Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
ISU Grand Prix 2025

Praha Berlín Waršava: Perič maskovaný za Favorit. Proč oblíbená předrevoluční kola nebyla k sehnání?

Značka Favorit je dnes notoricky známá všem, kdo se zajímají o kola. Skrývá v sobě ale tolik příběhů, že jsme se rozhodli jí věnovat celý díl. Jak rokycanská továrna zapadá do historie výroby kol na českém území? Proč byl tak velký rozdíl mezi závodními a turistickými modely Favoritu a proč se vlastně skoro nedala sehnat? A je odkaz Favoritu živý i na silnicích a v dílnách? Poslechněte si sedmý díl podcastu Praha Berlín Waršava.

Podcastová série Praha Berlín Waršava – sedmý díl
zdroj: ČT sport autor: Petr Dalík

Historie Závodu míru je také historií domácího veloprůmyslu. Spanilé jízdy pelotonu si dnes nelze představit bez toho, že se pod jezdci točila kola z rokycanské továrny Favoritu. Bylo tomu ale vždycky tak? Vydali jsme se zjistit, jak se to s koly této značky vůbec mělo a jaká byla jejich kvalita.

"Zelenomodrý smalt závodních kol odrážel se od světel nádražních svítilen. Pečlivě obalená choulostivá místa kol před odřením svědčila o pečlivosti, s jakou naši závodníci je ukládali do vlaku, aby s nimi odjeli do Polska." Těmito slovy líčil časopis Cyklistika odjezd československého družstva do Varšavy v polovině dubna 1950. 

Proč ta sláva a poetická slova o nádražních lampách? Byla to totiž přelomová chvíle. Třetí ročník souboje, který se v novinách stále objevoval pod názvem "Varšava–Praha závod pokroku a míru", byl tím vůbec prvním, do něhož Čechoslováci vyrazili na kolech vyrobených domácím znárodněným průmyslem. 

Praha Berlín Waršava

Osmidílná podcastová série o Závodu míru, cyklistickém etapovém závodě, který se mezi lety 1948 a 2006 konal především na území tehdejšího Československa, Polska a NDR. Zajímala nás nejen jeho sportovní historie, ale především přesahy do jiných oblastí – ať už do politiky, umění, tajných služeb, nebo veloprůmyslu.

Byl Závod míru jen příkladem komunistické propagandy, nebo se v něm skrývalo něco víc – něco živého, na co si zaslouží vzpomenout?

SPOTIFY | APPLE PODCASTS | IVYSÍLÁNÍ

K dokonalosti cyklistického úspěchu totiž komunistům scházelo jediné – aby jej mohli prohlásit také za vítězství domácího veloprůmyslu. To ale zatím nešlo. První ročník totiž reprezentace odjela na švýcarských kolech Mondia, o rok později zase tři československá družstva startovala na kolech sestavených Zdeňkem Štantejským a jeho značkou Helyett. 

Změnilo se to až v květnu 1950. Ve Favoritu tehdy vyrobili osmnáct závodních kol a kromě nich i sto turistických. V následujících letech objem výroby rapidně vzrostl. I když, stále to nebylo dost na to, aby v Rokycanech dokázali pokrýt domácí poptávku.

Favorit totiž byl pro běžné zákazníky v Československu těžko dostupný, čekaly se na něj dlouhé fronty. Důvodem bylo to, že stát enormně poptával zahraniční měnu – a velké množství kol tak putovalo na export do západních zemí. Favority tak končily ve Francii, Západním Německu, Spojených státech či Kanadě.

Favorit, vyhodit?

Zajímalo nás, jak kvalitní ta kola vlastně byla. Od historika a sběratele Jana Králíka jsme se dozvěděli, že stroje pro závodníky (takzvaná řada Super Special) obstály i ve světové konkurenci. Skládala se totiž z kvalitního materiálu, na kolech pro domácí špičku se zkrátka nešetřilo. Horší už to bylo s výrobou pro běžné zákazníky. "Vyhodit!" říká dokonce Králík na adresu dříve tak populárních favoritů, které dodnes najdeme po celém Česku.

Existuje totiž velké množství sběratelů i lidí, kteří se zabývají restaurováním dávných kousků. Během natáčení sedmého dílu podcastu Praha Berlín Waršava jsme tak například navštívili dílnu v podkrkonošské vsi Rudník, kde pan Josef Hylmar opatruje dobrých patnáct strojů. Všechny jsou krásně modré, čisté, opečovávané, složené z původních součástek.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Praha Berlín Waršava - release party livestream

Ve skříních má pan Hylmar kompletní sbírku komponentů, šuplík s náboji jich čítá snad třicet. Obcházíme servisní stojany, u kterých už čekají další kola na servis. Josef Hylmar vypráví o každoročních organizovaných projížďkách, které s kamarády pořádá. Je cítit, že duch Favoritu stále dýchá – alespoň mezi těmito stěnami.

"Byl to krásnej život na kole," loučí se s námi ve dveřích své dílny, kterou by šlo označit za svatyni. Favorit po roce 1989 nepřežil divoké finanční machinace, k životu jej nadlouho nepřivedla ani žádná z několikerých změn majitelů. Žije ve vzpomínkách a v srdcích těch, kterým rokycanské stroje vstoupily do života a již tam zůstaly.

Jak se to mělo s patenty a vymysleli v Rokycanech skutečně jako první nášlapné pedály? A jakou roli sehrály favority ve vietnamské válce? Poslechněte si sedmý díl podcastové série Praha Berlín Waršava.

Praha Berlín Waršava (Česká televize, 2025, 8 epizod, celková stopáž 240 minut)

Autoři: Vojtěch Jírovec a Zdenek Tomášek, zvuky a znělka: Päfgens (Jana Drábeková Kočišová a Filip Drábek), dramaturg: Jan Kordovský, vizuální styl: Petr Dalík, střih videodoprovodu: Hedvika Edie Ptáčková, úryvky načetl: Jan Kordovský. Podcastová série je věnována Martinu Vaitovi.

22. září – Vznik Závodu míru. Veselý & Täve Schur / 1948–1957
29. září – Příběh Karla Tocla. Sportsman v pozadí
6. října – Steile Wand & Východní Německo / 1958–1968
13. října – Autoři Polské plakátové školy tvořili i pro Závod míru
20. října – Po invazi bez Čechoslováků & Černobyl / 1969–1989
27. října – Byla harrachovská časovka hloupostí?
3. listopadu – Perič maskovaný za Favorit
10. listopadu – Zánik Závodu míru. A co dál? / 1990–2006

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články