Sponzoři tlačí na FIFA, chtějí reformy i změnu kultury chování
Praha - Rýsuje se první vážnější pokus, jak dát do pořádku skandály zmítanou světovou fotbalovou federaci. Reformní komise předkládá výkonnému výboru FIFA návrhy, jak změnit pravidla fungování. Hlavní sponzoři se ale obávají, že k nápravě nebudou stačit. V otevřeném dopise vyzývají k nezávislému dohledu a změně chování celé asociace.
Do nejpopulárnějšího sportu na světě dávají sponzoři v přepočtu víc než 4,5 miliardy korun ročně. Nekončící série úplatkářských skandálů uvnitř FIFA ale přiměla hlavní donátory zvýšit tlak na vedení světového fotbalu. Požadují, aby mezinárodní asociace nejen reformy schválila, ale taky se jimi řídila.
"Je nám jasné, že potřebujeme dlouhodobý nezávislý dohled na zavádění i provádění reforem. Reformy mohou nastavit základní pravidla, musí je ale doplnit změna kultury chování," píše se v dopise. "Všichni chceme, aby se FIFA vrátila ke svému poslání, kterým je rozvíjet fotbal po celém světě."
Pět nadnárodních společností původně mělo mít zástupce přímo v reformní komisi. Nakonec jim FIFA nabídla jen místo v poradním orgánu, který navíc ještě nevznikl. Sponzoři se obávají, že nečinnost federace poškodí jejich pověst. Potíže při prosazování změn připouští i navrhovatel nových pravidel. "Musí se udělat hodně práce. Snažit se zvednout úroveň řízení na všech stupních je velká výzva," říká předseda reformního výboru FIFA 2016 Francois Carrard.
Kdo sponzoruje FIFA?
Už pět sponzorů se vzdalo podporování světové fotbalové federace. Po Sony a Emirates odešly i firmy Castrol, Continental a Johnson&Johnson.
Partnery FIFA zůstávají Coca-Cola, Adidas, Hyundai, Visa a McDonald's. K tomu přibyl Gazprom a očekává se, že s blížícím se MS v Kataru 2022 se bude angažovat také katarská letecká společnost Qatar Airways.
Situace zůstává velmi nepřehledná. Obvinění z korupce zasáhlo nejen členy bývalého vedení federace včetně předsedy Blattera. Etická komise vyřadila z boje o jeho nástupnictví i největšího favorita Michela Platiniho, který měl fotbal očistit. Jeho soupeři nadšením pro změnu nijak nesrší.
"Firmy jako Coca Cola a Budweiser mají právo říct svůj názor. Ale měli bychom být opatrní v tom, jak daleko necháme aktivitu sponzorů dojít," nechal se slyšet například kandidát na předsedu FIFA Tokyo Sexwave. Firmy přitom mají silné páky. Bez jejich příspěvků by byla FIFA skoro o třetinu chudší. Už loni přitom přišla o pět velkých sponzorů, které zatím nahradil jediný.