Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Panorama

Kdepak pouštní písek, Dakar se jede na pořádných balvanech. Hodně nepříjemné, shodují se závodníci

Rychlý, pěkný, ale extrémně náročný. Tak se zatím jeví letošní Dakar českým jezdcům napříč kategoriemi. Hlavním nebezpečím jsou zatím nevyzpytatelné balvany. A velké kameny, všudypřítomné kameny všech velikostí, způsobují nespočet defektů. Kvůli nim nabrali ve 4. etapě ztrátu Martin Macík, čtyřkolkář Zdeněk Tůma, motocyklista Milan Engel a mnozí další nejen čeští závodníci.

Martin Prokop hledá cestu mezi balvany
zdroj: ČTK/AP

"V Saúdské Arábii jsme všichni čekali písek a najednou se objeví nekonečné množství kamenů, které nepamatuju na žádném Dakaru," prohlásil v cíli 4. etapy ostřílený pětinásobný vítěz ve čtyřkolkách Josef Macháček, který letos jezdí v bugině.

"A nepamatuju ani tu rozdílnost a obrovitost kamenů. Střídalo se to sice s pískovými pasážemi, ale i v pískách byly obrovské kameny. Bylo to hodně nepříjemné. Na tuhle etapu by bylo třeba vyzbrojit auto třemi rezervami," dodal Macháček, který zajel ve 4. etapě 17. čas.

Pořádnou porci smůly si vybral Tůma. Jelo se mu dobře… až do posledních deseti kilometrů, kde náhle píchl obě zadní kola. "Mají bordel na té poušti, na osu se mi namotal nějaký drát. Hrůza. Rozsekal mi zadní blatník a světlo. Na prázdných kolech jsem dojel do cíle," popisoval Tůma své lapálie s těžkým terénem.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Sestřih 4. etapy Rallye Dakar 2020

"V závěru se jelo dvacet kilometrů po skalách mezi balvany. Nevím, že si to vybírají na závěr etapy, aby nás jezdce ještě víc udolali. Že to nemůžou dát na začátek, kdy jsme plní síly," dodal Tůma s úsměvem.

Podobně také Engelovi se líbil začátek. Ale ten konec. Tatam byly časy v první dvacítce, do cíle dorazil až za tmy. Viník? Prasklá zadní guma. "Překvapili nás, že celá etapa byla dost kamenitá. S tím jsme nepočítali... Posledních padesát kilometrů jsem musel dojet po ráfku," popsal Engel.

Poslední kilometry? Trial

Před nejtěžší pasáží protrhnul pneumatiku i nejlepší český automobilový závodník Martin Prokop. A jeho hodnocení se příliš nelišilo od ostatních. "Posledních padesát kilometrů byl trial. Na jedničku, na dvojku hledat cestu a nějak se mezi kameny zasypanými jemným pískem prodrat a najít cestu."

Defektům se nevyhnul ani Macík. Přitom v noci, zdá se, stačil vyřešit problémy s výkonem a mohl pomýšlet na zlepšení pozic. Místo toho ztratil další drahocenné minuty a teď mu patří desátá příčka. Hodnocení proto bylo lakonické: "Dvě píchlé pneumatiky."

"To není pozitivní, když se vám to stane 60 kilometrů před cílem a už nemáte náhradní. Celé to bylo ve skalách, v šutrech, v písku. Strašně nepříjemné, nemohli jsme už dokončit v takové rychlosti, jak bychom potřebovali," posteskl si v cíli.

A na trati si příliš nepochutnal ani Aleš Loprais, přestože dojel v etapě na slušném sedmém místě. "Byla to jedna z nejnepříjemnějších etap vůbec. Jeli jsme ještě těžší kamenité úseky, než známe z Maroka. Jsme dobití, schytali jsme fyzicky opravdu hodně," řekl zkušený český jezdec.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články