Náš fanoušek - náš pán: Gambrinus liga láká nové diváky do ochozů
Praha - S podtitulem "Náš fanoušek - náš pán" začne v pátek jubilejní dvacátý ročník první fotbalové ligy. Právě pro fanoušky chystá vedení FAČR velké změny v oblasti marketingu, mediální prezentace a nových médií. Na jejich základě pak bude chtít nalákat do ochozů až o 15 procent více diváků.
Využít k tomu chce i účast reprezentace ve čtvrtfinále mistrovství Evropy. "Dosud se jen mluvilo o tom, že se fotbal dělá pro fanoušky. Nyní je třeba podniknout konkrétní kroky. Musíme se řídit heslem 'náš fanoušek - náš pán'. Je třeba fanouškům vysvětlit, že Gambrinus liga má svou kvalitu," řekl novinářům místopředseda FAČR za ligu Dušan Svoboda.
"Třeba mistrovství Evropy ukázalo, že kvalita ligy je větší, než je prezentováno a než si fanoušci myslí. V reprezentaci bylo osm hráčů z ligy a na úspěchu měli velký podíl. Proto věřím, že úspěch reprezentace zvýší zájem o ligu," dodal.
V minulé sezoně se návštěvnost zvedla o 250 diváků na zápas, v průměru chodilo 4 710 fandů. "To není nic, k čemu bychom si měli tleskat. Chceme nastavit trend zvýšení návštěvnosti o deset až 15 procent. Pak bych byl nadšený," řekl Svoboda.
Za příklad slouží například rakouská liga, na niž v nedávné minulosti chodilo 4 000 fandů na zápas, v současnosti je to dvojnásobek. "Před deseti lety začali se změnami a výsledek se dostavil. Přispělo k tomu i mistrovství Evropy, které se v Rakousku konalo v roce 2008, ale nebyl to ten hlavní důvod," dodal Svoboda.
Nové plány, jak "prodat" ligu
Proto se v rámci ligy chystají změny zejména z hlediska marketingu a mediální prezentace. Kluby dostanou marketingový manuál, který jim nabídne zkušenosti s prací s fanoušky. "Není to primárně o penězích. Zvýšení zájmu není o milionech korun, ale o práci a nasazení," podotkl Svoboda. Za velký handicap považuje také online prezentaci ligy.
"Chceme, aby internetový portál Gambrinus ligy byl tím hlavním, kam budou fanoušci chodit. Rovněž jsme zaspali v oblasti sociálních sítí. Musíme to fanouškům nabídnout," konstatoval. V jednání je také změna televizního formátu. Během podzimu by mělo dojít k tomu, že by se v pátek, v neděli a v pondělí hrála jen televizní utkání.
Zbylých pět zápasů by se hrálo v sobotu v jednotném čase v rámci jednoho čtyřhodinového studia České televize. Jeden z duelů by byl v přímém přenosu, ze zbylých by byly živé vstupy a pozápasový rozbor ve studiu.
"Měl by to být podobný formát, jako má hokej. V jednání jsou i noví, hodně atraktivní experti ve studiu. Chtěli bychom to rozšířit i o ženský prvek. Konkrétní jména ale zatím nechci zveřejňovat," doplnil Svoboda.
Novinkou sezony je menší úprava pravidel, kdy se v zápasech Poháru České pošty nebudou sčítat žluté karty, ale budou sloužit jen jako varování v zápase. Vedení ligy rovněž jednalo se zástupci policie o tom, že se bude vytvářet větší tlak na státní zástupce, aby trestali přestupky fanoušků na stadionech a neodkládali je.
Ke zvýšení atraktivity na stadionech chce přispět také hlavní partner ligy pivovar Gambrinus. V případě, že jeden z týmů vstřelí v zápase pět branek, dostanou jeho fanoušci před příštím domácím utkáním voucher, za který si budou moci koupit pivo za pět korun.