Peníze vítězí. Sponzory olympiády zůstávají McDonald's a Coca-Cola
Praha/Londýn - McDonald's a Coca-Cola, dva oficiální sponzoři letošních olympijských her v Londýně, vyvolávají rozporuplné reakce jak u veřejnosti, tak u organizátorů. Ve věku narůstajícího znepokojení nad tloustnoucí populací se jejich angažmá v největších sportovních svátcích zdá přinejmenším diskutabilní. Uznává to i prezident olympijského výboru Jacques Rogge, na druhou misku vah však staví rozpočet. "Díky rostoucím finančním nárokům na olympiádu je stále těžší držet se našich oslavovaných hodnot lidského zdraví," přiznal.
Fastfoodová restaurace McDonald's, která v Londýně plánuje postavit největší restauraci na světě pojímající na 1 500 zákazníků, v lednu prodloužila svou šestatřicetiletou spolupráci s olympijskými hrami podepsáním sponzorské smlouvy na dalších osm let. Podobně tradičním sponzorem je i Coca-Cola, která se na pořádání her podílí od roku 1928 a po podepsání smlouvy bude nejméně do roku 2020.
Nad sponzorstvím od společností, které jsou personifikací problémů s nadváhou, však dle Rogga visí otazník. "Řekli jsme jim: 'Problémy s obezitou tu jsou. Jak se je rozhodnete řešit?' Odpověď na otázku však kalí finanční prospekt sponzorů."
Mezinárodní olympijský výbor sice získává největší část svých zdrojů z prodeje televizních práv (v období 2009-2012 šlo zhruba o 3,9 miliady liber), podíl jedenácti globálních sponzorů s necelou miliardou liber mu zdatně sekunduje. Zbylé finance dotvoří domácí sponzoři z místa konání olympiády, necelých pět procent vzejde z prodeje lístků a tři z prodeje licencí. Výbor ze sponzorských penězí rozdělí více než 90 % národním olympijským svazům, mezinárodním organizacím a místním organizátorům.
Graf rozložení předpokládaných zisků z Olympijských her dle Financial Times. Letošní londýnský ročník bude rozpočtově nejnáročnější štací, do závratných výšin však šplhají i předpokládané zisky. Celkem by měl IOC (Olympijský výbor) získat 7,8 miliard liber, ze sponzorských darů to potom bude necelé tři miliardy.
Nezbytnost finančních příspěvků od nadnárodních korporací nakonec zvítězila. "Rozhodnutí o prodloužení kontraktů s firmou McDonald's nebylo jednoduché. Nakonec jsme se však přiklonili k podpisu, jelikož získané fondy nám pomohou podpořit nejširší organizační projekty," odůvodnil své rozhodnutí Rogge.
"Starosti o obezitu jsou sice všudypřítomné, bez podpory velkých korporací bychom však nebyli schopni přežít. Většina mezinárodní federace i domácích olympijských svazů potřebuje finanční pomoc, což je v konečném důsledku rozhodující," dodal.