Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Evropská a Konferenční liga UEFA

PODÍVEJTE SE: Švédský tým biatlonistů má servisní mega kamion za miliony eur

Český tým biatlonistů se před více než čtyřmi lety dočkal vytouženého vlastního kamionu pro přípravu lyží. Důležitý aspekt úspěšnosti si moc dobře uvědomují všechny reprezentace, ta švédská teď ale v pomyslné soutěži o nejlepší truck jednoznačně vede. V letošní sezoně seveřané představili mega kamion za osm milionů eur, který nabízí vše, na co si servisáci mohou vzpomenout. Podívejte se v reportáži ČT sport, jak to uvnitř vozu vypadá.

Servisák švédského týmu biatlonistů
zdroj: ČT sport

Švédové způsobili v Kontiolahti velký poprask. Začátkem loňského prosince totiž vůbec poprvé na Světovém poháru nový kamion rozbalili.

"Každý z toho byl u vytržení a všichni se k nám chtěli podívat. A my jsme s tím neměli problém. Měli jsme opravdu hodně návštěvníků," říká šéf švédského servisu David Larsson.

"Krásný taneční si s sebou vozí. Je to mazec, když jsem viděl běžecké kamiony. Švéďáci se teď hodně přiblížili," uznává v rozhovoru pro ČT sport trenér biatlonistů Michael Málek.

Největší první předností v celé dlouhé řadě je pracovní prostor švédských servisáků. Při jízdě má kamion plochu třiceti metrů čtverečních. Na té také švédové až dosud připravovali lyže. Nyní při roztažení křídel disponují trojnásobkem prostoru.

Třba Slováci se přitom musí vtěsnat v klasické buňce se vším všudy na patnácti metrech. "Musíme se přizpůsobit daným podmínkám. Pokud ne, nemáme šanci," tvrdí jejich servisní jednotka.

Je nám líto, video expirovalo.
Švédský tým biatlonistů má mega kamion za miliony eur

"Víme, že i menší servisní týmy umí odvést skvělou práci. Ale při počtu dvanácti sportovců, které musíme odbavit, zkrátka potřebujete dostatek prostoru, abyste si udrželi přehled a bez zmatku vybrali správné lyže," ví Larsson.

Servis vždy klíčového a mnohdy rozhodujícího materiálu probíhá v novém kamionu na čtyřech stolech určených pro osm servisáků. Prvotřídní vzduchotechnika chránící zdraví osazenstva je samozřejmostí. Stejně jako zázemí pro odpočinek.

Laika pak zaujmou dva velké monitory, na kterých mohou při práci všichni sledovat závody a na jejich průběh také případně reagovat. Jen pouhý audiosystém stál milion eur.

Vytvořit projekt a doladit plány pro konstrukci trvalo podle týmu téměř tři roky. "Další rok jsme čekali na realizaci. Rozhlíželi jsme se i po ostatních kamionech a z každého jsme se snažili dostat vychytávky i do toho našeho."

Všechny detaily ale seveřané úplně nedoladili. Už se jim prý třeba několikrát stalo, že v případě zapojení všech spotřebičů hlavní jistič neobstál a nastal krátký blackout.

"Nemá to jen výhody. Teď zabíráme hodně místa na úkor ostatních. V Hochfilzenu nám ukázali, kam se máme postavit, a pak jen koukali, že se vedle nás už jen nikdo nevejde," říká Larsson.

Švédsko se v technické podpoře týmu dostalo osmi miliony eur daleko před ostatní a má tak náskok.

Biatlon je ovšem stále nevyzpytatelný a o výsledku rozhodují často i jiné aspekty. "Všechno je o tom, jaký má k tomu člověk vztah a jak se tomu věnuje," ví hlavní muž slovenského servisu Štefan Lichoň.

Servisní buňka české reprezentace
zdroj: ČT sport autor: Petr Paseka

A Češi?

"Máme, myslím, moc pěkný kamion, i co se týče designu. Ale samozřejmě přát si akorát ty lepší výsledky," dodává kouč Málek. 

Reprezentace má navíc od nového ročníku SP nový servisní tým. Rakouský expert Benjamin Eder je zodpovědný za broušení lyží, novým šéfem servismanů se stal Nor Ole Björn Tretterud.

"V materiálu jsme udělali kus práce. Bylo vidět, že jsme v některých závodech měli lyže, které patřily k nejlepším. Byly ale i závody, kdy jsme z toho měli těžkou hlavu. Ať už výběrem lyží, nebo namazáním. V tom nás čeká spousta práce," uvedl ještě před Vánoci sportovní ředitel svazu Ondřej Rybář.

"Vše si teprve sedá a mají to i jiné týmy. Jsme rádi za závody, které se povedly, ale musíme být i ostražití a před ničím se neschovávat," doplnil.

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články