Šonka míří za titulem: Připadám si pánem letadla, ne že sedím deset metrů za ním
Loni přišel Martin Šonka o titul šampiona seriálu Red Bull Air Race až v posledním závodě a dobře pro něj nezačala ani letošní sezona, když byl v obou úvodních dílech šampionátu diskvalifikován. Jenže díky třem vítězstvím v posledních třech závodech se Šonka vyšvihl do čela celkového pořadí a dvě klání před koncem sezony věří, že tentokrát již své tažení dotáhne k vytouženému triumfu. Seriál Red Bull Air Race můžete v přímých přenosech sledovat na webu ctsport.cz.
Šonka se třemi vítězstvími v řadě zařadil do elitní společnosti - třikrát po sobě dokázali v seriálu Red Bull Air Race dosud zvítězit jen Mike Mangold, Hannes Arch a Paul Bonhomme.
"Když se to povede, tak je to úžasné. Ale snažíme se na to v týmu moc nemyslet. Zatím nám fungovalo jediné – soustředit se jen na létání a tohle vytěsnit. Konec sezony se blíží a myslet na to, jak to může dopadnout a jestli se nám to letos povede nebo nepovede, je úplně zbytečné. Ještě se bude rozdávat hodně bodů," krotí optimismus Šonka.
Sezona přitom pro Šonku a jeho tým nezačala vůbec dobře. V obou úvodních závodech byl totiž český letec diskvalifikován za technický problém. "To nebyla úplně jednoduchá situace. Vždycky za to mohla nějaká naše vlastní chyba v rámci přípravy letadla, že jsme něco nezkontrolovali a podobně. A o to horší ta ztráta bodů, za které bychom teď dali já nevím co, je," lituje pochybení v úvodu sezony český letec.
Pak ale přišel zlom. Ve třetím klání sezony v Čibě si Šonka připsal třetí místo a následně triumfoval v Budapešti, Kazani i rakouském Wiener Neustadtu. Díky tomu se dostal do čela průběžného hodnocení šampionátu. Po 6 z 8 závodů má český letec šest bodů k dobru na druhého Matta Halla, třetí Michael Goulian ztrácí další tři body.
Šonka věří, že mu do závěru šampionátu pomohou i zkušenosti z loňského ročníku, kdy do posledních chvil bojoval o titul šampiona. "Přišel za námi Paul Bonhomme (trojnásobný šampion Red Bull Air Race – pozn. red.) s tím, že tohle je zkušenost za deset milionů dolarů," vypráví Šonka.
"Musím říct, že jak mě, tak i tým to udělalo silnějším. Po psychické stránce nás to posílilo. Víme, že stát se může cokoliv, a o to snáz se soustředíme na sportovní výkon. Ale teď to samozřejmě bude čím dál tím náročnější. Tlak bude pořád růst, tak uvidíme, jestli se z toho sesypeme nebo ne," dodává.
Na závěr šampionátu čekají letce dva závody na americké půdě. Nejdříve se poletí v Indianapolis, kde se závodníci prali o body už loni, a následně seriál vyvrcholí v Dallasu. "Trať v Indianapolis bude pro letošek stejná jako loni. Takže je to trať, ke které máme spoustu dat. Ale mají k ní spoustu dat všichni, takže to bude zase určitě těsný závod. A potom se letí závod v Dallasu. I když jsme tam už v minulosti závodili, tak trať bude pro letošek úplně nová, takže těžko nějak předvídat, jak nám sedne nebo nesedne," nechce předbíhat Šonka.
"Ale letadlo nám funguje relativně dobře. Není ještě úplně z nejrychlejších, musíme na něm zapracovat, nicméně mně se lítá letos dobře. Připadám si pánem letadla, ne že sedím deset metrů za ním a letadlo si se mnou dělá, co chce," uzavírá.