Newcastle ne, formule 1 ano. Země, která pořádá Rallye Dakar, tvrdí, že se chce změnit
O peníze jde až v první řadě. Proto i profesionální sport svoje velké akce stěhuje tam, kde peníze jsou a kde mají zájem je do sportu investovat. Jedním z takových míst je Saúdská Arábie. Bohatá země se už chystá na dobu, kdy ropná ložiska vyschnou, a snaží se lákat do země turisty. K tomu má pomoci i sport – Rallye Dakar, jejíž druhý ročník se tu má jet v lednu, pořádání Superpohárů španělské a italské fotbalové soutěže, velké golfové i tenisové turnaje, zápas o titul šampiona v boxu Ruiz jr. vs. Joshua, formule E a od příštího roku i formule 1. Jenže má to háček, dodržování lidských práv v zemi a svoboda slova tu rozhodně neodpovídá standardu vyspělých zemí světa.
Když se před dvěma lety rozhodlo, že další ročník slavné Rallye Dakar se přestěhuje z Jižní Ameriky do saúdskoarabské pouště, moc velkou radost z toho neměl například ani Ondřej Klymčiw.
Dříve motocyklový závodník se na letošní ročník chystá s replikou historického vozu Škoda 130 LR a už před prvním ročníkem v saúdskoarabských dunách věstil: "Bude to smutný Dakar, lidi tam k tomuhle sportu nemají vztah. Krom toho je to země, která na své ambasádě v Istanbulu nechala zavraždit novináře Chášukdžího," vzpomněl závodník na hrůzný čin, kterým se vedení země před dvěma lety po svém vypořádalo s jedním ze svých kritiků, jenž žil v azylu v USA.
Brutální vraždu nakonec odneslo u soudu v Saúdské Arábii pět lidí trestem smrti, ale nejvyšší místa, od nichž podle všech ukazatelů pokyn šel, zůstala nedotčená, stejně jako další dva vysoce postavení obžalovaní. Takže trest padl jen na řadové vykonavatele. "Tady by se Dakar vůbec neměl jet," dodal Klymčiw před prvním ročníkem Dakaru v novém prostředí.
Jenže vedení arabského státu se vyjadřuje v tom smyslu, že velké sportovní akce pomohou zemi změnit. Tamní ministr sportu Princ Abdulazíz bin Turki Al Faisal po podpisu smlouvy s vedením F1 řekl, že to "dokonale odráží transformační cestu jeho země".
Fotbal řekl ne, formule ano
Šéf formule Chase Carey k tomu pro BBC řekl: "Tenhle region je pro nás nesmírně důležitý, sedmdesát procent obyvatel Saúdské Arábie je mladších třiceti let, jsme nadšeni, že tu máme potenciál oslovit nové fanoušky."
Ovšem ne všude to berou podobně. Například nedávno chystanou koupi fotbalového Newcastle United, za niž mělo ze Saúdské Arábie přijít 300 milionů liber (8,45 miliardy korun), vedení Premier League odmítlo.
Amnesty International uvedlo, že pořádání formule 1 v Saúdské Arábii bude využito k obhajobě "otřesného stavu" lidských práv v Saúdské Arábii. "Vedení formule 1 by mělo trvat na tom, aby všechny smlouvy spojené s touhle akcí obsahovaly přísné pracovní standardy od všech dodavatelů, a závody musejí být otevřené všem bez rozdílu rasy a jakékoliv další diskriminace," konstatoval Felix Jakens, jeden z představitelů Amnesty International ve Velké Británii, který chce informovat jezdce i vedení týmů o tom, jak je v zemi pohlíženo na dodržování lidských práv.
Vize 2030: Saúdská Arábie se chce více otevřít
Princ Abdulazíz však tvrdí, že listopadová velká cena F1 v příštím roce je součástí pozitivní změny. "Saúdská Arábie byla kritizována za to, že je uzavřena světu, a když jsme se teď otevřeli, jsme kritizováni opět," řekl pro BBC Sport s tím, že pro mnoho Saúdů to bude splněný sen. "Můžeme světu předvést, čeho jsme schopni. Musíme... zajistit dodržování mezinárodních pravidel, abychom udrželi pozitivní pohled na nás jako pořadatele," dodal s tím, že závod F1 je třešničkou na dortu v plánu "Vize 2030", jehož cílem je zvýšit zájem a cestovní ruch.
Ovšem vzhledem k tomu, jak Klymčiw vzpomínal na první ročník, to bude Saúdy ještě stát hodně času a peněz. "V Saúdské Arábii vůbec nikdo netušil, že se tam nějaký Dakar jede – ani tamní taxikáři nevěděli, co to Dakar je," vybavoval si muž, který se na prvním ročníku rallye v novém prostředí staral o členy svého týmu a nezávodil.
"Na trati jsme na rozdíl od Jižní Ameriky, kde byly davy, nepotkali jediného člověka. Ale z pořadatelského hlediska jsme nezaznamenali žádný problém a všichni tam byli opravdu velice příjemní. S mechanikem jsme šli na kafe do Starbucksu a před ním nás na veřejnosti oslovila mladá holka, ptala se na naše tetování. Jinde ve městě jsem něco hledal v telefonu, tak přišla další dívka, ptala se, co hledám, řekl jsem, že kavárnu – odpověděla, že tam jde taky, a vzala nás s sebou. Pak jsme se jí ptali, jestli z toho nebude mít nějaký problém, ona sama, dva chlapi odjinud... řekla, že vůbec, vždyť jdeme jen na kafe," vybavoval si Klymčiw.
Na vlastní kůži tam žádnou negativní věc nezažil, ovšem... "V tu dobu, kdy jsme tam byli, se objevila informace, že v jeden den byl v zemi rekordní počet poprav – a tam se popravuje deset, patnáct lidí denně a třeba i dítě za krádež," vysvětluje, jak rozporuplný pohled na tuhle zemi má. "Je to trochu jako třeba v Číně, kde jsou na tom lidská práva podobně. Co si budeme povídat, je to o penězích. Vím, že jsou lepší místa na světě, kde by se to mohlo jet, ale jedu tam, takže mi to zase tak moc nevadí," ukončil rozhovor na téma Saúdská Arábie a Rallye Dakar.