Sparta pozměnila logo a má novou vizuální identitu. Nejdeme revoluční cestou Juventusu, věří klub
Změny ve fotbalové Spartě pokračují. Po angažování trenéra Pavla Vrby přichází pražský velkoklub s kompletně předělaným vizuálem. Moderní redesign včetně loga, které dostává novou tvář po dlouhých 27 letech, chce fanouškům Sparta přibližovat postupně. Naplno se změny projeví až před startem nadcházející sezony. "Nechceme jít ofenzivní cestou," zní z klubu.
Čeká to dříve či později všechny firmy, jejichž portfolio se během let rozprostře na vícero front a jednotná grafika se tím více či méně úplně rozdrolí.
"Všechna loga používala jiný typ písma, logotyp, jiná byla inzerce i self-promo, nedalo se z toho vyčíst, že se jedná o Spartu," vysvětluje mluvčí Ondřej Kasík.
I to byl jeden z důvodů, proč Sparta sahá k největší vizuální změně za necelých třicet let.
Fotbal fokus podcast: Je Vrba pro Spartu tím pravým?
Ačkoli původní myšlenka na sjednocení všech aktivit pražského velkoklubu je stará zhruba pět let, k realizaci, která trvala rok a půl, dochází až nyní.
Stává se tak v časech, kdy si na Letné prochází i herní proměnou - přišel nový trenér v podobě Pavla Vrby. Na sžívání se s novou vizuální identitou budou mít ale fanoušci prostor v řádech měsíců.
"Sparta je konzervativní klub, určité křídlo fanoušků je konzervativní," říká Kasík, proč Pražané nehodlají nový design tlačit ofenzivní formou, jako se to stalo třeba v případě nového hávu Juventusu Turín.
"Nechtěli jsme dělat revoluci, vzít všechny hodnoty klubu, jeho symboly a říct, že je tady nová éra, která na nic nenavazuje," dodává ředitel komunikace Sparty.
Na webu navzdysparta.cz se mohou fanoušci, jichž má být po celé zemi více než milion, se všemi přednostmi nového grafického kabátu postupně seznámit.
"Dáváme čas, aby se nad změnou zamysleli, aby ji vstřebali. Máme jasnou představu, jak se měnily nejlepší kluby na světě. My k tomu přistoupili separátně, svébytně," přibližuje Kasík.
Pravdou je, že Sparta přepnutí vizuální identity potřebovala. Dosavadní působila vyčichlým, devadesátkovým dojmem, chyběla zmíněná jednota. Reagovat chtěl klub i na všeobecnou digitalizaci a sociální sítě.
I proto se na koncepci domluvil mimo jiné s respektovaným art direktorem Alanem Zárubou, který v minulosti stál za grafickým obalem stanic České televize a v současnosti působí na komerční TV Nova.
"Je to evoluce s respektem k tradici. Je to ambiciózní a odvážná změna. Tomu tvůrčímu týmu se podařilo zjednošit, zčitelnit někdy až pitoresknost různých vizuálních stylů. To není kritika, ale byla to prostě nutnost. Tenhle nový vizuál umožňuje všechny tyto aspekty sjednotit do jasné čitelné identity, která je podpořena sílou kontrastu," vysvětluje Záruba.
Sparta začne novou identitu, v níž hraje prim tradiční velké S, hvězdy symbolizující 36 titulů i klasická trikolóra, využívat s přípravou na novou sezonu.
"Proto černá barva, což je barva prvního sparťanského dresu roku 1893, které měly velké bílé S na hrudi. Rudá barva dresů samozřejmě zůstává," ubezpečuje Kasík.
Změna se podle něj setkala s pozitivními ohlasy jak mezi současnými, tak i bývalými hráči, jimž byl už záměr klubu přednostně prezentován.
"Líbí se mi to moc, je to dáno i tím, že jsem si na to logo zvyknul. Je to jednoznačně krok do budoucna a správným směrem," říká sportovní ředitel klubu Tomáš Rosický.
"Nechceme dělat změnu ze dne na den. Jednou z klíčových věcí je vlastní písmo. Máme vlastní typografii, je to nezaměnitelné písmo, které bude používané na webu, v grafických manuálech, jako pozvánka na zápasy, je to písmo jmen hráčů na dresech," vysvětluje Kasík.