Pravidlo trestné zatáčky dráždí. Nevím, zda se měří stejným metrem, vadí Kornfeilovi
Long lap penalty, v překladu trestný průjezd rozšířenou zatáčkou. Nové pravidlo penalizace jezdců vzbuzuje v letošním ročníku mistrovství světa silničních motocyklů rozpaky. Zvlášť Jakub Kornfeil v třídě Moto3 si s ním užil své. Od Assenu, kde mohl slavit triumf a vinou trestu dojel třetí, stále cítí křivdu. V Brně by si však mohli jezdci od této hrozby trochu odpočinout. Proč?
Vzhledem k povaze trati Masarykova okruhu nemusí docházet k těsným průjezdům na hraně vozovky či zkracování trajektorie jízdy. "Nejsou tady šikany. Pokud si budou jezdci hlídat, aby nevyjížděli za obrubníky, a nebudou vylítávat ven, nedostanou se do potíží a nepojedou long lap. V Brně je ale trať strašně široká, takže tam máš mraky místa," povídal Kornfeil.
Totéž se nedá říct o nizozemském okruhu. Šikana před cílovou rovinkou dala před měsícem závodníkům třídy Moto3 pořádně zabrat. Padlo několik penalizací, ale dost se jich také prominulo. Kornfeil v Assenu dostal trest, když jel na vítězství, nakonec skončil třetí.
Ještě stále cítí, že posuzování rozhodčích v Nizozemsku nebylo spravedlivé. "Nevím, jestli se všem měří stejným metrem, viděla to celá planeta a hodně lidí se mě pak zastalo," řekl šestadvacetiletý jezdec v Brně.
Novinka přináší řadu pochybností v rozhodování o provinění jezdce. "Šikanou v závodě třeba projedete v případě, že nemůžete jinak, protože vás někdo vyžduchne ven. Pak na tom vyděláte a zkrátíte to. Pokud to ale můžete projet a uděláte vlastní chybu, jedete trestnou zatáčku. Průjezdy hodnotí steward, který tam sedí. A to je právě na pováženou, kde je ta míra úmyslu a jestli je to spravedlivé," přemítal Karel Abraham.
Jediný český zástupce v třídě MotoGP však tzv. long lap penalty tolik neřeší. "Udělilo se to vůbec letos v naší třídě? Myslím, že snad ani ne," ptal se Abraham. Kdežto v nejnizší kubatuře jsou tresty na závodním pořádku. "Kluci z Moto3 se snaží úplně do mrtě jet až na ten kraj, tím pádem to často přeženou a jsou v zeleném poli," vysvětlil Abraham.
A kolikrát na jezdce mohou rozhodčí v závodě poukázat? "Může se to několikrát opakovat. Long lap se zavedlo, aby se nedostávaly trestné posuny zpět v pořadí v závodě nebo na startovním roštu, či starty z boxu," přidal Kornfeil.
Zkrátíš si trať? Další úsek jeď o vteřinu pomaleji
Pokud jezdci vyjedou mimo trať a direktoriát závodu to zjistí, je už velmi malá šance, aby se závodníci ještě zachránili. "Pokud střihnete šikanu, musíte v určitém úseku, který je za ní, jet minimálně o vteřinu pomaleji než průměrné nejpomalejší kolo. Jenže to nemáte jak přesně určit. Musíte to prostě odhadnout. Obecně si myslím, že máme přepravidlováno," prohlásil Abraham.
Závodníci mají poté tři kola, během nichž si mohou vybrat, kdy projedou trestnou zatáčkou. Například Kornfeil se ještě v Assenu snažil nahnat náskok a long lap penalty absolvoval až v posledním možném kole.
Rychlostní omezení v trestné zatáčce není. "Ovšem máte tam nižší trakci, protože se tam normálně nejezdí, může to být špinavé. Většinou těsně za zatáčkou je hned kačírek nebo tráva. Je to samozřejmě na vás, v jaké rychlosti jedete. Uděláte totiž malou chybu, přešvihnete to a jdete dolů," popsal jezdec stáje Reale Avintia Racing Abraham.
Long lap penalty před zaplněnou tribunou C
Na atraktivnější místo asi pořadatelé trestnou zatáčku v Brně zavést nemohli. Na Masarykově okruhu jde o sedmou zatáčku před divácky nejoblíbenější přírodní tribunou C. Jezdci si tedy mohou odkroutit trest před burácejícím davem.
"Lidi vnímám, že tam jsou pro nás a fandí. Nesvazovalo by mě to, spíš motivovalo, abych to projel ještě rychleji. Pořadatelé long lap umístili naprosto výborně. Je to tam bezpečné a před zraky tisíce fandů," kvitoval Kornfeil.
A kolik vteřin potrestaní jezdci ztratí? "Normálně na většině okruhů tak kolem tří sekund. V Kataru jste jeli navíc třeba jen dvě vteřiny, tam to bylo rychlé," dodal Kornfeil.