Liga chtěla přitáhnout nové fanoušky, teď musí bojovat i o ty stávající
Praha - Zatímco se korupční aféra týká převážně klubů, funkcionářů a rozhodčích, její další vývoj může mít velký vliv i na návštěvnost na stadionech. Přitom právě na přilákání fanoušků do ochozů se před letošní sezonou vedení Ligové fotbalové asociace (LFA) zaměřilo nejvíce. A jak dokazují průměrná čísla (průměrná návštěvnost byla na podzim dokonce nižší než loni), práce je spousta - jak s vylepšováním marketingových aktivit, tak s dostupností jakýchkoliv statistických údajů. Teď však bude liga mít co dělat s tím, aby si fanoušky vůbec udržela.
Na předsezonní tiskové konferenci přišel šéf LFA Dušan Svoboda se závazkem "Náš fanoušek – náš pán." V jeho rámci měla liga přitáhnout více diváků na tribuny a jak Svoboda upozorňuje, usiluje se mimo jiné o to, aby představitelé českého fotbalu více respektovali názor veřejnosti. "Pokud budeme přijímat jakékoli rozhodnutí, musíme si prvně říci, co tomu řekne fanoušek," říká místopředseda FAČR.
Zatím se však soudě podle uskutečněných akcí nejedná o žádné revoluční činy. LFA založila anketu Hráč a trenér měsíce, o jejíchž výsledcích rozhodují sami fanoušci a zároveň by měla 1. ledna spustit novou verzi dosud poměrně zanedbaných oficiálních stránek Gambrinus ligy. Obojí by podle vedení asociace mělo napovědět, že středobodem marketingové strategie je právě fanoušek.
Větší vstřícnost k fanouškům by však takovýmito kroky měla teprve začít. "Musí se jednat o celkovou změnu filozofie a hlavně musí jít o aktivitu od samotných klubů," upozorňuje Svoboda. "LFA musí ty aktivity zastřešovat, koordinovat, ale musíme si všichni uvědomit, že Gambrinus liga je společný produkt šestnácti klubů a každý z těch šestnácti musí dělat v rámci svých možností maximum. Jistě, Sparta má jiné podmínky a možnosti než Příbram, ale každý si musí uvědomit nutnost změny přístupu," dodává šéf LFA.
Dušan Svoboda, šéf LFA:
"Je potřeba pracovat na posílení značky Gambrinus liga. Uvědomit si, že jen silná a kvalitní soutěž může přitáhnout fanoušky, sponzory a pozornost médií. V tomto směru je třeba táhnout za jeden provaz a společně budovat. Chceme, aby Gambrinus liga byla atraktivní, otevřená a moderní soutěž. K tomu všemu směřují naše současné i budoucí kroky."
K čemu by však takováto změna filosofie měla vést? Kluby by si měly uvědomit, že i za málo peněz a ve skromných podmínkách mohou přitáhnout fanoušky na stadion. Stačí se starat o sociální sítě, oblast, v níž i podle Svobody český fotbal notně zaspal, a jejich prostřednictvím s fanoušky komunikovat. V tomto ohledu je v Čechách bezkonkurenční Sparta, avšak i Plzeň či Sigma odvádějí dobrou práci, stejně tak třeba i Dukla Praha.
V zahraničí je podobná péče o fanoušky nevyhnutelným standardem. Kluby spolehlivě udržují své oficiální stránky, zveřejňují rozhovory a videa s hráči či sestřihy zápasů, i archivní fotografie i videa. Pořádají soutěže nebo lokální charitativní akce, spouštějí fanshopy a e-shopy s atraktivním, neošuntělým zbožím, spolupracují i s lokálními občanskými sdruženími a výčet aktivit by mohl pokračovat donekonečna. Všechno z toho je finančně nenáročné, kluby se tedy levnou formou mohou zbavit svého bafuňářského odéru, přiblížit se svým fanouškům a prezentovat své prostředí v úplně odlišném světle, než v jakém je často vnímáno.
Ke statutu "atraktivní, otevřené a moderní soutěže", k níž chce Gambrinus ligu šéf LFA dovést, by jistě napomohlo i rozsáhlejší sbírání a zveřejňování statistickými dat. Práce s nimi ve fotbale je přitom i díky společnostem jako Opta Sports západoevropských fenoménem zvláště posledních let. Statistické údaje napomohly k větší analýze hry, nárůstu vědeckých prací o fotbale a celkově lepšímu poznání nejrozšířenějšího sportu na světě. Rozsáhlé statistické údaje kromě jiného také pomáhají klubům při efektivnějším výběru hráčů do vlastního herního systému.
Anglický mistr Manchester City již dokonce tato data začal zveřejňovat na svých webových stránkách. "Kluby si dnes uvědomují potřebu toho, aby vznikal prostor se statistickými daty a rozvíjel se. Chceme, aby pomohl univerzitám a bloggerům ke vzniku diskuze a nápadů, jak vylepšovat výkony, a chceme s nimi komunikovat. A přinejhorším se může stát jednoduše to, že široká veřejnost zjistí, že existují i jiné způsoby, jak hodnotit hráče. I to by ale bylo skvělé," říká o projektu jeho vedoucí Gavin Fleig v deníku The Guardian.
Dušan Svoboda se zatím staví k takovému nápadu poměrně rezervovaně. "V konkrétním případě Manchesteru City je třeba podotknout, že tento krok byl učiněn v jiné společnosti než v té české. Je třeba si počkat, jakou zpětnou vazbu vedení anglického klubu během následujících měsíců od fanoušků dostane. Ovšem vím, že tuto informaci zachytil i náš trenér Vítězslav Lavička. A konstatoval, že je to poměrně zajímavá záležitost," říká místopředseda FAČR.
Úkol vybudovat moderní, otevřenou a atraktivní soutěž však zvláště v nadcházejících měsících nebude jednoduchý. Průměrná podzimní návštěva dosáhla výše 4 583 diváků, což je o 127 fanoušků méně než za loňskou sezonu. A jako důkaz toho, co se může stát v reakci na korupční aféry a nevyčištěné fotbalové prostředí, může sloužit i rok 2004. Přes tehdejší veleúspěšné Euro to byli i "kapříci", kteří zapříčinili velký odliv diváků ze stadionů – meziročně jich tehdy Gambrinus liga přišla v průměru zhruba o tisícovku. Trvalo pak tři sezony, než se číslo dostalo zpět na úroveň před skandálem. A velké pochybnosti o fotbalovém prostředí měli i sponzoři.
Svoboda si tedy uvědomuje, že nejde jen o nutnost vzhledem k fanouškům, ale i partnerům svazu. A jaká je jejich reakce na současnou situaci? "Dění v českém fotbale samozřejmě sledují. Ukvapené závěry či verdikty rozhodně dělat nechtějí. V této konkrétní situaci vyčkávají, stejně jako my, na další vývoj," říká šéf ligové asociace.
Svoboda přitom před startem sezony chtěl do českého fotbalu přitáhnout ke stávajícím sponzorům ještě další. "Jednání s nimi samozřejmě probíhaly a probíhají, ale musíme si nejdříve získat jejich důvěru, že ty změny myslíme vážně a hlavně, že jsme schopni tu změnu ve filosofii, o které jsem mluvil, naplnit. Různých prohlášení již bylo mnoho, musí přijít konkrétní skutky," říká místopředseda FAČR.