Peníze vítězí. Sponzory olympiády zůstávají McDonald's a Coca-Cola
Praha/Londýn - McDonald's a Coca-Cola, dva oficiální sponzoři letošních olympijských her v Londýně, vyvolávají rozporuplné reakce jak u veřejnosti, tak u organizátorů. Ve věku narůstajícího znepokojení nad tloustnoucí populací se jejich angažmá v největších sportovních svátcích zdá přinejmenším diskutabilní. Uznává to i prezident olympijského výboru Jacques Rogge, na druhou misku vah však staví rozpočet. "Díky rostoucím finančním nárokům na olympiádu je stále těžší držet se našich oslavovaných hodnot lidského zdraví," přiznal.
![](https://fs.ceskatelevize.cz/cache/image/OWNmNGI2MzgzOGI5YWVmM10GrPmTnkS9lvL-NROhWz_aeeGRuqVunIomCm_jUH8df221EjwCNjZiYOiqJpWNeE9UVhNyxwUrusmhj9RbkUpU1LNjdwLt4GD4J2jyW5sCRg17J6a92-aXHdD5wE4JY31M0FJ_qRnYAjQmIpmbP-25_aJlbBMLVOWST62jiKwIbbn3u4wOjU6jalKdxJkvzg.jpg)
Fastfoodová restaurace McDonald's, která v Londýně plánuje postavit největší restauraci na světě pojímající na 1 500 zákazníků, v lednu prodloužila svou šestatřicetiletou spolupráci s olympijskými hrami podepsáním sponzorské smlouvy na dalších osm let. Podobně tradičním sponzorem je i Coca-Cola, která se na pořádání her podílí od roku 1928 a po podepsání smlouvy bude nejméně do roku 2020.
Nad sponzorstvím od společností, které jsou personifikací problémů s nadváhou, však dle Rogga visí otazník. "Řekli jsme jim: 'Problémy s obezitou tu jsou. Jak se je rozhodnete řešit?' Odpověď na otázku však kalí finanční prospekt sponzorů."
Mezinárodní olympijský výbor sice získává největší část svých zdrojů z prodeje televizních práv (v období 2009-2012 šlo zhruba o 3,9 miliady liber), podíl jedenácti globálních sponzorů s necelou miliardou liber mu zdatně sekunduje. Zbylé finance dotvoří domácí sponzoři z místa konání olympiády, necelých pět procent vzejde z prodeje lístků a tři z prodeje licencí. Výbor ze sponzorských penězí rozdělí více než 90 % národním olympijským svazům, mezinárodním organizacím a místním organizátorům.
Graf rozložení předpokládaných zisků z Olympijských her dle Financial Times. Letošní londýnský ročník bude rozpočtově nejnáročnější štací, do závratných výšin však šplhají i předpokládané zisky. Celkem by měl IOC (Olympijský výbor) získat 7,8 miliard liber, ze sponzorských darů to potom bude necelé tři miliardy.
Nezbytnost finančních příspěvků od nadnárodních korporací nakonec zvítězila. "Rozhodnutí o prodloužení kontraktů s firmou McDonald's nebylo jednoduché. Nakonec jsme se však přiklonili k podpisu, jelikož získané fondy nám pomohou podpořit nejširší organizační projekty," odůvodnil své rozhodnutí Rogge.
"Starosti o obezitu jsou sice všudypřítomné, bez podpory velkých korporací bychom však nebyli schopni přežít. Většina mezinárodní federace i domácích olympijských svazů potřebuje finanční pomoc, což je v konečném důsledku rozhodující," dodal.