Štědří sponzoři chtějí své miliardy "očistit". Konec Blattera vítají
Curych - Sponzoři FIFA přivítali oznámenou rezignaci Seppa Blatera jen několik dní poté, co obhájil post prezidenta ve skandálem zmítané fotbalové federaci. Nečekaný krok ze strany dlouholetého šéfa světového fotbalu mají za "první velký krok" na cestě k reformě vedení. Fotbalovou federací zmítá nařčení z rozsáhlé korupce, vyšetřování vedou americké úřady.
Blatter svou rezignaci avizoval během středy v Curychu. Symbolicky tím završil týden, který otřásl jednou z největších světových organizací – a především důvěrou v ní. Uplynulých sedm dní přineslo sérii zatýkání a podezření z korupce při prodávání televizních práv nebo rozhodování o hostujících zemích pro následující světové šampionáty.
- Blatter podle svých slov neodstoupí s okamžitou platností. Mělo by se tak stát na mimořádném sjezdu FIFA, konaném někdy mezi prosincem a březnem.
Od sponzorů přišly v minulých dnech varovné vzkazy o možném "přehodnocení dosavadních smluv". Na jedné straně tu stojí lukrativní miliardové smlouvy a téměř celosvětová reklama, na druhé zatím 14 vážných obvinění. Jako jeden z prvních se k aktuální reakci vyjádřil platební gigant Visa. "Blatterův odchod je významný první krok k tomu, aby FIFA zlepšila svou důvěru ve veřejnost," stojí v tiskovém prohlášení.
Podle zástupců McDonald’s, fastfoodového řetězce a dalšího stálého partnera FIFA, prý "současná obvinění a pochybné praktiky zastínily samotnou hru a odvedli pozornost od toho hlavního – tedy sportování, hráčů i fanoušků. Doufáme, že tato rozhodnutí povedou k reformě a navrácení důvěry příznivců po celém světě." Další mocný sponzor Coca-Cola na adresu Blatterovy rezignace podotkl, že jde o "příznivý krok pro dobro sportu, fotbalu a jeho fanoušků".
Podobné soudy přitom ve velkém fotbale nelze brát jen jako rozmařilost ekonomicky silných hráčů. Jak dokládají marketingoví experti, FIFA na jejich slova musí chtě nechtě slyšet. Po vysílacích právech se její pokladna plní nejvíc penězi od nadnárodních korporací. Jen za loňský šampionát napumpovali sponzoři na účty federace v přepočtu 34 miliard korun. Po sérii skandálů se ale firmy ocitly v patové situaci. "S FIFA jsme o problému mluvili opakovaně. Ta debata stále probíhá a my jsme přesvědčeni, že dělají, co je zapotřebí," uvedla ředitelka PR a komunikace firmy Coca Cola v Kanadě Shannon Dennyová.
FIFA jen loni přišla o několik partnerů, nejnověji přibyl zatím jediný. Vzhledem k plánovanému mistrovství světa 2018 v Rusku si příležitost nenechal ujít plynárenský koncern Gazprom. Stejný scénář – s ohledem na rok 2022 – připravuje také letecká společnost Qatar Airways.