Rozhodnutý Valtr: Příště chci jet zase Afriku, pořadatelé Dakaru už naslibovali dost
Praha - Jaroslav Valtr dal letos před Rallye Dakar přednost konkurenční Africa Eco Race, který se jel po stopách původní dakarské rallye, a je za to rád. Závod je podle něj daleko příjemnější. A neříká to jen proto, že se v kategorii kamionů umístil na druhém místě. Pro soutěž v Africe by se prý rozhodl znovu. "V Jižní Americe toho bylo naslibováno už hodně a nic z toho se neplní," uvedl Valtr k rozpačitému Dakaru, který značně narušily výkyvy počasí.
"Jel jsem obě rallye, ale Afrika je pro mě daleko zajímavější," přiznal Valtr. "Užil jsem si mnohem víc závodních kilometrů," uvedl jezdec, který startoval pod hlavičkou Bonver Dakar Projectu. Jeho šéf Tomáš Vrátný se mohl pyšnit zastoupením v obou soutěžích, což není příliš obvyklé.
Diskuse o tom, že v Jižní Americe startovala první liga závodníků a v Africe až jejich následovatelé, Valtr odmítá. "V Africe startovala první liga taky. Byly tam dva ruské Kamazy, jsou to všechno profíci, jedou na maximum," řekl Valtr, před nímž skončil Rus Andrej Karginov, třetí pak byl Tomáš Tomeček.
"Sami pořadatelé přišli v průběhu prvních tří etap s tím, že Rusové tlačí na pilu a jedou nebývale rychle. Takže srovnání první a druhá liga není příhodné. Tomeček Dakar vyhrál. Není to druhá liga," prohlásil Valtr o dvanácti etapách z Monaka přes Maroko, Mauretánii až k Růžovému jezeru v Dakaru.
V kategorii automobilů obsadil Miroslav Zapletal s vozem Hummer druhé místo. "Po sportovní stránce jsou oba závody, Dakar i Eco Race, rovnocenné. Je to jen otázka srdce, kde se člověku více líbí," podotkl. Závodění v Africe ale považuje stejně jako Valtr za uživatelsky příjemnější. Zapletal byl v roce 2009 na Dakaru sedmý mezi automobily, je tak držitelem nejlepšího českého výsledku v kategorii.
Vrátný považuje Africa Eco Race za plnohodnotnou konkurenci Dakaru. Rozdíly však jsou markantní. "Jižní Amerika se jede po takzvaných polních cestách, je tam problém s předjížděním, jede se nebezpečně velmi rychle, a to i pro diváky," řekl Valtr, podle kterého musí Dakar člověk především psychicky ustát. "I když se propadne pořadím, musí mít trpělivost probíjet se. Uděláte chybu jen jednou a může skončit fatální havárii a odstoupením ze závodu."
Na druhou stranu Africa Eco Race je podle Valtra soutěž postavená na vůli pořadatele, aby každý závodník dojel do cíle. "I když uděláte jeden den chybu, druhý den spravujete, tak třetí den nastupujete s velkou penalizací do závodu. Navíc tam máte obrovské prostory, můžete předjíždět. Jede se také rychle, etapy jsou zhruba 400 km. Je to návrat ke kořenům závodění," vyjmenovával Valtr.
Z Afriky je přímo nadšený. "Ráno vylezu ze stanu, rozhlédnu se, kde je start, sednu do auta a vyrazím. Nejedu žádné spojovací úseky. Vystartuju a užiju si to a odpoledne v pět jsem v bivaku, kde je velmi přátelská atmosféra. Tenhle závod je naprosto uživatelsky příjemný."
Do příštího ročníku očekává pokrok v technice, sám Bonver Dakar Project chystá změny, nejinak tomu bude i u konkurence. "Tak je to u kamionů každý rok. Překvapili mě Rusové, že u techniky zůstávají, ale zřejmě doma něco kují. Oni s něčím vylezou," smál se Valtr, pro kterého byl závod poučný i ve smyslu sbírání dalších zkušeností. "Jel jsem s Rusem v závěsu a koukal jsem se, jak to jezdí," přiznal.
Pro příští ročník by rád zvolil opět Africa Eco Race. "Doufám, že to bude s tímto týmem. S kamionem chceme udělat nějaký vývoj, máme před sebou hodně práce," řekl Valtr. "Bude to kolektivní rozhodování, ale zatím je na to ještě brzo," doplnil Vrátný a s nadsázkou uzavřel: "My už teď tvrdíme, že nestíháme Dakar 2018," smál se.