Zlatý věk esportu ještě nenastal, tvrdí předseda asociace Pleskot
Podle Lukáše Pleskota, předsedy České asociace esportu, zatím esport nedospěl do svého zlatého věku, byť se jeho popularita v posledních dnech zvýšila. Svět esportu ovšem rovněž kvůli pandemii koronaviru, která po celé zeměkouli ovlivňuje sportovní dění, musí přinést oběti. Posunují se turnaje a hledají náhradní termíny.
Předseda České asociace esportu (ČAES) Lukáš Pleskot vnímá v době pandemie koronaviru zvýšený zájem o elektronický sport. Podle jeho názoru však zatím nenastává zlatý věk videoher, jelikož i na esport výrazně dopadají současná přísná omezení, a to téměř po celém světě.
Pleskot sám připomněl, že nejde jen o hraní her, ale že je nutné skloubit mnoho dalších věcí. "Osobně nevnímám aktuální situaci pro esport přehnaně pozitivně. Esport není o sezení a hraní doma. Organizátoři turnajů potřebují vytvářet zajímavý obsah i pro fanoušky, kteří navštěvují stadiony a chtějí potkávat své idoly. I týmy určitě mnohem více baví zápasy před zaplněnými tribunami. A tyto klíčové akce se odkládají stejně jako v tradičních sportech," řekl Pleskot.
Zdůraznil, že klíčovými jsou rovněž technologie. "U online turnajů narážíme i na limity internetu, což může způsobit, že zápasy nejsou na tak vysoké úrovni, jako jsme tomu zvyklí u halových akcí," dodal.
Popularitu esportu pomáhají zvyšovat i sportovci. Virtuálních závodů se v poslední době zúčastnili například jezdec formule 1 Max Verstappen nebo hvězda MotoGP Marc Márquez. Velký ohlas u fanoušků měl také charitativní turnaj ve FIFA mezi fotbalisty ze španělské ligy, který vyhrál Marco Asensio z Realu Madrid.
"Přechod sportovních disciplín do digitálního světa výrazně pomáhá medializaci esportů, protože se k němu dostávají i sportovní superhvězdy. Nicméně to spíše vnímám jako vyplnění programu, nikoliv nahrazování tradičních sportů nebo začátek zlatého věku esportu. Sportovní organizace si ale snad konečně uvědomí, že esport není nepřítel, který jim odláká diváky, ale partner a zajímavá možnost kontaktu s fanoušky," prohlásil Pleskot.
Kvůli pandemii koronaviru se už odložila většina letošních sportovních vrcholů včetně olympijských her, mistrovství Evropy ve fotbale nebo hokejového světového šampionátu.
Také v elektronickém sportu se musely posunout významné turnaje. "Organizátoři IEM Katowice se den před zahájením dozvěděli, že nemohou otevřít arénu pro diváky. A to každý rok tuto akci navštíví přes 150 tisíc fanoušků a mnozí i letos už byli v místě konání. Odložený musel být například také nejprestižnější turnaj v oblíbené hře Counter-Strike: Global Offensive, který se měl odehrát v brazilském Riu," uvedl Pleskot.
Akce bez diváků i charitativní turnaj
"V Česku se zase bez diváků odehrává liga Hitpoint Masters, posouváme také termíny největší roadshow po nákupních centrech Electronic Sports Show a hledáme vhodný náhradní termín pro PLAYzone Challenge, což je největší LAN party u nás," doplnil předseda asociace.
Potěšil ho čtvrteční charitativní turnaj ve FIFA, kterého se zúčastnili zástupci esportových týmů prvoligové Plzně, Sparty a Teplic. Na boj s koronavirem se vybralo 175 tisíc korun a částku od pořádajícího týmu Entropiq dostala Nemocnice na Bulovce.
"Věřím, že tyto akce přispějí k boření mýtů o esportu. Myslím si, že podobné akce budou probíhat i nadále, ale spíše než o dlouhodobě naplánované turnaje půjde o spontánní nápady a projekty, kterým rozhodně fandím," konstatoval Pleskot.