Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
ISU Grand Prix 2024

Vyvarovat se chyb z loňska a zlepšit se. Šonka i Kopfstein mají plány podobné

Praha – Místo útoku na stupně vítězů v loňském ročníku bojoval s častými diskvalifikacemi a v konečném součtu Red Bull Air Race obsadil až deváté místo. Poučen z předchozích nezdarů si letos proto Martin Šonka medailové cíle nedává, chce mít hlavně z létání dobrý pocit. Druhý český pilot Petr Kopfstein se rovněž chce posunout v konečném pořadí výš, loni byl předposlední.

Petr Kopfstein (vlevo) a Martin Šonka
zdroj: ČTK autor: Šulová Kateřina

"Nemyslím na vítězství, nechci hlavně dělat chyby, které nás loni stály hrozně bodů," připomněl Šonka na tiskové konferenci až příliš časté diskvalifikace. "Těch se musím vyvarovat absolutně. Zkušeností za loňskou sezonu bylo hodně, doufám, že to letos bude o dost vyrovnanější, protože to bylo nahoru dolů. Doufám, že mě to zocelilo," uvedl Šonka.

Loni byl v druhém závodu sezony na druhém místě a celkově skončil devátý, přestože rok před tím byl čtvrtý. "Doufám, že prolomíme smůlu, i když se na ni nechci vymlouvat. Loni jsem ale myslel, že si tam někdo nahoře dělá ze mě srandu. Vybrali jsme si ji vrchovatě," hořekoval Šonka.

"Teď jsem o dost zkušenější. Umíme rychle létat, máme na to, abychom vyhrávali, nesmím ale kazit hloupými chybami. Riskoval jsem na úkor penalizací, ale nikdy to nevyšlo," prohlásil pilot.

Na letadle udělal největší úpravy právě v průběhu minulé sezony, hodně věcí změnil a řešil také problémy s chlazením. Nyní už je jeho stroj na cestě do Abú Zabí, kde seriál 11. února začne. "Loni letadlo nebylo nastavené tak, jak bych si představoval, ale myslím, že se to povedlo přenastavit. Doufáme, že toho využijeme," věřil.

Zkouší si také změnit myšlení, loni začal spolupracovat s psychologem. "Nikdy jsem touto cestou nešel. Říkal jsem si, že já sám nejlíp vím, co mi funguje před závody. Ale není to pravda," přiznal pokorně.

"Lehce jsem to loni naťukl a rád bych v tom pokračoval i letos. Rozhodují desetinky a detaily a musím být připraven, i když pro mě je nejlepší, když si vypnu mozek při sportu," pousmál se muž, který si v přípravě vyzkoušel mimo jiné i jízdu v bodu s českými reprezentanty.

Kopfstein by se rád dostal v konečném pořadí do desítky. "Po sezoně jsme přesunuli letadlo do fabriky, kde se vyrábělo, a tam jsme se rozhodli udělat některé opravy a nastavení," popisoval Kopfstein. "Změny byly významné, zasáhly do konstrukce a tím se přibližujeme modifikacím, které mají největší týmy," uvedl.

Připravoval se na simulátoru, ale také hodně létal a testoval v Americe letadlo po úpravách. "Příští sezona je pro mě zásadní, chci ladit techniku a co nejvíc se sžít s novým letadlem. Dosud jsem s ním měl málo času," řekl Kopfstein, který si dal na rozdíl od Šonky pauzu od akrobatického létání. "Chci se věnovat jen Air Race a změnit styl létání, neboť loni jsem závodil víc konzervativně. Chci víc riskovat," doplnil.

Kalendář:

11. února: Abú Zabí, 16. dubna: San Diego, 4. června: Čiba (Jap.), 2. července: Budapešť, 23. července: Kazaň, 13. srpna: bude upřesněno (Evropa), 3. září: bude upřesněno (Evropa), 15. října: Indianapolis (USA).

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články