Klymčiw už má škodovku pro Dakar hotovou: Když něco slíbím, nejede přes to vlak
Škodovka pro Rallye Dakar je na světě. Závodní speciál Škoda 130 LR si Ondřej Klymčiw převzal v pondělí v Plzni. "Dneska se s ní poprvé svezu a už se tam budou dodělávat jen držák třetí rezervy, držák na lopatu a takové ty drobnosti," vysvětluje muž, který má Rallye Dakar pod kůží, a to i doslova. Kromě jedenáctého místa v celkovém pořadí motorkářů měl totiž i dvě hodně vážné havárie, ale ani ty mu nevzaly elán startovat znovu. I když tentokrát v autě.
Jeho další Dakar by se měl konat v době, kdy svět trápí koronavirus a většina lidí i firem má jiné starosti než podílet se na netradičním projektu, jehož základem je kompletně znovu postavený vůz za dva a půl milionu korun pro nově vyhlášenou kategorii Classic.
Klymčiw se ji rozhodl jet stylem malé moto, tedy bez asistence kamionu i mechaniků. Se spolujezdcem Petrem Vlčkem si proto budou všechno opravovat sami a spát budou ve stanu u auta.
"Vždycky jsem si zakládal na tom, že nebrečím a nepřiznám slabost," řekl Klymčiw s tím, že nejzásadnějším problémem jsou finance. "Ty peníze nejsou. Když jsem to vyhlašoval, tak jsem si myslel, že je po covidu. Ale ukázalo se, že není, a v téhle době nám nikdo nic nedá a já to chápu. I my jsme firma a také bych peníze nikomu nedal," popsal situaci, v níž se nabízelo start se škodovkou na Dakaru o rok posunout.
"Ale pak jsem si řekl, že jsem na tiskovce vyhlásil, že auto dovezu do cíle v roce 2021, a když něco slíbím, tak přes to nejede vlak. Krom toho si myslím, že by za rok na startu mohly stát třeba už dvě škodovky, protože si někdo řekne: to je dobrej nápad. A i tím, že jsme vybrali od fanoušků nějaké peníze na Hithitu, jsem nechtěl být za lháře," vysvětlil.
Do Řecka, nebo na pole?
"Konečnou podobu by auto mělo mít zhruba za týden," uvedl závodník, který chce do přejímky vozů a nalodění v Marseille 2. a 3. prosince stihnout s novým speciálem ještě něco najet.
"Chtěl bych aspoň pět set kilometrů, i když je to samozřejmě málo. Protože to je unikát, tam je takových změn. Počítali nám to lidi, kteří stavějí závodní R5, ale sami říkají - to je výpočet, ale jestli to bude fungovat tak, jak skutečně má, to nepoznáme ani po jednom Dakaru."
Na několik otazníků reaguje okamžitě. "Najedete spoustu kilometrů, ale na ten díl třeba zrovna nepřijde řada. Deset tisíc kilometrů může znamenat, že máte štěstí a netrefil jste zrovna tu díru... Tak to zkrátka je," pokračoval závodník duší i tělem.
Kde ale najede zkušební kilometry, zatím přesně neví. "Vzhledem k tomu, že kvůli covidu teď nikam moc nemůžeme, zrušil jsem plánovaný test v Tunisu. Podívám se asi na web ministerstva zahraničí, jak se dá dojet třeba do Řecka," uvažoval s tím, že když to nevyjde, bude si muset vystačit s podmínkami doma. "Buď na poli, nebo na autokrosové trati," dodal.
Přiznává, že bude lehce ve stresu: "To auto i tak nebude vůbec odzkoušené." A vysvětluje, proč si ze škodovek nevybral třeba Rapid či populární R coupé, které vypadaly lépe a víc jako závodní vůz. "Chtěl jsem původně Rapida nebo Garde, protože coupé je samozřejmě hezčí. Ale lidi, kteří auta stavějí, mi řekli, že to je špatně konstrukčně udělané. Že sloupky karoserie jsou tenké a že není ani čas vyvíjet nějaký prototyp a LR funguje."
Bezpečí především
Nová Škoda LR 130 bude také splňovat bezpečnostní nároky, které nejsou od pořadatelů malé, a Klymčiw už dobře ví, že bezpečnost nelze podceňovat.
"Už vím, že to může přijít. Nehodláme v tom autě s Petrem třeba uhořet. Proto by mělo být hodně bezpečné," tvrdí závodník, který moc dobře ví, o čem hovoří, protože jeho poslední start na motorce se ještě v Jižní Americe změnil po těžkém pádu doslova v boj o život.
Závodních speciálů typu, který si vybral pro Dakar, se před mnoha lety vyrobilo dvě stě kousků - z toho sedmdesát dostala policie (tehdy ještě Veřejná bezpečnost) a zbylých sto třicet se rozbilo po závodech.
Protože se vůz nevyráběl sériově, dá se na něj nyní těžko něco sehnat, proto byl komplet postaven znovu. "Má také spoustu současných vychytávek. A třeba náprava je klasická, ale z nových materiálů, motor má pět kvaltů, sto pětadvacet koní. Mohlo být víc, ale kvůli životnosti jsme to snížili. Maximálka by měla být sto šedesát, ale o to u rallye vlastně nejde," popsal funglovku připravenou pro slavný závod, kde jsou z originálních materiálů jen části, které nejsou příliš namáhané.
Klymčiw počítá také s médii, proto s ním pojede i novinářský vůz s kameramanem, ale ten zase nemůže vézt nic jako doprovodný vůz. Požádá proto o pomoc s bednami náhradních dílů další české týmy, které na Dakar pojedou.