Rallyeová sezona v Česku tragédií v Lopeníku skončila
Praha - Závěrečné dvě rallyeové soutěže letošní sezony v Česku se již nepojedou. Svaz rally na mimořádném zasedání v Praze rozhodl o zrušení obou zbývajících závodů, prosincového Pražského Rallysprintu a Mikuláš Rallysprintu Slušovice. Stalo se tak v reakci na tragickou sobotní nehodu na RallyShow Uherský Brod, kde jedno ze závodních aut vyjelo v obci Lopeník ze silnice a na místě zabilo čtyři dívky.
Zrušení se týká Pražského Rallysprintu, který se měl konat 1. prosince, a odvolána byla také slušovická Mikuláš Rally naplánovaná o týden později. "Bylo to jednomyslné hlasování," řekl mediální poradce FAS AČR Josef Pátl, ještě než celé jednání skončilo. Svaz tak uposlechl volání ředitele Autoklubu Romana Ječmínka.
Svou roli sehrálo i veřejné mínění, rallye se po sérii letošních tragických nehod dostala do centra pozornosti. Během automobilových soutěží na území ČR zemřelo v roce 2012 již sedm lidí, dva spolujezdci a pět diváků.
"Samozřejmě to roli sehrálo. I vyšší moc, protože jsou určité situace, které jsme si nedokázali vysvětlit. Je potřeba, abychom měli patřičné informace a přijali opatření, abychom byli schopni příští sezonu uspořádat bezproblémově," podotkl Pátl.
"Dostali jsme od Prezidia Autoklubu za úkol předhlášená bezpečnostní opatření pro rok 2013 upravit tak, abychom eliminovali ztráty na lidských životech, hlavně ze strany diváků," uvedl Pátl v rozhovoru pro Českou televizi.
Analýza má být hotová do 12. prosince, kdy bude situaci v rallye řešit Prezidium AČR. Podle oficiálního prohlášení má mít osm kapitol, které se týkají zpomalení a výběru tratí, udělování jezdeckých licencí, závodní techniky (vozů), používání pneumatik, práce pořadatelů, bezpečnostních vozidel (předjezdců), spolupráce s policií a informovanosti veřejnosti.
Prezident Autoklubu ČR Roman Ječmínek o zpřísnění licencí pro jezdce v rallye:
"Už to máme zakotveno v našich národních řádech. Daleko výrazněji posunujeme ty jednotlivé kategorie od základního školení jezdců přes daleko nižší objemové třídy, než budou moci sednout do takhle silného vozidla. Bohužel to bude realizováno od příštího roku, vprostřed sezony to nelze udělat, vyměnit několika stům jezdců licence, provést jejich zkoušky, testování a tak dále..."
Kemp pro jezdce a sledováním počítačem
Ve hře bude záležitost v podobě přípravného kempu pro jezdce. Svaz bude zvažovat možnost odejmutí nebo pozastavení pilotní licence. Obsah kempu bude zaměřen nejen na řízení vozu, ale také na mentální a fyzickou přípravu na závod. Pro pořadatele se bude jednat o zadání úkolů pro jednotlivé členy v sekcích. "Půjde o skutečnou práci, žádná mediální prohlášení," tvrdil Pátl.
Pátl přiblížil i možnou novinku, tzv. "onboardový systém" – chování jezdce bude posuzovat odborná skupina v průběhu celé sezony i díky výstupům z počítače, pokud se řidič bude ucházet o mezinárodní licenci. "Bude to taková vysoká škola pro pokročilé," dodal Pátl.
Zrušení znamená pro organizátora ztrátu dva miliony
Ředitel Pražského Rallysprintu Petr Mihule se části jednání osobně zúčastnil a následně potvrdil, že rozhodnutí respektuje. "Rozhodli se to udělat a udělali to. S tím se nedá nic dělat," řekl Mihule. Zrušení oblíbené soutěže, která měla mít centrum na dostihovém závodišti v Chuchli, pro něj znamená finanční ztrátu téměř dva miliony korun. Kompenzaci ze strany AČR ale nedostane.
"V současné chvíli není v jednání. Myslíme si, že si všichni musí uvědomit vážnost situace. Pořadatelé i Autoklub, respektive Svaz rally, a myslím si, že jsme tak učinili," uvedl Pátl. Pořadatelé už během včerejška navrhovali, že by se část závodů odjela bez přítomnosti diváků. Dalším krokem měla být možnost sledovat jezdce pouze z tribuny. Ani tato vylepšení nepomohla.
Podle posádky mohl nehodu v Lopeníku způsobit vítr, který auto na horizontu nadzvedl. "Je to jedna z možných příčin, jednu konkrétní ale neznám. Nejsem žádný amatér, závodů se účastním 12 let. Upřímně, já jsem je v rámci toho nehodového děje neviděl. Pozice navigátora není taková, aby sledoval trať," uvedl navigátor Josef Bartončík. Policie nehodu vyšetřuje a přihlásili se první dva svědci, kteří by měli objasnit, co se dělo těsně před neštěstím. "My pracujeme na změnách, trestně právní odpovědnost necháváme na polici," sdělil na otázku možných soudních průtahů Pátl.
Odpor obyvatel tak možná v budoucnu vyžene závodníky z vesnic. I tak by ale měla posílit pozice pořadatelů – ti teď mají minimální pravomoce i respekt. Důkazem je příběh, kdy na jedné z tuzemských rallye chtěl pořadatel vykázat diváky ze zakázaného prostoru, tak ho ztloukli do bezvědomí.
Další český mezinárodní rallyeový šampionát začne na začátku ledna v rakouském Freistadtu, kde se pojede Jänner rallye. Tuto soutěž ale řídí rakouská federace. Prvním závodem na českém území měla být Rallye Šumava v dubnu. "Musíme si připravit parametry rallye pro rok 2013, abychom byli schopni veřejnosti garantovat, že problémy nenastanou," řekl Pátl.
V letošním roce na českých tratích a v jejich okolí již zemřelo sedm lidí, mezi kterými byli spolujezdci i diváci. Nejtragičtější nehoda se stala v sobotu, kdy zemřely čtyři dívky. Přitom už po předchozí nehodě, jež předčasně ukončila zlínskou Barum rallye, se Autoklub snažil bezpečnost výrazně zvýšit.