Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Lyžování ČR 2024

Kamaz je úplně jinde. Uděláme jednu změnu, oni deset, popsal dominanci Rusů Kolomý

Dlouhodobě na Rallye Dakar dominují kategorii kamionů a nic se na tom podle všeho nezmění ani letos. Stáj Kamaz má i přes snahu Martina Macíka a Aleše Lopraise našlápnuto k opanování kompletních stupňů vítězů. S bojem proti gigantovi má zkušenosti i bývalý pilot Tatry Martin Kolomý, jehož nadvláda továrního týmu nepřekvapuje. Za vším jsou možnosti i finance, které má ruská strana jiné než zbytek pole.

Kamaz během Rallye Dakar
zdroj: ČTK/Panoramic/ autor: Antonin Vincent

Už to bude pět let, kdy naposledy na nejvyšší stupínek v cíli Rallye Dakar vystoupal mezi kamiony někdo jiný než pilot Kamazu. V roce 2016 se to povedlo Gerardu de Rooyovi s Ivecem. Jenže od té dob si zase vládu v kategorii trucků vzali zpět Rusové, kteří celkově z posledních dvanácti ročníku neopanovali pouze dva.

Letos to vypadá, že vítězná série bude pokračovat. Navíc v suverénním stylu, jelikož před poslední etapou drží první tři místa právě zástupci Kamazu, když v čele je dominantní Dmitrij Sotnikov. Čeští zástupci se sice snaží tuto hegemonii narušit, Martin Macík vyhrál dvě etapy, ale pod sebe dokázali zatím dostat jen jednoho z ruských zástupců a závěrečné kilometry jim příliš šancí na zvrat nedávají.

Je nám líto, video expirovalo.
Dakarské ozvěny - den 11.

S tím souhlasí i čtyřnásobný účastník Dakaru Vlastimil Vildman, jemuž dřív Martin Macík mladší, v současnosti čtvrtý muž pořadí, dělal před přesedláním za volant navigátora. "Kéž by to ještě posunul, ale to by musel u Kamazů nastat velký problém, aby je to zbrzdilo. Jinak šance porazit je velká skutečně není," přiznal.

Další český pilot, který se s kamionem účastnil Dakaru, Martin Kolomý, pro čekání na chybu Kamazu má i vlastní název. "Říkám tomu kanibalizmus. Musíme čekat, kdo odpadne a kdo to rozbije. Pak je to pro nás výhra. I jim se to může pokazit, což se ukázalo třeba na Silk Way rallye, ale obecně to mají perfektně nachystané a spoustu věcí mění preventivně," popsal.

Kolomý, jenž se letošního závodu nemohl účastnit kvůli šroubům, které má po nehodě stále v těle, zažil soubojů s Kamazy nespočet. Ví proto velice dobře, proč je ruská stáj o tolik lepší než jejich soupeři.

"Kamaz je továrna a ti kluci tam chodí do zaměstnání. Zatímco my to máme půlka jako koníček, oni jdou ráno do Kamazu a dělají na autech. Sami je skládají, rozebírají, testují a mají i vlastní závody. Nejde to vůbec srovnávat. Já jdu do práce a jsem tam do odpoledne. A když vím, že jedu závodit, po práci vyrážím shánět peníze po sponzorech," vysvětlil sílu továrního týmu.

Kamiony Kamaz během oprav v bivaku na Rallye Dakar
zdroj: ČTK/ZUMA/Dppi/ autor: Joaquin Corchero

Velký rozdíl kvůli tomu mezi špičkou je i v technice. Macík s Lopraisem sice také za poslední sezony udělali obrovský pokrok, spoustu věcí zlepšili a do strojů cpou výrazné množství peněz. Na sílu ruské stáje však ani oni zatím nestačí.

"Jejich technika je jinde a vývoj jde strašně rychle dopředu. My udělali jednu změnu, oni jich udělali deset. Je vidět, s jakou lehkostí v dunách jedou a jak jim to péruje. Je znát síla peněz, která je natlačená do techniky. Neříkám, že naši kluci do toho peníze nedávají. Vývoj je velký, jinak by s nimi ani nebojovali, ale pořád jsou (Rusové pozn. red.) o krok dál," řekl závodník, jehož nejlepším umístěním mezi kamiony na Dakaru bylo páté místo.

Vildman je v této problematice optimističtější. "Nepodceňoval bych naše kluky. Kamaz bude mít ambici vyhrávat každý závod. Ale ať už to bude Macík, Loprais nebo někdo další, technika a hlavně Iveco je tak dokonalé a dobré auto, že se Kamazům hodně blíží. Oni to mají akorát více vyzkoušené," myslí si.

Potenciální cestou by mohlo být vytvoření českého supertýmu, který by podobně jako Kamaz byl složený z čtyř kamionů a navzájem by si jezdci pomáhali jak na trati, tak i při vývoji a opravách. Tato idea však podle Vildmana naráží na fakt, že Kamaz je továrním týmem, zatímco Češi jedou na své triko.

Kamaz během Rallye Dakar
zdroj: ČTK/ZUMA/Dppi autor: Julien Delfosse

"Říkal jsem si, že kdyby se postavila čtyři stejná Iveca a čtyři naši závodnici. Ale jak je k tomu donutíte. Jeden člověk nesežene finance jako Kamaz a každý z nich si shání svoje peníze a hraje na svém písečku. Kdyby jeli jako tým, určitým způsobem by to šlo, ale každý i tak bude hledat cestu, aby byl jeho úspěch větší. S úspěchem roste naděje na sponzory," řekl Vildman.

Minimálně letos ale Češi jedou v tomto směru každý na sebe, a pokud nenastane nečekaná komplikace na ruské straně (třetí Mardějev má náskok 36 minut), v poslední etapě si to Macík s Lopraisem rozdají o čtvrté místo, když mezi oběma je po 11. etapě rozdíl jen šesti minut.

"Můžou jet korektně, ale každý si přeje být lepší. Je to prestižní a důležité být českou jedničkou," dodal Veldman, jenž očekává, že v závěrečných kilometrech víc bezhlavě pojede pátý Loprais, zatímco od Macíka čeká klidnější představení.

Dakar každopádně už mnohokrát ukázal, že i poslední kilometry mohou rozhodnout o úspěchu či neúspěchu a krátká nepozornost může stát i vítězství. Ovlivní český souboj nebo třeba zasáhnou i Kamaz?

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články