Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Grand Prix USA 2020

Tohle je doba sebepoznání. Hlavní je udržet si trénovanost, upozorňuje sportovní lékař Barna

Sportovci se vyrovnávají s nezvykle dlouhou pauzou. Každý po svém. Všichni si ale musejí dávat velký pozor, aby se udrželi v odpovídající zátěži, protože po návratu by si mohli přivodit z překotné změny zranění. Podle sportovního a rehabilitačního lékaře Miloše Barny je však odmlka způsobená koronavirovou pandemií také velkou příležitostí, jak procvičit, na co běžně v sezoně není čas, a jak se vrátit zpátky třeba i s lepší výkonností. Tento i další rozhovory najdete také v audio verzi v aplikacích Spotify a dalších pod účtem Pořady ČT sport. Přidejte si nás. Ve středu od 12:30 bude hostem Studia ČT sport předseda FAČR Martin Malík.

Je nám líto, video expirovalo.
O rizicích a příležitostech dlouhé sportovní pauzy. Lékař Barna hostem Studia ČT sport

"Je důležité, aby hráči trénovanost udrželi. Protože nastane herní chtění, půjdou naplno a hrozí velké nebezpečí zranění," upozornil na jedno z podstatných rizik neobvykle dlouhé přestávky v pořadu Studio ČT sport Barna.

Tréninky se v období beze sportu hodně liší. Vrcholový, výkonnostní nebo rekreační. Individuální či týmový. Zimní, tedy příprava po sezoně, anebo letní bez jasné vidiny startu.

U kolektivních sportů je podle Barny důležité dodržovat jasný plán připravený odborníky. "Realizační tým by měl připravit individuální trénink pro každého sportovce. Poznat jeho silné a slabé stránky. Využít možnosti z hlediska svalové disbalance, flexibility, stability. Obnovit některé motorické řetězce, aby se zlepšil jeho výkon a celková jeho trénovanost," vyjmenoval Barna.

Nastala doba řešit problémy, na které během sezonního vytížení nejsou myšlenky. "Tohle je čas, aby se našly rezervy a nedostatky. Je důležité přesně diagnostikovat. Aby až se vrátí do plné zátěže, na to byli připraveni. Je prokázáno, že když to udělají, celkově se jim fyzička zlepší," podtrhl Barna na příkladu hokejistů.

Dlouhý čas bez ledu

Třeba útočníkovi Mladé Boleslavi Jakubu Klepišovi skončila sezona 13. března. Začátek té další v nedohlednu. "Nějaké dva týdny jsem nedělal vůbec nic. Pak jsem se chodil lehce proběhnout a dělal nějaká domácí cvičení," načrtl zkušený hráč, který má v úmyslu naplno se oddat přípravě na novou sezonu podle osvědčeného individuálního plánu.

Podobně na tom je i obránce Karlových Varů Matěj Stříteský. "Přes sezonu jsem měl dvě zranění, na kterých se snažíme pracovat - protahovat různé svalové segmenty, které mám zkrácené. Každý den se snažím něco dělat. Jdu se proběhnout, kousek od baráku máme venkovní posilovnu a chodím si tam zacvičit," přidal Stříteský.

Pozor na nabírání váhy

Podle Barny je klíčové znát rizika související s dlouhodobým výpadkem zátěže. Změní se stravovací režim, trochu si přispí. Začnou trénovat v jiném časovém horizontu než normálně. To má obrovský vliv na svalovou tkáň," začal vypočítávat odborník na sportovní medicínu.

"Když člověk po dvou až čtyřech týdnech ztrácí pět až deset procent svalové síly, dochází ke snížení mikrocirkulace prokrvení svalů, snižuje se srdeční výdej, stoupá tepová frekvence. Celková motorická koordinace se sníží o 8 až 10 procent, snižuje se VO2 max. Když potom člověk nastoupí po nicnedělání, tak by měl znát i klíč, jak by tomu předešel," dodal.

Nezvyklý čas může být i příležitostí

Každá mince má dvě strany. S rizikem se pojí i naděje. "Tohle je doba sebepoznání. Vidím obrovskou šanci. Na jedné straně starší sportovci mají šanci popřemýšlet, co budou dělat, až nebudou hrát. Jak třeba vrátit své zkušenosti dětem," nastínil Barna.

Vytváří se podle něj prostor pro to, posbírat nové podněty ze světa. V individuálních sportech po odkladu olympiády navíc vzniká příležitost, jak zapracovat na regeneraci starých šrámů.

"Je šance změnit nedostatky a chyby - to znamená upravit techniku běhu, odvíjení nohy, odšlap. Věci, které pomohou celkovému zlepšení výkonu. Trvá to šest osm týdnů. V průběhu aktivní sezony velkého tréninku na to čas není," popsal Barna možnosti pro některé atlety.

Návrat k vrcholovým výkonům chvíli potrvá

I když vláda pomalu začala od úterý uvolňovat některá pravidla, například při běhu mimo větší skupiny lidí je možné nenosit roušku, stále naráží sportovci na bariéry. Většina sportovišť zůstává uzavřena, k dispozici nejsou ani posilovny.

"Všichni se snaží najít optimální podmínky v nouzi. Doma moc necvičím, protože bydlím v bytě, to by asi sousedi neměli radost," podotkl s lehkou ironií koulař Tomáš Staněk. "Snažíme se víc házet se závažím venku na louce, v malých skupinkách využijeme posilovnu, běháme kopce venku. Nějak to jde udělat, rozhodně se doma neválíme," dodal.

Z tohoto pohledu je ovšem jasné, že kdyby se olympijské hry měly konat v původním termínu, na přelomu července a srpna letošního roku, byly by to hodně neregulérní a možná i nebezpečné podmínky téměř pro všechny.

Lékař Barna má jasno. Doba od současné situace vyčkávání a improvizace ke špičkové formě nebude krátká. "Návrat do vrcholového výkonu trvá dva až tři měsíce," podtrhl Barna.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy