Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
EP Benátky nad Jizerou

Velkou cenu má zachránit Jihomoravský kraj

Brno – Jihomoravský kraj bude garantem financování brněnské Velké ceny silničních motocyklů. O záměru, který včera odpoledne schválila rada kraje, dnes jednal hejtman Michal Hašek (ČSSD) s ředitelkou Automotodromu Brno Ivanou Ulmanovou. Kraj se má zaručit za to, že se každý rok podaří sehnat peníze na tzv. zalistovací poplatek. Právě ten v posledních letech způsobuje okruhu finanční ztráty. Velká cena se v Brně měla jet příští rok popadesáté. Právě jubilejní ročník je ale v ohrožení – automotodrom totiž už promotérovi oznámil, že dává výpověď.

"Jihomoravský kraj se jasně hlásí k tomu, že společně s Brnem převezme zodpovědnost za financování zalistovacího poplatku," potvrdil jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). Poplatek 70 milionů korun se musí každoročně uhradit společnosti Dorna, promotérovi Grand Prix, aby se závod v Brně vůbec mohl konat.

Vedení kraje doufá, že se o náklady podělí s městem Brnem, přispět by mohli i místní podnikatelé a vláda. "V krajní variantě ale na sebe Jihomoravský kraj vezme celý závazek 70 milionů korun, aby se Velká cena mohla jet. Peníze vezmeme v hospodaření kraje. Celých 70 milionů je ale spíše teoretická varianta," uvedl Hašek, podle kterého kraj hospodaří s přebytkovým rozpočtem a investici by si tak mohl dovolit pokrýt ze svého. Rozhodnutí rady ale musí ještě 19. září schválit krajské zastupitelstvo.

"Včera sjel blesk z čistého nebe ve formě prohlášení rady kraje. Upírají se k nám zraky německých, maďarských i rakouských fanoušků. Jsem ráda, že tento velký závod přivádíme do České republiky a že můžeme říct, že se blýská na lepší časy," chválila si zprávu ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Garance kraje by měla do budoucna znamenat i změnu v organizaci závodů. "Bude to předpokládat vstup kraje do spolku, ve kterém by do budoucna měl být automotodrom, kraj, město Brno, nabídneme účast vládě a oslovíme i regionální hospodářskou komoru. Tento spolek by měl být do budoucna nositelem oprávnění na pořádání Velké ceny," řekl hejtman a dodal, že kraj má zájem i o symbolický podíl v Automotodromu Brno.

Velká cena silničních motocyklů se v Brně měla jet příští rok popadesáté. Právě jubilejní ročník je v ohrožení – automotodrom totiž už promotérovi oznámil, že dává výpověď. "Výpověď byla daná na závodě v Sachsenringu. Teď o víkendu mají proběhnout další jednání s promotérem. My se budeme dál rozhodovat, co konkrétně Dorně řekneme: jestli budeme na výpovědi trvat, jestli ji vezmeme zpátky, nebo budeme vyjednávat o tom, jak má smlouva dál vypadat," vysvětlil mluvčí Automotodromu Brno Jiří Smetana.

Zaznělo v Událostech, komentářích:

Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD): "Nám už to tady v Brně připadá tak, že kdyby to bylo v Praze, je to celé vyřízené za 5 minut. Mají jít peníze do Brna a prostě je to problém. V Praze se na známé kauze Promopro prošustrovalo půl miliardy, nikoho to netrápí, tady se bavíme o 70 milionech a vypadá to, jako by Brno a Velká cena chtělo zruinovat státní rozpočet."

Krajský zastupitel Jan Vitula (TOP 09): "Nikdy jsme neřekli, že nejsme pro to, se nějakým způsobem podílet na nákladech té akce. Trváme ale na tom, aby finanční toky byly naprosto zřetelné… Máme velký problém s tím, kam peníze tečou a co se s nimi děje… Trváme na průhlednosti procesů a ne že se tam bude financovat celá řada firem, které za tím stojí."

Ředitelka Masarykova okruhu v Brně Ivana Ulmanová: "70 milionů korun po nás požaduje promotér, já s tou částkou nic neudělám. Pokud promotérovi řeknu, že částku nezaplatím, tak promotér řekne ´nebude mistrovství světa´… Nemyslím si, že by to bylo příliš. V porovnání s tím, co mistrovství světa České republice vrátí, jde o částku naprosto adekvátní."

"Z Velké ceny se v průběhu let stala kulturní památka Brna, která k městu patří stejně jako vila Tugendhat nebo brněnský drak. Byla by veliká škoda, kdyby moravská metropole o takovou světoznámou značku přišla. Vítám proto všechny plány, které budou směřovat k tomu, aby se také příští rok v Brně motocyklová Grand Prix jela," uvedl v SMS vyjádření pro ČT primátor města Roman Onderka (ČSSD).

Je nám líto, video expirovalo.
Jihomoravský kraj se zaručí za příští ročník Velké ceny

Grand Prix: prestižní, ale drahá

Brněnský automotodrom se v posledních letech propadá do ztráty, a to právě kvůli vysokým nákladům na pořádání prestižní Grand Prix. Na začátku celého problému byla změna evropské legislativy, která v roce 2005 omezila reklamu na území Evropské unie. Grand Prix tak připravila o generálního sponzora. Od roku 2009 se navíc zdvojnásobil zalistovací poplatek. Kvůli finančním problémům se už pořadatelé museli rozloučit s druhým neprestižnějším závodem, který okruh hostil - Mistrovství světa superbiků, které se v Brně jelo naposledy v roce 2012.

Ztrátu se majitelé okruhu snaží vyrovnat pronájmem dráhy soukromým agenturám. Brněnskému okruhu přispívá i město Brno a kraj. Ideální by podle výkonné ředitelky Automotodromu Ivany Ulmanové bylo, kdyby měli jistotu státních dotací ve výši zalistovacího poplatku, tedy 70 milionů korun.

Financování Velké ceny

Velká cena silničních motocyklů končí už několik let v obrovské ztrátě, která postupně narůstá: v roce 2011 skončil podnik 31 milionů v mínusu, rok nato už byla ztráta 40 milionů a loni 42 milionů korun. Systémové příspěvky, po kterých brněnský automotodrom volá, se zatím nepodařilo dojednat. Veřejné peníze proto na Velkou cenu putují každý rok v jiné výši. Město Brno přispělo v roce 2012 10 milionů korun, loni to byla jen polovina této částky. Kraj v posledních dvou letech posílal po deseti milionech, ze státní kasy na Grand Prix přiteklo kolem 25 milionů, letos vláda částku navýšila na 30 milionů, což je historické maximum.

Vedení Automotodromu poukazuje i na to, že zatímco v jiných státech míří do motoristických mistrovství světa nemalé veřejné finance, Česká republika to víceméně odmítá. "Prakticky všechny okruhy, snad až na dva až tři, jsou dotované lokální nebo národní vládou, v závislosti na ekonomickém přínosu těchto akcí pro region," potvrdil ředitel Dorny Carmelo Ezpeleta.

Brněnský autodrom je soukromá firma, většinovým vlastníkem akcií je společnost Rafas, ve které figuruje coby předseda představenstva Karel Abraham.

Například okruh Motorland ve Španělsku hostí pravidelně Velkou cenu Aragonie. Okruh za 1,4 miliardy korun v roce 2009 postavila a zaplatila sama místní vláda, aby do zchudlého kraje přilákala turisty - dnes má veřejnoprávní status. Z regionálního rozpočtu jdou také peníze na zalistovací poplatek - asi 8 milionů eur ročně. I přes velké náklady se investice španělskému regionu, respektive samosprávě vyplatí. Návštěvníci Motorlandu v Aragonii každoročně utratí kolem 38 milionů eur.

Brněnská Velká cena si už léta drží titul nejnavštěvovanějšího závodu celého seriálu Grand Prix, každoročně přiláká přes 200 tisíc diváků. Na Masarykově okruhu se Moto GP jezdí už od roku 1965. Nejela se jen jednou, v roce 1992, kdy se promotér nedohodl s tehdejším vedením Automotodromu.

Je nám líto, video expirovalo.
V Brně se nejspíš pojede GP i příští rok

Hlavní zprávy

Nejčtenější články