Trať v Dallasu by mi měla sedět, věří pilot Šonka a chystá útok na titul
Po třech výhrách přišlo v Indianapolis zklamání, špatné nastavení stroje, desáté místo a Martin Šonka klesl z vedoucího místa v průběžném pořadí Red Bull Air Race na druhé. Před posledním závodem, který se koná 18. listopadu v Dallasu, ztrácí na Američana Michaela Gouliana pět bodů. "Nemám to úplně ve svých rukou, i kdybych vyhrál, musel by Goulian skončit nejlépe třetí, abych měl titul," konstatoval dvaačtyřicetiletý sympaťák.
Žádné tresty za špatné nastavení stroje, s nímž v Indianapolis před závodem vyhrál kvalifikaci, ale v týmu nepadaly. Ve finále neuspěl, přestože podle záznamu letěl správnou "stopou".
"Byla to moje chyba, nastavil jsem tu páčku sice do stejné polohy jako den předtím, kdy jsem vyhrál kvalifikaci, ale to neznamená, že to musí být úplně stejné. Na zemi to udělat nejde a na doladění máte maximálně pět vteřin po vzletu, než začnete závodit. A já to prostě netrefil úplně přesně, a proto to nedopadlo. Když jsme let analyzovali, tak byl stejný jako v kvalifikaci, jen letadlo nemělo správný výkon," konstatoval s odstupem času už s úsměvem muž, který se teprve ve čtvrtek odpoledne vrátil do Česka a v úterý opět letí do USA. Tam už přeletěl s letadlem do Phoenixu, kde už se už stroj ladí na poslední závod i příští sezonu.
"Zklamání to bylo velké, ale snažil jsem se zůstat v klidu. Ono vyhrát tři závody za sebou je super, ale být pořád na špici je v tomhle sportu až skoro nemožné," konstatoval pilot. V téhle disciplíně se trestá každá maličká chybička, kterou pilot během minuty, co je na trati, udělá. Šonka dodal, že s tím se zkrátka musí počítat.
"Teď se na to zkouším nemyslet. Jediné, co mám v hlavě je, zaletět rychle v Dallasu a uvidíme, jaký výsledek to přinese," dodal s myšlenkami na poslední závod.
Ví, že to budou velké nervy, ale pomoc sportovního psychologa zatím příliš nevyhledává. "Začal jsem s tím koketovat předloni. Loni jsme se viděli čtyřikrát a letos jednou. Nepodařilo se nám to nějak naplánovat do mého kalendáře a vyhodnotil jsem si, že jsou důležitější věci, kterým se musím věnovat," vzpomíná Šonka, ale do budoucna tomuto způsobu přípravy nejspíš věnuje víc času.
"Nepodceňuji to, tenhle sport je z půlky o hlavě, takže když je člověk nervózní, nikdy nezaletí tak na hraně, jak potřebuje. Mně se ale zatím celkem daří udržet si hlavu čistou na ty lety, v nichž jde o hodně."
Už má své rituály, jak se před závody zklidnit. "Odvíjí se to od toho, jak se daří. Když jde všechno podle plánu, je to v pohodě. Když se nedaří a do poslední chvíle musíme vymýšlet, co změnit, co je špatně, aby to letělo, tak je to horší. Někdy chci být jen sám se sebou. Jindy je toho extrémního soustředění až skoro moc, že cítím, že mě to až unavuje. To pak jdu za klukama z týmu a bavíme se o normálních věcech, aby si ta hlava odpočinula," popisuje, jak se udržuje v klidu.
Jádro Šonkova týmu, který nyní opět bojuje o titul mistra světa, tvoří pět lidí, včetně úspěšného pilota. Petr Fantiš je taktik týmu a stará se o data o simulátor, Američan Lance Winter je technik, má odpovědnost za letadlo po technické stránce, výkonným manažerem je Šonkův bratr Josef a stará se o organizaci, a poslední člen Ivan Krákora se věnuje médiím, sociálním sítím a sponzorům.
Co jej v Dallasu v posledním závodě čeká, ví tak napůl. "Už jsem tam dvakrát závodil, je to zase na závodišti pro NASCAR jako v Indianapolis, jenž trať radikálně změnili, takže z ní žádná data nemáme. Ale nestartuje se ze země jako v Indianapolis, a to mám radši, Jsou to agresivní manévry na velké přetížení. Myslím, že by ta trať mi měla sedět," vysvětluje, co jej nejspíš čeká v Texasu.
Po čtyřech dnech doma už zase poletí druhý muž průběžného pořadí Red Bull Air Race zpět do Ameriky. "Chystáme nějaké úpravy letadla a bude hodně testování," vysvětluje. Dodává, že po závodě už letadlo posílají do Abú Dhabi, kde už v únoru startuje nový ročník, a proto se na letadle už teď dělají důležité úpravy. "Tenhle měsíc nám vlastně pro tyhle úpravy dává nejvíc prostoru," uzavřel rozhovor.