Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
SP ve skocích na lyžích 2024/2025

Letos chceme zase výš, shodují se akrobatičtí piloti Šonka s Kopfsteinem

Také letos budou oba akrobatičtí piloti cílit na nejvyšší pozice v leteckém seriálu Red Bull Air Race. Martin Šonka loni bojoval do posledního letu o titul mistra světa, který mu těsně unikl. Petr Kopfstein si zase připsal nejlepší výsledek kariéry, když skončil na pátém místě.

Sport
zdroj: ČT4

Šonka vloni neudržel průběžné vedení v seriálu a nakonec prohrál o čtyři body s Japoncem Jošihidem Murojou. "Chvilku jsme si v uvozovkách pobrečeli, možná byli i naštvaní, bylo to blizoučko, ale na druhou stranu věřím, že jsme já i tým nabrali obrovské množství zkušeností, které nám teď pomohou se posunout dál," řekl Šonka.

"Dělám to kvůli tomu, abych vyhrával, takže určitě chci vyhrát titul. Je to obrovská motivace, to ano. Ale například vloni to bylo extrémně vyrovnané. Je to boj v každém letu. Stačí jednou v něčem malinko zaspat a nedostanete šanci to napravit," dodal Šonka.

V zimě řešil především problém s váhou letadla. "Jsem jeden z nejvyšších a nejtěžších pilotů v celém startovním poli, což je nevýhoda. Snažíme se proto uspořit doslova každý gram, abychom při startu měli co nejnižší váhu. V zimě jsme dokonce přelakovali letadlo, protože původní lak byl zbytečně silný a tedy i moc těžký," vysvětlil Šonka.

Po loňské sezoně se změnila pravidla. Piloti nebudou diskvalifikováni za překročení přetížení 10 G po dobu 0,6 sekundy, ale dostanou pouze dvousekundovou penalizaci. Diskvalifikační hranice se posunula na 12 G. "Už jsme po této změně volali dřív, určitě je to krok správným směrem," řekl devětatřicetiletý Šonka, kterého čeká šestá sezona v seriálu.

Stejně starý Kopfstein se chystá na třetí ročník a rád by vylepšil loňské páté místo. "Letos chceme výš. Víme, že i obhájení pátého místa bude mimořádně náročné, ale nemáme důvod se kohokoliv bát. Věříme si a chceme na pódium," řekl Kopfstein.

Jeho Team Spielberg se stal součástí skupiny, která bude plánovat závodní tratě. "Na tvorbě tratí se totiž kromě pořadatelů podílejí také zástupci několika týmů a letos poprvé i my," prohlásil Kopfstein.

Šampionát bude mít letos osm závodních destinací. Odstartuje 2. a 3. února v Abú Zabí a vyvrcholí v listopadu v Asii. Premiérově se do kalendáře dostalo francouzské Cannes. "Závod se koná týden před filmovým festivalem a město má úžasnou atmosféru. Navíc rád létám v nových tratích," těšil se Kopfstein.

Kalendář: 2.-3. února: Abú Zabí, 21.-22. dubna: Cannes, 26.-27. května: bude upřesněno (Evropa), 23.-24. června: Budapešť, 4.-5. srpna: bude upřesněno (Asie), 25.-26. srpna: Kazaň, 6.-7. října: Indianapolis, listopad: bude upřesněno (Asie).

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články