Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Panorama

Jižní Amerika plná troufalých dobrodruhů. Startuje Rallye Dakar

Praha - Tradičně na Nový rok startuje další ročník legendární soutěže Rallye Dakar, která se potřetí za sebou jede v Jižní Americe. Po vynuceném zrušení závodu v roce 2008 populární soutěž opustila Afriku a našla svůj nový domov v Argentině a okolních státech. V letošním roce připravili organizátoři trať dlouhou zhruba 9 500 kilometrů. Účastníky ve třinácti etapách čeká 4 500 kilometrů měřených úseků. Start i cíl je v Buenos Aires a vedle Argentiny se pojede i v Chile.

"Trať bude hodně různorodá. Během sta kilometrů se bude povrch měnit například z mokra na sucho," uvedl zástupce pořádající organizace A.S.O. Balázs Szalay v létě na tiskové konferenci v Praze. Dakar se posunul severněji do Chile, více etap se tak uskuteční v poušti Atacama. "Písku bude hodně. Ti, kterým chyběla africká Sahara, si ho užijí dost," sliboval Szalay.

Na startu bude i početná skupina českých závodníků, kteří se představí ve všech čtyřech hlavních kategoriích. Tradičně nejpočetnější zastoupení má Česká republika mezi kamiony. V minulém ročníku nejúspěšnější Martin Macek sice na své čtvrté místo navazovat nebude, protože se věnuje manažerskému zajištění svého týmu KM Racing, ale medailové ambice české výpravě nechybějí.

Je nám líto, video expirovalo.
Rozhovor s Martinem Macíkem a Jiřím Zítou

Nejvýše pomýšlí Aleš Loprais, jenž by chtěl navázat na africký bronz z roku 2007. "Konkurence je velká. Víme, že to bude probíhat standardním stylem. Vepředu tři čtyři modré kamazy, pak tři oranžoví zástupci týmu De Rooye a pak doufám, že jim bude dýchat na záda jeden vlčák z Valašska," řekl Loprais.

České posádky:

Motocykly: David Pabiška (Yamaha), Jan Veselý (Yamaha),

Čtyřkolky: Josef Macháček (Yamaha), Martin Plechatý (Yamaha)

Osobní automobily: Peter Mikula, Ivan Novák (Toyota); Michael Honda, Jan Tománek (Mitsubishi); Zdeněk Sládek, Miloslav Janeček (Hummer);

Kamiony: Aleš Loprais, Milan Holaň, Josef Kalina (Tatra); Marek Spáčil, Jan Vodrhánek, David Vršecký (Tatra); Vlastimil Vildman, Ladislav Fajtl, Jan Bervic (Liaz); Martin Kolomý, Jaroslav Lamač, David Kilian (Tatra); Robert Randýsek, Roman Šika, Pavel Sukop (Man).

Historicky nejúspěšnějším českým jezdcem na startu bude Josef Macháček, který již pětkrát ovládl kategorii čtyřkolek. Před rokem však do cíle nedojel, a tak si jako základní cíl pro rok 2011 stanovil rallye dokončit. "Samozřejmě, že patřím dopředu, ale věk mě trochu omezuje. Nikdo nemůže čekat, že se v první polovině budu tlačit dopředu," uvedl třiapadesátiletý Macháček. Se čtyřkolkou jeho výroby pojede i Martin Plechatý.

Dvojnásobné české zastoupení bude mít i kategorie motocyklistů, ve které se představí David Pabiška a Jan Veselý. Před rokem byl nejlepší šestadvacátý Pabiška. "Rád bych opět udělal dobrý výsledek, i když jsem přes rok složitě sháněl finance, což se na mně trochu podepsalo," řekl Pabiška.

Mezi osobními vozy chybí dlouhodobá česká jednička Miroslav Zapletal, který byl v roce 2009 absolutně sedmý, ale v dalším ročníku vážně havaroval a momentálně ještě není stoprocentně fit, aby náročnou rallye zvládl. Na Dakaru však bude působit jako poradce Zdeňka Sládka, který pojede pod hlavičkou jeho Offroadsport týmu.


Rallye Dakar měla mnoho podob

Na start úvodního ročníku, který 1. ledna 1979 hostilo pařížské Trocadero, se postavilo 170 účastníků. Vypsána byla jen jedna společná kategorie, závodníci projeli Francii, Alžír, Niger a Mali. Mezi 74 šťastnými posádkami, které zvládly všechny nástrahy a útrapy rallye, byly také dva kamiony. V následujícím roce se pole účastníků rozrostlo přibližně o třetinu a začalo se závodit v dodnes platných kategoriích motocyklů, osobních automobilů a kamionů.

Ve své klasické variantě startovala rallye v Paříži a závodníci odtud putovali až do Senegalu. Několikrát se ale místo ve Francii začínalo v Granadě nebo také v Lisabonu. V roce 1992 se putovalo přes celou Afriku až na mys Dobré naděje, o osm let později vyrazili závodníci z Dakaru a napříč kontinentem putovali do Káhiry. V roce 1994 závodníci z Dakaru zamířili zase nazpět do Paříže, o tři roky později se naopak do Dakaru po svých stopách vrátili z Agadezu.

Program Rallye Dakar 2011

sobota 1. ledna: Buenos Aires - Victoria (377 km celkově/0 km měřené úseky),

neděle 2. ledna: Victoria - Cordoba (788/222),

pondělí 3. ledna: Cordoba - San Miguel de Tucumán (764/324),

úterý 4. ledna: San Miguel do Tucumán - San Salvador de Jujuy (634/226),

středa 5. ledna: San Salvador de Jujuy - Calama (761/207),

čtvrtek 6. ledna: Calama - Iquique (459/423),

pátek 7. ledna: Iquique - Arica (721/456),

sobota 8. ledna: volný den,

neděle 9. ledna: Arica - Antofagasta (819/611),

pondělí 10. ledna: Antofagasta - Copiapó (776/508),

úterý 11. ledna: Copiapó - Copiapó (270/235),

středa 12. ledna: Copiapó - Fiambalá (862/176),

čtvrtek 13. ledna: Fiambalá - San Juan (768/622),

pátek 14. ledna: San Juan - Cordoba (615/266),

sobota 15. ledna: Cordoba - Buenos Aires (826/181),

neděle 16. ledna: slavnostní vyhlášení v Buenos Aires.

Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články