Veselý musel na Dakaru složit zbraně. Ale Pabiška je v bezvadné pozici
Praha - V dakarské rallye od úterý nepokračuje motocyklista Jan Veselý. Ten nedokončil třetí etapu a se závodem se tak předčasně rozloučil. Podle Ivo Kaštana, který Rallye Dakar absolvoval už devětkrát, za to nejspíš mohla špatná navigace. "Je totiž poměrně obtížná. Ale máme jen kusé údaje. Pokud sjel z patnáctimetrového srázu, kde se těžko otočíte, už není návratu," uvedl zkušený motocyklový závodník.
"Spadl jsem do kaňonu, ze kterého nešlo vyjet. Stejně jako Faria, Patronelli a jiní. Nic mi není, ale stroj musí vytáhnout helikoptéra," uvedl Veselý. V kategorii motocyklů vypadlo po třech etapách zhruba třicet závodníků. Podle Kaštana se jedná o průměrné číslo. "První etapy jsou vždy selektivní, vyjma první. Obtížnost Dakaru graduje. Slabší, kterých tam není málo, musí vypadnout, protože to pravé peklo teprve přijde," vysvětlil.
Kaštan zdůraznil, že navigace je na Rallye Dakar obecně hodně obtížná. "Rallye Dakar se pohybuje v poušti, je to naprosto extrémní terén, o kterém člověk nemá představu. Jezdci nevědí, do čeho jedou. V podhůří And je to daleko horší než na Sahaře. Veselý se pravděpodobně ne vlastní vinou dostal do slepé soutěsky. Se skupinou jezdců ztraverzovali do nějakého místa, kde si mysleli, že jsou podle GPS v cíli. Pokud sjeli z patnáctimetrového srázu, kde se těžko otočíte, už není návratu. Čas utíká, je obrovské horko a vyčerpání, museli složit zbraně," uvedl.
Ivo Kaštan: "Charakter prvních etap je nastaven tak, že účastníků je hrozně moc. Musí počítat s tím, že trasou projedou stovky závodníků. Jakmile se to uvolní, může obtížnost gradovat. Prověřuje se technika, připravenost, ale Dakar je maraton, takže pravá kondice jezdců a strojů přijde až v závěru."
GPS na Dakaru je něco zcela jiného než v běžném provozu na silnici. "Je to černá skříňka. Šipka vás naviguje před některými body před cílem, ale vy musíte posoudit charakter terénu. Nejdůležitější je itinerář. Ale k Dakaru patří i štěstí. Terén je tak složitý, že stačila nějaká pěšinka. V závěru etapy už prostě pozornost povadá," řekl Kaštan.
V českých barvách tak dál mezi motocykly pokračuje už jen David Pabiška. Čtvrtou etapu zajel na 24. místě, průběžně je 26 se ztrátou něco málo přes tři minuty. "Pozice, kterou má, je naprosto bezvadná. První padesátka jede dobré tempo, jezdci tam moc chyby nedělají, vzadu se jede daleko hůř. Oproti loňsku je vidět, že David jede v daleko lepší psychické pohodě. Má svůj tým, odpovídá sám sobě a je to na něm znát," řekl Kaštan k závodníkovi, který přesedlal z Yamahy na stroj KTM. Podle něj to byl správný krok. "Rallyeové KTM, to je etalon motocyklového závodění. Je to jediný vyráběný speciál a Davidovi ta motorka sedí," ubezpečil Kaštan.