Na kolik české sportovce vyjde plnění snů v Soči?
Praha - Do olympiády v Soči zbývají už jen dva týdny a české barvy tam bude hájit podle nejnovějších čísel 85 sportovců. Náklady na jejich účast se přitom šplhají do desítek milionů korun. Na samotnou přípravu pak dostali třeba biatlonisti od svého svazu zhruba šest milionů. Ve srovnání se zahraničními sportovci ale operují Češi s mnohem menšími penězi.
Za účastí českých sportovců na hrách jsou nejen tisíce hodin tréninkových příprav, ale i nemalé peníze. Český olympijský výbor počítá pro Soči s částkou 34 milionů korun, tedy obdobnou sumou, jakou mělo Česko k dispozici na olympiádu v kanadském Vancouveru. "Největší část z této částky tvoří samozřejmě naše rezerva na medaile, která je kolem 10,5 milionu v našem plánu. A kéž bychom museli ten rozpočet nafukovat," říká místopředseda pro ekonomiku a marketing Českého olympijského výboru (ČOV) Libor Varhaník.
Výbor kromě medailí z celkové sumy financuje třeba letenky, ubytování, přepravu materiálu nebo techniky. Částečně přispívá sportovcům i na olympijskou přípravu, a to zhruba 250 miliony. "Letos jsme dostali například na přípravu Michala Krčmáře asi 220 tisíc od ČOV a ani to nestačilo. Liší se to také kvalitou sportovce," vysvětluje prezident Českého svazu biatlonu Václav Fiřtík.
Až půl milionu na jednoho biatlonistu
Obecně se suma na přípravu jednoho biatlonisty pohybuje od tří set tisíc do půl milionu korun. A u některých sportovců jdou náklady ještě výše. "Částka se blíží ke dvěma milionům korun. Samozřejmě Lukáš kromě klasické přípravy absolvuje ještě individuální pod vedením trenéra a dále si platí svého osobního servismana," dokládá manažer lyžaře Lukáše Bauera Martin Müller.
Například skikrosaře Tomáše Krause vyšla olympijská příprava podobně jako ta minulá, tedy v řádu milionů. "Když se bavíme s některým ze šéfů výprav z Kanady, Švýcarska nebo z Francie, tak jejich finance jsou neporovnatelně vyšší," dodává.
V posledních letech je pro sportovce doslova klíčová pomoc sponzorů. Někteří poskytují olympionikům vybavení, jiní přispívají na přípravu. Příjmy od nich mohou u některých sportovců pokrýt i třetinu nákladů na ladění olympijské formy. A jelikož je (zimní) olympiáda jen jednou za čtyři roky, sponzoři vnímají své investice jako lukrativní a zajímavé, dodává pro Ekonomiku ČT24 David Trávníček, výkonný ředitel firmy Sport Invest Marketing.