Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Branky, body, vteřiny

Češi vodácký kanál navrhovali, Japonci na něm udělali chaos. Last minute úprava ale prospěla

Někdy platí, že méně je lépe. Neregulérní, překombinovaný, nevyzpytatelný, taková označení si vysloužil olympijský kanál Kasai Rinkai Park pro vodní slalom. Tedy před jeho úpravou, která přišla až v měsíci konání Her. Pracovití Japonci to tentokrát se snaživostí trochu přehnali a do koryta kanálu nasázeli až moc překážek a kde je napadlo. Co to způsobovalo? A jaký dojem z kanálu mají kanoisté po úpravách?

Podoba tokijského umělého kanálu nese českou stopu, tedy zejména základní model, rozmístění plastových překážek na dně už je věc druhá. Kasai Rinkai Park navrhoval podobně jako při olympiádě v Riu de Janeiro tým kolem Jaroslava Pollerta mladšího. 

"Závodníci nebyli s tím původním stavem tratě úplně spokojení. Japonci si chtějí trochu všechno dělat po svém a nevzali ten český návrh za stoprocentní podklad k tomu, jak mají překážky rozestavět," osvětlil v Olympijském magazínu Stanislav Ježek, manažer svazu kanoistů pro sekci divoká voda.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Olympijský magazín - kanál pro OH, šance slalomářů a další

Jaroslav Pollert si v pražských laboratořích stavební fakulty ČVUT vyhrál s modelem Kasai Rinkai Parku. "Je to postavené na technologii těch klasických hranatých překážek, které jsou schopné vytvořit vlny, válce. Jde o standardní kanál pro vodní slalom. Například je tam takový meandr, kde nám voda teče z jedné strany na druhou v prostřední pasáži. Dále jsme tam chtěli navrhnout surfovací vlnu v dolní pasáži. Ostatní věci jsou už klasické pozměněné úpravy ostatních typů kanálu," uvedl bývalý reprezentant, který dostal od MOV ocenění za originální nápady a přínos rozvoji sportu.

Zkušenosti s projektováním má Jaroslav Pollert nejen z Ria, ale dokonce už také z olympiády v Sydney. V Brazílii se dle slov kanoistů trať povedla, v Japonsku už to ne jeho zásluhou bylo horší. A tak po testovacích závodech na podzim 2019 vznikla na tabuli olympijského areálu takzvaná petice závodníků a trenérů.

Dříve to bylo hlavně o "štěstí na vodu"

Hlavní nedostatky popsal pro server iSport třeba současný reprezentant v Tokiu Lukáš Rohan. "Vyšší počet překážek vodu výrazně zpomaluje, rozbíjí a dělá nečitelnou. Proto se na trati najednou objevují úseky, kde voda nemá žádnou rychlost a ani nevytváří nic zajímavého či použitelného pro rozmístění branek. Při předolympijském závodě se ukázalo, že v některých kombinacích nerozhodovala kvalita průjezdů, ale takzvané štěstí na vodu."

"Průtok je stejný, ale teče to pomaleji, než kdyby byla hladina nižší. Tohle je primární problém, že voda je zastavená a nemá kam téct. Není tam rychlost toho proudu. V tu chvíli si voda dělá, co chce. Teče si doprava, doleva, středem. Nikdy není stejná a to je ten kámen úrazu," přidal loni v létě nejlepší český kajakář Jiří Prskavec.

Závodníci pochválili změny na trati

Na základě nátlaku odborníků a závodníků se dali Japonci do úprav, ovšem na poslední chvíli. Až zhruba čtrnáct dní před startem Her bylo hotovo, změny totiž zkomplikovala koronavirová pandemie. "ICF (kanoistická federace) těsně před naším příjezdem učinila finální tuning. Podle slov závodníků byly změny na trati úspěšné a je podstatně stabilnější, než byla, a z vodáckého hlediska kvalitnější. To naši i zahraniční závodníci dost kvitovali," sdělil trenér Jiří Prskavec starší.

"Přijeli jsme sem a byla to úplně jiná trať. Jako kdyby to všechno vyndali a znova nandali. Ta změna je obrovská. Jenom těch prvních 50 metrů je hodně podobných, ale zbytek trati je prostě jiný a určitě lepší," pochvaloval si bronzový kajakář z Ria a úřadující mistr světa Prskavec mladší.

Pojede se od nuly

Nejvíc se přestavovala především spodní část tratě. Jedno je jisté, všichni pojedou řekněme od nuly, předchozí poznatky z testů v Kasai Rinkai Parku už nejsou úplně relevantní. 

"Trať se musím naučit. Je k mému překvapení fakt jiná než Rio, než Troja. Je to svým způsobem specifická trať, i když to má stejné překážky. Až mě to zarazilo, že to vůbec jde z toho udělat, je to unikát," řekla česká medailová naděje Prskavec.

Očekává dlouhou jízdu, která může zabrat okolo 90 až 95 sekund. "Trať je taková hodně válcovitá, mezitím to neteče, takže to bude stát hodně síly. Ta loď se nesmí zastavit." 

Jaké jsou šance českých reprezentantů?

V Kasai Rinkai Park zabojuje o cenné kovy česká čtveřice. Kajakáři Jiří Prskavec a Kateřina Minařík-Kudějová a kanoisté Tereza Fišerová a Lukáš Rohan.

"Všichni zástupci mají na medaili, nejvíc se všichni upínají k Jirkovi Prskavcovi, který těch medailí ze světových závodů má už přehršel. Ten je favoritem číslo jedna, ale nechtěl bych zakrývat šance ostatních," prohlásil dvojnásobný olympionik Ježek.

"Trochu neznámou bude soutěž v singlkanoistkách, kde máme Terezu Fišerovou. Tato disciplína se objeví na olympiádě poprvé. Tereza je asi z těch čtyř účastníků největší bojovník. Jestli si bojovnost dokáže přinést do Tokia a dotáhnout to k medaili, uvidíme. Papírově nejnižší šance má nejspíš Lukáš Rohan na singlkanoi, ale na něj bude nejmenší tlak, takže v tom bude mít možná výhodu," dodal pod pěti kruhy dvakrát pátý Ježek.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články