Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Paralympijský magazín

Než se rallye rozjede... Bezpečnost nelze podcenit, tragédiím ale nezabrání

Praha - Motoristický sport je rizikový nejen pro závodníky, ale bohužel i pro diváky. Příčinu smrtelné tragédie, pokud se už stane, však většinou nelze přesně stanovit. "Tratě rychlostních zkoušek na rallye se stále zrychlují, zlepšují se povrchy, narovnávají zatáčky, zvyšují se výkony vozů, nové typy pneumatik dovolují stále rychlejší průjezdy zatáčkami…" vysvětlil pro portál ČT24 technické pokroky v rallye předseda Svazu rallye Federace automobilového sportu AČR Pavel Schovánek s tím, že však nelze vynechat ani nezodpovědnost závodníků, nedisciplinovanost diváků či lidské selhání - stačí jeden ze stovek pořadatelů a neštěstí může být na světě.

Neumírají ale diváci jen v Česku, k tragédiím dochází i na zahraničních podnicích. "Naši fanoušci, kteří jezdí na rallye do Španělska, Řecka, Itálie či Finska, mohou potvrdit, že naše bezpečnostní opatření jsou mnohem přísnější a diváci v zahraničí ještě méně disciplinovaní než u nás," tvrdí Schovánek. 

Pavel Schovánek, předseda Svazu rallye FAS AČR

"V letošních nešťastných událostech na našich rallye se zřejmě jedná o mix nezodpovědného přístupu závodníka, který do závodního vozu nastoupil v naprosto neodpovídajícím zdravotním stavu, o přemíru snahy přesahující hranici jezdce a vozu a o neukázněnost diváků a podcenění rizika."


Než se závod vůbec uskuteční… 

Zamýšlenou trať rychlostních zkoušek zanesenou do map musí schválit všechna obecní zastupitelstva, v jejichž katastru trať leží. Teprve po kladném vyjádření obcí se žádají ochranáři, hasiči či odbory dopravy. Nakonec musí pořadatel uhradit správní poplatek a získat od dopravního odboru rozhodnutí o "zvláštním užívání komunikace", jímž se trati poskytuje výjimka ze Zákona o veřejných komunikacích na určitou, přesně stanovenou dobu. 

O soutěže mají města a regiony podle Schovánka zájem nejen pro sport, ale také pro ekonomickou výhodnost – do každého regionu totiž přivádějí tisíce lidí, závodníků, mechaniků, manažerů, ale zejména diváků. Jen za letošní rok Autoklub ČR pořádá 31 podniků, RallyShow Uherský Brod byl jeden z nich.

Pořadatelé sice dbají na bezpečnost, nicméně nelze zabezpečit každý metr trati. "Nelze u každého domu, u každé lesní cesty mít pořadatele. I tak se počet pořadatelů u běžné soutěže blíží mnoha stovkám lidí," řekl pro portál ČT24 Pavel Schovánek s tím, že je třeba si ale uvědomit, že kromě rallye, zapsaných v kalendáři FAS AČR, se v Česku pořádají desítky dalších soutěží různými pořadatelskými skupinami, o jejichž pravidlech federace nemá informace.

Prezident Autoklubu ČR Roman Ječmínek v Událostech, komentářích

"Již několik týdnů předem musí být znám takzvaný bezpečnostní plán. Musí tam být vyznačeny divácké prostory, zakázané prostory a řada dalších věcí. Rovněž tam musí přijet bezpečnostní delegát a prohlídnout to."

O zabezpečení trati před startem vypovídá i videozáznam 

Několik hodin před startem se po trati pohybují desítky pořadatelů a pořadatelských vozidel, páskují se nebezpečné úseky, upevňují se a vyvěšují cedule se "zákazem vstupu" či "zakázaným prostorem". Hodinu před startem se trať neprodyšně uzavře houkajícím a blikajícím zavíracím automobilem, většinou ještě s megafonem upozorňujícím na uzavření trati a nebezpečnost motoristického sportu. Právě v tuto chvíli se pohybují po trati bezpečnostní vozidla, která zabezpečení trati ještě kontrolují a opravují a současně pořizují videozáznam, přiblížil Schovánek systém zabezpečení trati před startem. Důvod je jednoduchý – musí být doloženo, jak vypadalo zabezpečení trati těsně před startem. 

Pravidla pro tratě jsou jen obecná

Za vhodnost tratí rychlostních zkoušek odpovídá výhradně organizátor. Základní pravidla sice existují, ale pouze v obecné rovině, např. maximální průměrná rychlost dosažená nejrychlejší posádkou nesmí být vyšší než 130 km/hod. – pro rok 2013 je snížena na 120 km/hod. 

Sportovní řády v ustanoveních pro stavbu tratí odpovídají mezinárodním řádům FIA, podle kterých se staví tratě i v zahraničí. Obydleným místům se při plánování tratí vyhnout nelze, i v zahraničí tratě běžně vedou přes obce. Schovánek navíc upozorňuje, že pro pořadatele je snazší diváky usměrnit v obcích, kde jim pomáhají místní dobrovolníci, než v rychlých úsecích v otevřeném terénu, kde nezvladatelní diváci často nerespektují značení ani pokyny pořadatele.

Trocha historie nikoho nezabije

Původně rallye sloužila jako zkouška vytrvalosti posádky a odolnosti techniky, napomohla tedy technickému vývoji automobilů, pneumatik, tlumičů, ale i bezpečnostních prvků, jako jsou bezpečnostní pasy, sedačky, přilby či nehořlavé kombinézy. 

Kvalita technických vymožeností, kvalita komunikací a soutěživost jezdců – to vše přispělo k dnešní podobě rallye, rychlostní jízdě soutěžních aut po krajině, při níž musejí posádky respektovat dopravní předpisy a předepsaný čas jízdy. 

Posádky ale postupem času byly stále vyrovnanější, proto se do tratí začaly vkládat tzv. měřené úseky, kde vítězí ten nejrychlejší. Tento formát se nyní jezdí po celém světě a je divácky atraktivní.

Udělování licencí

V podstatě neexistují rozdíly v přidělování licencí v Česku a v zahraničí. Začínající jezdec v Česku musí absolvovat tzv. "rallyeškolu" zaměřenou jak na teorii, tak na praxi, a poté každoročně absolvuje předsezonní školení. "Nyní zavádíme nový typ licence, se kterou musí jezdci absolvovat závody jednu celou sezonu s méně výkonným vozem a teprve po dalších jízdních zkouškách získá mezinárodní licenci pro nejvýkonnější stroje," doplnil Schovánek.

Zdroj
ČT24

Hlavní zprávy

Nejčtenější články