Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Paralympijský magazín

Dakar by měl být o velkém dobrodružství a přátelství, míní Moskal

Praha - Aleš Loprais ztratil ve druhé etapě Rallye Dakar, kdy klesl na sedmé místo. Vinu na tom mělo prasklé čelní sklo, jehož se musela posádka zbavit. Čtyřnásobný účastník závodu Jiří Moskal vzpomíná, že se mu před šestadvaceti lety stalo něco podobného. "Jeli jsme bohužel dvakrát větší vzdálenost než Aleš," uvedl Moskal. Loprais ujel bez skla zhruba 370 kilometrů jen v brýlích.

Motocyklista Jan Veselý
zdroj: ČT sport autor: Martin Pabiška

Třiatřicetiletý Loprais měl v pondělí hned několik problémů a nakonec dojel čtrnáctý. "Krátce po startu nám odešel pohon 4x4. Celou dobu jsem přemýšlel, jak projedeme posledních 80 km dun, které nás čekaly. S 9,5tunovým truckem je to opravdu loterie, kterou jsme nakonec vyhráli, i když jsme při ní ztratili v písku spoustu času," uvedl jezdec. "V roce 1986 jsme přišli o zadní nápravu. Museli jsme jet pouze na předek, a s tím se jet nedá," dodal Moskal.

Podle něj je hlavní rozdíl mezi strýcem Karlem a Alešem Lopraisovými rozvážnost. "Karel do dění přišel jako zkušený a velmi dobrý jezdec Tatry. Je výrazně rozvážnější, než je Aleš. Hlavně v prvotním úsudku a v projevech před závodem a v podstatě i během něj," vysvětlil Moskal.

Je nám líto, video expirovalo.
Dakarské ozvěny

Od doby, kdy závodil, se výrazně posunula technologie. "To se nedá srovnávat. Postoupila přímo mílovými kroky. Problémem je, aby člověk vydržel to, co vydrží ta technika. U nás to ještě bylo spíš naopak," řekl Moskal, který prý není moc velkým příznivcem nových věcí. "Na posledních dvou Dakarech jsem jel s převodovkou bez přepínání a pochopitelně, jakmile je někde elektronika, je to vždycky problém, navíc za podmínek, za jakých se to jede."

V kategorii motocyklů skončil až na 133. místě Jan Veselý. Mohlo za to zdržení během etapy, kdy pomáhal jednoho ze závodníků oživovat. "Není to nic příjemného, když se člověk setká s takovým případem, kdy jde některému z jeho kolegů o život. Chování Honzy je mimořádné, protože aby člověk v dnešní době obětoval své umístění k pomoci druhému, to se jen tak nevidí," uvedl Moskal.

Jiří Moskal: "Tohle je přesně to, o čem se hovořilo v počátcích Dakaru, a to, že se má jednat o velké dobrodružství a hlavně o přátelství lidí, kteří se toho účastní."

Špičkoví motorkáři jsou v depu v péči svých týmu, Češi to mají v tomto směru daleko složitější. "Profesionální týmy, které jsou vybaveny fyzioterapeuty a komfortem, jsou na tom po stránce péče daleko lépe než naši kluci, kteří jedou sice zajištěni, ale bez velkého komfortu," řekl Moskal, podle nějž je Veselý zručný mechanik. "Hodně toho podědil po tátovi.
Hovořil jsem s ním před odjezdem, celou motorku si připravoval sám, takže nepotřebuje nějaký dílenský manuál, aby byl schopen motorku rozebrat a zase ji připravit do kondice, kterou potřebuje," doplnil.

Českou republiku zastupuje v motocyklech i David Pabiška, jemuž se daří - po včerejšku byl průběžně na 36. místě. "Po dvou etapách je to velmi dobrá výchozí pozice, po které může postoupit ještě na nějakou z čelnějších pozic," řekl Moskal.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články