Kolomý: Cílem je alespoň obhájit loňské umístění
Praha - S tradičním přáním podívat se do cíle vyráží za dobrodružstvím na Rallye Dakar většina českých závodníků. Zatímco Vlastimil Vildman provedl na své liazce pouze kosmetické změny a s lehce obměněnou posádkou touží skončit v první desítce, Martin Kolomý pojede na speciálu od Buggyry a měl by patřit k favoritům kategorie kamionů. A veterán Josef Macháček bude paradoxně tak trochu nováčkem, při své premiéře za volantem buginy by rád položil základní kámen výsledků této nové kategorie.
Josef Macháček na minulém Dakaru ještě závodil na čtyřkolce, letos změnil kategorii a vyzkouší si roli pilota buginy. "Po šestnácti letech na čtyřkolkách jsem si řekl, že na stará kolena potřebuju trochu změnu. Pro buginu jsem se rozhodl už před dvěma lety, původně jsem chtěl trochu něco menšího, ale po testování na menších závodech jsme se nakonec rozhodli pro profesionální stroj, abychom měli na Dakaru šanci dojet. Nejdříve jsem chtěl jet v jednosedadlové bugině, ale ukázalo se, že navigovat se sám v autě je docela nebezpečné a navíc si jízdu vůbec neužijete," říká Macháček.
Pro svoji buginu si nakonec musel zajet až do Francie. "Koncepčně stejných aut bude na startu Dakaru osm. Pod kapotou je čtyřlitrový šestiválec, který pohání zadní kola, máme k dispozici hydraulické zvedání pro výměnu kol nebo vyprošťování a také možnost dofukovat kola za jízdy. Nechtěl jsem nic vyvíjet, tak jsem vsadil na tovární techniku," vysvětluje Macháček, který má obavy pouze z toho, že před Dakarem buginu příliš netestoval. "Mám ujeté čtyři rallye a celkem 8 tisíc kilometrů, ale všechno s původním menším vozem," dodává.
Na zbrusu novém stroji Tatra-Buggyra odstartuje do Dakarské rallye nejlepší Čech v předchozím ročníku Martin Kolomý. "Je to pro nás velká změna, na kamionu je řada nových technologií, které jsme instalovali jen pro tenhle speciál. Máme natestováno a doufáme, že budeme v cíli na co nejlepším místě," říká Kolomý, který se nedostatečného prozkoušení nových motorů od Buggyry neobává. "S tímto motorem jedu už druhou sezonu a zatím se mi větší technické potíže vyhýbaly, tak doufám, že to vydrží nadále," věří.
Za výhodu Kolomý považuje, že na rozdíl od řady pilotů zná své auto velmi dobře i po technické stránce. "Podílím se na stavbě speciálu, a když se při závodu něco pokazí, tak hned vím, kam sáhnout a na co se zaměřit," tvrdí Kolomý, který si pochvaluje i spolupráci v týmu Buggyra. "S testováním nám pomáhal David Vršecký, protože jsme došli k tomu, že já jako pravidelný jezdec dost často nepoznám, co by bylo potřeba změnit, protože už to prostě nevnímám."
Naopak Vlastimil Vildman neexperimentoval a do Jižní Ameriky vyrazil se svým osvědčeným kamionem Liaz. "Ze všech českých účastníků mám letos asi nejosvědčenější techniku. Ten kamion je prakticky shodný s tím loňským, podstatnější změny jsme dělali pouze na brzdách, kde jsme použili jiné materiály. S těmi původními brzdami jsme měli velké problémy, praskaly nám bubny, což v situaci, kdy jedete třeba 150 v hodině, není nic příjemného. Tak snad se ta změna projeví na komfortu jízdy," doufá Vildman.
Stejná ovšem nezůstala Vildmanova posádka, dlouholetého spolujezdce Jana Bervice nahradil mechanik Michal Mrkva. "Honza je výborný parťák, ale vzhledem ke své práci se neměl čas věnovat autu, takže sám přišel s tím, ať si vezmu s sebou mechanika, který dělá na autě celoročně a přesně ví, co a jak. To se nám osvědčilo už na Silk Way Rallye, kde nám odešlo turbo a Michal ho dokázal v těžkých podmínkách písečné bouře zprovoznit prakticky v nejkratším možném čase," vysvětluje Vildman.
Pro všechny je shodně hlavním cílem závod dokončit. "Jedu položit základy kategorie dvoukolových bugin, takže chceme ujet co nejvíc kilometrů, aby byla spokojenost v týmu a hlavně dojet do cíle, protože nedojetí Dakaru by se rovnalo nepoložení toho základního kamene," tvrdí Macháček. "Rádi bychom do první desítky, ale bude to hrozně těžké," tuší Vildman. "Hlavně se nezranit a dojet, pokud bychom obhájili loňský výsledek, bylo by to skvělé," doplňuje kolegu Kolomý.