Karel Loprais: Současný "Dakar" vítězí bezpečností a diváckým zájmem
Praha – Na nejtěžším etapovém závodě světa triumfoval Karel Loprais v kategorii kamionů mezi lety 1988 a 2001 celkem šestkrát a patří k největším legendám Rallye Dakar. Slavnou soutěž bedlivě sleduje i nadále, nejen kvůli synovci Alešovi, který letos absolvuje Dakar už poosmé, z toho posedmé v roli pilota.
Loprais spatřuje velký rozdíl mezi současným Dakarem a původní africkou podobou soutěže zejména v diváckém zájmu. "V Argentině se jede hlavně v obydlených oblastech, takže ten zájem je přirozeně větší," srovnává Loprais. I v Africe přitahovala soutěž pozornost, publikum se však skládalo především z místních obyvatel. "Byli vždy ochotní a snažili se nám pomoct, když jsme měli nějaké technické problémy, ale občas jsme potom zjistili, že nám chybí část výbavy," vzpomíná s úsměvem.
Přesun rallye na jihoamerický kontinent schvaluje také kvůli bezpečnosti. "Několikrát se stalo, že byl přepaden celý bivak. My sami jsme přišli v roce 1998 o jeden kamion, který byl zastaven střelbou a následně ukraden," vzpomíná. Teď podle něj nic podobného nehrozí. "Pokud by byl nějaký problém, třeba s bolivijskými indiány, tak pořadatelé mají nachytanou náhradní variantu, že by se přes Bolívii vůbec nejelo," je přesvědčen Loprais.
Navigátorem v kamionu Jaroslava Valtra je Lopraisův dlouholetý spolujezdec a trojnásobný vítěz Dakaru Josef Kalina. "S Pepíkem jsme na Dakaru v roce 1986 začínali na naší první Tatře. Hodně na sobě pracuje, shodil několik kilo, posiluje a celkově se drží v kondici, aby celou soutěž zvládl," chválí bývalého parťáka Loprais.