Sportovci na nové misi. Jankto vlastní celý tým, pandemie může esportům pomoci
Counter-Strike, StarCraft, ale i DotA či Fortnite. Zlomek videoher, v nichž se pravidelně – a se stále větší diváckou odezvou – soutěží na mezinárodních turnajích. Při přerušení profesionálních sportů v důsledku koronavirové pandemie by navíc zájem o esporty mohl jít v tuzemsku nahoru.
Rychlost, rozhodování, strategické uvažování, postřeh či týmová spolupráce. Esporty mohou hráčům procvičit hlavně reflexy.
"Virtuálně lze hrát v podstatě všechno, co člověka napadne. Podle tradičních sportů je zpracován fotbal, hokej i basketbal. Ze závodních odvětví jsou to formule, motorky, či rallye," popisuje herní publicista Zdeněk Princ.
"Je tam i baseball, cyklistika, americký fotbal nebo box. Vývojáři vytvořili i bizarnější věci, jako jízdu na koni nebo plachtění. Je toho opravdu hodně," dodává.
K většině her pak normální hráč potřebuje prakticky základní výbavu – klávesnici a myš. "Případně gamepad, volant či leteckou páku. Sportovec pak trenažér," říká novinář z webu Vortex.
Obyčejný sportovní trénink ale klasické videohry nahradí spíše těžko. "Ne všechno se dá dobře simulovat. Na konzoli hraje člověk fotbal pomocí tlačítek."
Naopak závodníci F1 se jízdě v kokpitu přiblížit mohou vcelku věrně. "Během Velkých cen mají jezdci simulátor v paddocku. U některých tréninků se to tedy do tréninku zařadit dá a čerpat z toho," doplňuje Princ.
Výhodou her je jejich odstupnost. Přístup k nim mají všichni, kdo si je pořídí ať už formou koupě, či stažením zdarma. "Může to být amatér i profesionál, liší se to v detailech. Vývojáři cílí na lidi, kteří se chtějí sportem bavit virtuálně," uvádí Princ.
Zdeněk Princ, herní publicista:
"Nejčastější hry jsou League of Legends či DotA. Hraje se i FIFA, World of Tanks, celosvětový úspěch má Fortnite."
Už delší čas se navíc hovoří o tom, že by se esporty mohly etablovat i na olympijských hrách. Jejich organizátoři teď ale mají s odkladem na příští rok úplně jiné starosti.
"Mezinárodní olympijský výbor se nechce z pochopitelných důvodů spojovat s akčními hrami, bez ohledu na to, zda mají či nemají na hráče negativní vliv. Pokud někdy k nějakému spojování dojde, Counter-Strike to asi nebude."
Počítačové hry hraje po celém světě asi 2,5 miliardy lidí, podle dat Českého statistického úřadu z roku 2016 to v České republice bylo asi tři miliony pravidelných hráčů. "Těch esportových budou řádově možná tisícovky," tvrdí Princ.
Kvůli zrušení sportovních akcí a státem nařízené karanténě roste zájem o PC a konzolové hry i mezi tradičními sportovci. Pořádají se například virtuální cyklistické závody, výtěžek z některých akcí navíc putuje na charitativní účely.
Někteří fotbalisté už mají založeny dokonce celé profesionální esportové týmy, což je případ třeba čtyřiadvacetiletého reprezentačního záložníka Sampdorie Janov Jakuba Jankta.
Právě jeho e-tým Sampi se před pár dny zúčastnil charitativního turnaje ve FIFA, kde soutěžili zástupci Sparty, Plzně a Teplic. Na boj s koronavirem se pod dohledem komentátorů-fotbalistů Jakuba Podaného z Bohemians 1905 a kapitána sparťanského béčka Lukáše Váchy vybralo 175 tisíc korun. Částku dostane nemocnice na Bulovce.
Španělský mistr světa Moto2 Álex Márquez zase o víkendu ovládl virtuální závod silničních motocyklů MotoGP. Hráči NBA v čele s Lukou Dončićem vedle toho plánují během koronavirové krize odehrát celý turnaj ve hře NBA 2K skrze populární streamovací platformu Twitch.
Přerušení sportovních lig by rozvoj esportových soutěží v tuzemsku mohlo teoreticky urychlit. "Trend je stoupající. Narůstá objem investic, stoupá i počet diváků. Aktuální krize, která probíhá, se ale dotýká i esportu," poukazuje Princ na zastavení plánovaných přenosů soutěží, které se měly odehrávat tzv. off-line ve studiu.
Organizátoři obrovského turnaje v Katovicích se zase pouhý den před startem akce dozvěděli, že nemohou otevřít arénu pro diváky. Řada z nich už přitom byla v Polsku.
"Každý rok akci navštíví přes 150 tisíc fanoušků. Odložený musel být například také nejprestižnější turnaj v oblíbené hře Counter-Strike: Global Offensive, který se měl odehrát v brazilském Riu," říká předseda České asociace esportu Lukáš Pleskot.