Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Golf Time

Cesta k bezpečným závodům musí začít u zpřísnění licencí, tvrdí experti

Praha - V návaznosti na víkendovou tragédii při závodu volné soutěže rallye v Lopeníku dnes Federace automobilového sportu a Autoklubu ČR zdůraznily nutnost zpřísnění podmínek, za kterých je možné soutěž pořádat. "Závodníky musíme zkrotit," uvedl mluvčí federace Josef Pátl. "Cesta vede nejen skrze změny v udělování licencí a lepší organizaci tratí, ale i v lepší informovanosti diváků," doplnil expert ČT Jiří Zíta.

Tragédie zasáhla celou obec
zdroj: ČT Brno

Se zpřísněním podmínek pro organizátory závodů souhlasí i ministerstvo dopravy. Pořádání těchto akcí musí podle vyjádření rezortu dopravy mimo jiné splňovat podmínky vyplývající ze zákona o pozemních komunikacích (zvláštní užívání komunikace). Zodpovědnost však do určité míry přisuzuje obcím. "Má-li dojít ke zvláštnímu užití komunikací, čímž rallye bezesporu je, je zapotřebí, aby měl organizátor souhlas místně správního silničního úřadu, tedy obecního úřadu obce s rozšířenou působností (ORP)," prohlásil tiskový mluvčí ministerstva Martin Novák.

ORP pak v případě konkrétního závodu přihlíží ke stanovisku, které vydává místní dopravní policie. "Je-li doporučení od dopravní policie negativní, neměl by ORP akci povolit. Je-li stanovisko naopak kladné, vydá ORP rozhodnutí, podle kterého je možné akci konat. Dále můžou být součástí rozhodnutí i podmínky ORP, které musí organizátor splnit," upřesnil Novák.

Dle slov ministerstva tak většina rozhodnutí spočívá na obcích, které mají v systému veřejné správy určité kompetence rozhodování o podobných akcích. "Je to i logické, neboť pouze místní úřady vědí nejlépe, jestli je možné u nich takové akce pořádat, či nikoliv," dodal mluvčí. Obce "nebezpečné" volné akce přesto pořádají, jen letošní sezona počítala se čtyřmi závody. První se jel v březnu v Žiželicích, následující dva v Praze a Slušovicích však Federace možná zruší. Rozhodnutí padne na úterním zasedání.

Obce závody pořádají kvůli jejich velké popularitě. Závody navštěvují zástupy fanoušků, představují tak možnost ke zviditelnění i příležitost k finančnímu zisku. Registrace spočívá ve splnění technických předpokladů, předložení závodní licence a zaplacení vstupního poplatku, který se pohybuje v řádu několika tisíců (na rallye Uherský Brod byl přihlašovací vklad mezi 4 200 a 10 500 korunami).

Licenci, která jezdce opravňuje k participaci ve všech kategoriích závodů vyjma formule 1 a formule 3000 si však závodník může opatřit po absolvování pouze čtyřdenního školení a zaplacení několikatisícového poplatku. "Správně se rozhodnout přitom pvyžaduje velké zkušenosti. Zpřísnění udělování licencí je proto první správný krok, jak riziko sportu snížit," uvedl bývalý pilot Pavel Sibera.

Je nám líto, video expirovalo.
Události k nehodě v Lopeníku

Nehod na jednotlivých závodech totiž výrazně přibylo. Od roku 2002, kdy volné soutěže začaly, už zemřelo čtrnáct diváků. "Těmto nehodám nelze úplně zabránit. Jejich riziko se však dá snížit," naznačil expert ČT na motorsport Jiří Zíta. "Pořadatelé budou muset posílit svůj sbor a nepouštět diváky do blízkosti trati. V případě divácké nekázně pak nekompromisně rušit rychlostní zkoušky. Tratě rychlostních zkoušek se také zřejmě budou muset stavět takovým způsobem, aby automobily nedosahovaly tak vysokých jízdních průměrů."

Svou roli však dle Zíty musí sehrát i samotní fanoušci, kteří často postávají na nebezpečných místech. "Samotní diváci budou muset také začít používat hlavu při výběru diváckého místa. Stejně tak, jako si nikdo nesedne na krajnici frekventované silnice, ani na rallye by neměli diváci chodit do nebezpečných míst," uvedl.

Za nehodu v Lopeníku mohl dle řidiče Michaela Bartoníčka silný vítr. Jeho verzi nyní vyšetřuje policie, která si nechává zpracovat znalecký posudek. Je však pravděpodobné, že jezdec vyvázne bez postihu. Odpovědnost by měl převzít podnikatel, domnívá se advokát Jan Roth, který odkazuje na podobný případ v okolí Berouna. "Závodník se snaží dosáhnout nejlepšího času. Pokud někoho zraní či zabije, tak to není jeho odpovědnost," dodal.

Výběr případů usmrcených diváků při automobilových závodech v posledních deseti letech:23. února 2002 - Jeden z diváků zemřel a další tři byli zraněni při automobilové Rallye šou Blovice. Řidič vozu Toyota Corolla na zablácené vozovce nezvládl řízení a vyletěl mezi přihlížející.9. září 2006 - Těhotnou ženu těžce zranilo auto na tradičních závodech veteránů Zbraslav - Jíloviště. Žena několik hodin po nehodě o dítě přišla. Nehodu vozidla zavinila technická závada.18. června 2007 - Smrtelným zraněním dvaašedesátiletého muže skončily závody veteránů v Hořicích na Jičínsku. Při ukázkové jízdě se jednomu autu utrhlo kolo a diváka zasáhlo do hlavy.11. října 2008 - Při závodu sportovních vozů v Ostravě zahynul jeden divák a dva byli zraněni. Šestnáctiletý závodník Memoriálu Miroslava Fajkuse narazil do lidí poté, co dostal smyk a nezvládl řízení.6. prosince 2008 - Při Pražském rallyesprintu po nehodě polsko-britské posádky zemřel šestadvacetiletý muž, další, stejně starý divák podlehl zraněním v nemocnici.28. března 2009 - Při Valašské rallye zahynuli tři lidé. Mitsubishi slovenského jezdce opustilo trať a smetlo skupinku diváků. Zemřeli dva třináctiletí chlapci a osmatřicetiletý otec jednoho z nich.15. května 2010 - Při automobilovém závodě do vrchu z Berouna do Chyňavy vylétlo auto mimo trať a srazilo čtrnáctiletou dívku, která na místě zemřela. Dívka údajně nestála v zakázaném prostoru.2. září 2012 - Zlínskou Barum rallye předčasně ukončila smrt čtyřiapadesátiletého diváka, další byl zraněn. Vůz Subaru Impreza v zatáčce vyletěl z trati a skončil mezi fanoušky.10. listopadu 2012 - Při RallyShow Uherský Brod nedaleko obce Lopeník na Slovácku vjel závodní vůz mezi diváky. Při nehodě zemřeli čtyři lidé včetně asi desetiletého dítěte. Tři další diváci byli zraněni.

Zdroj: ČTK

Zdroj
ČT sport, Mediafax

Hlavní zprávy

Nejčtenější články