Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Ostrava - Jihlava

Žák: Dakar je zase nejtěžší soutěží na světě

Praha – V pořadí 36. ročník Rallye Dakar je možná tím nejnáročnějším ze šesti podniků, které se jely na jihoamerickém kontinentu. Pořadatelé dávno před startem závodu avizovali, že chtějí vrátit náročnost na maximum. Včerejší a dnešní etapa jsou toho důkazem. V součtu za oba dny piloti urazí 1 184 kilometrů. Ale nejen délka útočí na zdraví závodníků. "Závodí se ve velkých nadmořských výškách a za extrémních teplot," upozornil v Dakarských ozvěnách mnohonásobný účastník závodu Jiří Žák.

Je nám líto, video expirovalo.
Dakarské ozvěny

Letošní bilance leccos naznačuje. V kategorii automobilů ze 174 posádek pokračuje po čtyřech etapách pouze 115. Mezi motocykly 118 ze 147. "Pořadatelé slibovali, že letošní ročník bude tvrdší, že budou delší etapy. Že je to návrat do původního afrického rytmu, protože dříve se jezdil Dakar, kdy etapy měly běžně 800 nebo 900 kilometrů," připomněl Žák.

Strašák dehydratace

Po dojezdu čtvrté etapy v cíli zkolaboval český řidič kamionu Martin Kolomý. Mohla za to dehydratace organismu. Podobné problémy měl i vítěz kategorie čtyřkolek 2010 a 2013, Argentinec Marcos Patronelli. Při průjezdu průsmyky téměř čtyři tisíce metrů nad mořem ztratil na kraji propasti nad svojí yamahou kontrolu a život si zachránil na poslední chvíli, když seskočil ze stroje, který se následně zřítil ze šest set metrů vysokého převisu.

"Pitný režim je zcela zásadní záležitost. Nicméně mnohdy na to není příliš mnoho času. Závodníci u čtyřkolek mají na zádech bagy, ve kterých mají vodu. U kamionů to mají o něco jednodušší," popsal Žák.

Martin Kolomý v cíli čtvrté etapy
zdroj: ČTK

Kombinace délky etap, změn teplot a nadmořské výšky mohou být velice nebezpečné. "Je tam značné vypětí a velká fyzická námaha. Dakar se vrací k tomu, že je skutečně nejtěžší soutěží na světě včetně toho, že organismus je absolutně vyčerpaný," upozornil Žák.

Jde o minuty

A na jídlo už není čas téměř vůbec. Den začíná snídaní, ale střídmou. "V té kabině se dějí strašné věci, jezdci se snaží pojíst normálním způsobem," popsal Žák. Během závodu piloti kamionů mohou do sebe vpravit jen energetické tyčinky, kousek čokolády nebo sušenky. "Něco, co jde snadno polknout," vysvětlil Žák.

Na jídlo není čas a už vůbec si nemohou posádky dovolit, aby zastavili a "odskočili si". "Pokud by si posádka dovolila ten luxus a chtěla by si zastavit a jít se vyčurat, byl by to velikánský problém. Kdyby to bylo hodně rychlé, jedno zastavení je minuta," řekl Žák, který zažil kariéru pilota i navigátora. Jen pro připomenutí: rozdíl mezi druhou a čtvrtou posádkou loňského ročníku Rallye Dakar v kategorii kamionů byly jen čtyři minuty.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články