Salač si chce spravit chuť v Rakousku: Pojedu tam s čistou hlavou
Dobrý start, pak koronavirová pauza a tři zklamání za sebou. To poslední v neděli v Brně, kde dojel poslední. Tak vypadá dosavadní start do sezony pro Filipa Salače, jediného českého účastníka seriálu mistrovství světa silničních motorek, jenž byl hostem pořadu Svět motorů Speciál v České televizi. "Cíl pro sezonu ale zůstává stejný: dojet na stupně vítězů a skončit do desátého místa v konečném pořadí," přiznal osmnáctiletý jezdec třídy Moto3, který je zatím s osmi body devatenáctý.
V Brně skončil pětadvacátý, a kdyby to bylo jinde, svěřil se, že by závod nedokončil, stejně jako předchozí dva ve španělském Jerezu. "Byl to hodně nešťastný víkend, trápili jsme se s nastavením motocyklu. Až těsně před závodem jsme přišli na závadu - zlomený tlumič řízení. Ale když jej mechanici měnili, tak při tom asi utrhli lanko páčky přední brzdy. Ta pak postupně odešla a devadesát procent závodu jsem brzdil jen zadní brzdou, což na silniční motorce určitě není ideální. V závěrečných kolech jsem ztrácel šest vteřin. Jinde bych odstoupil, ale doma jsem chtěl dojet," přiznal.
Ale hodně ho mrzelo, že i v Brně musel závodit před prázdnými tribunami. "Přišlo mi to jako na tréninku. Už od loňska, kdy mě sestřelili hned v první zatáčce, jsem se na diváky a na tu atmosféru v Brně těšil. Bohužel," konstatoval.
Má už i svůj fanklub. "Mám fanoušků hodně – někteří se sešli a fandili u nás doma. To mě žene dopředu," svěřil se.
Závodník, který začal sezonu nejrychlejšími testy v Kataru a osmým místem v závodě, si také stěžoval na nerovný okruh a k tomu se jeho motorka v náklonu dostávala do vibrací, když se mu přední část rozkmitávala, takže nemohl zrychlit. "Bylo to hodně hrbolaté a grip nebyl dobrý. Občas jsem si připadal jako na vodě. O tři až čtyři stupně jsme měli menší náklony než obvykle, ale bylo to pro všechny stejné," dodal.
Uvědomuje si, že jeho výkony také může ovlivnit velký tlak na rychlé uzdravení po zranění. To utrpěl před čtrnácti dny v Jerezu, kde si natáhl vazy v koleni. "Ten tlak na nás je velký. Je to uspěchané," přiznal.
Velký tlak je také při seriálu MotoGP kvůli koronaviru na dodržování hygieny. "Všude musíme nosit roušky, v telefonu máme speciální aplikaci, aby u brány věděli, kdy přicházíme a odcházíme, je tam výsledek testu. Dodržujeme odstupy, všude je dezinfekce. I mechanik musí mít roušku i brýle. Domlouvání je tak těžší – já mám přilbu, on roušku," popisuje opatření.
I tak byl v paddocku v Brně jeden případ covidu-19. "Vypukla trochu panika. Hned jsme šli všichni na test – ale nikdo další pozitivní nebyl. Byl to nějaký kameraman a musel do karantény," vzpomínal na víkend v Brně.
Je už jediným ze tří českých jezdců, kteří jezdili v seriálu ještě před rokem, a uvědomuje si, že je na něho nyní soustředěna větší pozornost. "Ale ve finále to při závodě nevnímám. Je tam teď trošku nuda - nemám si s kým česky popovídat. Chtěl bych tam nějakého dalšího Čecha," přiznal chlapík, který poprvé seděl na motorce ve dvou letech.
I když mu to zatím v sezoně moc nelepí, pojede na další závod do Rakouska s čistou hlavou, protože už má podepsanou smlouvu na příští rok. "V Rakousku si chci spravit chuť po posledních závodech a věřím, že s týmem zamakáme a zadaří se," řekl s tím, že samozřejmě chce časem do vyšších kategorií, ale… "Až udělám nějaký výsledek tady, a jsem rád, že už mám podepsanou smlouvu na příští rok," ukončil rozhovor.