Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
129. Velká pardubická se Slavia pojišťovnou

Prezident Autoklubu řeší, kde vzít na výplaty. Škody půjdou do desítek milionů, hlásí Šťovíček

Jeden zrušený závod za druhým, ztráty možná půjdou do desítek milionů. Nejistota a hlavně chybějící finance. Prezident Autoklubu České republiky Jan Šťovíček řeší, kde vzít peníze na výplaty svých zaměstnanců. Přesto se zastřešující organizace snaží svým členům pomáhat. A to nejen seniorům v rámci Klubu závodníků veteránů, ale také nemocnicím. Tento i další rozhovory najdete nově také v audio verzi v aplikacích Spotify a dalších pod účtem Pořady ČT sport. Přidejte si nás. V pátek od 12:30 bude hostem Studia ČT sport předseda České unie sportu Miroslav Jansta.

Je nám líto, video expirovalo.
Jan Šťovíček hostem Studia ČT sport

Sport je podle Šťovíčka v první linii, která vládní opatření schytala nejvíce. Podobně jako třeba restaurace nebo hotely, kterým byl znemožněn byznys.

"Tím, že došlo k uzavření sportovišť a došlo ke zrušení všech sportovních podniků, přišli jsme o veškeré příjmy ze dne na den," posteskl si Šťovíček v rozhovoru pro ČT sport, který nově najdete také jako audio v aplikacích pod účtem "POŘADY ČT SPORT".

"Třeba příští týden mám zaplatit platy svých zaměstnanců, mám chystat soutěže, připravovat podniky, které věřím, že se alespoň ve druhé části sezony odjedou, ale prostě na ně nemáme peníze," podtrhl prezident Autoklubu.

Šťovíček odhaduje, že až pomine bezprostřední zdravotní nebezpečí, bude trvat ještě několik dalších let, než se sport plně zotaví z finančních ran.

"Bohužel v krizových situacích jsou oblasti jako sport nebo kultura ty, kde se začíná škrtat. Teď je zapotřebí vysvětlit státu a vládě, že to není dobré a že by to mohlo celou řadu sportovních odvětví ohrozit v jejich organizaci," zdůraznil Šťovíček.

Mrzí ho, že stát ve své první pomoci pozapomněl především na menší neolympijské sportovní svazy, které nejsou tolik preferované. "Byli jsme velice zklamáni, když jsme se snažili přihlásit o úvěr COVID, který připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu, a zjistili jsme, že to není pro svazy a že ty programy jsou vyhrazeny pro podnikatele."

Organizátory tíží zavřené hranice, škody budou obrovské

Autoklub musel kvůli koronaviru zrušit nebo odložit už více než 50 letošních akcí, včetně domácích rallyeových akcí nebo třeba plochodrážního Prague Open na Markétě.

"Rušíme podniky s horizontem asi dva měsíce dopředu a čekáme, jak se situace vyvine. Co mě mrzí nejvíc, rušíme už i mezinárodní podniky. Velice nepříjemné je pro nás uzavření hranic, protože to znamená, že k nám nemůžeme pozvat významné závodníky ze zahraničí," uvedl Šťovíček.

Ztráty budou patrně velmi znatelné. "Pořadatelé nám již hlásí škody a pohybují se zatím v řádech stovek tisíc až milionů korun. Já se ale obávám, že vystoupí až do řádů desítek milionů korun. Každý týden, měsíc v začínající sezoně je citelný," dodal.

Autoklub již minulý týden poukázal na fakt, že od ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zatím nedostal žádné dotace pro rok 2020. A situace se dosud nezměnila. "Nedozvěděli jsme se ani, proč to tak dlouho trvá," posteskl si.

Organizace zastřešující motorsport u nás otevřeně apelovala na ministerstvo školství. "Je třeba okamžitá akce MŠMT a vlády, aby se zabránilo likvidaci menších sportovních svazů a klubů, plošnému propouštění jejich zaměstnanců i poškození přípravy sportovců a činnosti pořadatelů. Vyzývám proto Vládu ČR a zejména Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, aby neprodleně vyhodnotilo podané žádosti o dotace na organizaci sportu a co nejdříve je vyplatilo," napsal Šťovíček.

Ministerstvo školství reagovalo, že vyplácí dotace rychleji než v předchozích letech. Za první čtvrtletí vyplatilo bezmála dvě miliardy korun, zatímco loni to bylo za stejné období asi 1,4 miliardy. V programech pro talentovanou mládež a reprezentaci je rozdělena drtivá většina finančních prostředků. Žádosti se zpracovávají průběžně.

Pomoc seniorům i zdravotníkům

Autoklub se nyní snaží informovat jak své členy i závodníky, tak organizátory jednotlivých akcí. Kromě toho se opřel i do konkrétní pomoci seniorům. "Máme klub závodníků veteránů. Snažíme se jim pomoci nakoupit, donést jim jídlo. Získali jsme i nějaké roušky, snažíme se jim je distribuovat," popsal Šťovíček.

Kromě toho chce Autoklub využít i své volné kapacity pro pomoc nemocnicím. Jedná o tom, že by členové dali k dispozici své obytné vozy. "Nebylo by od věci, kdyby naše karavany mohly být v areálech nemocnic a mohly být využity zdravotnickým personálem pro odpočinek po práci, aby nemuseli dojíždět domů a aby se pořádně vyspali," nastínil Šťovíček.

Co bude s velkými mezinárodními akcemi? Všechno se asi odjet nestihne

Šťovíček je mimo jiné členem Motocyklové federace FIM. Ta také odkládá desítky závodů, včetně velkých akcí. Naposledy květnovou Velkou cenu Francie. Sezona MotoGP ani nezačala.

"Největší problém jsou tyto obrovské seriály, kdy se neví, co se pojede," podotkl Šťovíček. Hlavní je podniky zatím odkládat, nikoli rušit. Uvažuje se o prodloužení sezony, dokonce možná až do ledna příštího roku. "Protože mistrovství světa, kde máte třeba jen pět závodů, to není žádné mistrovství světa. Je potřeba, aby se toho odjelo co nejvíce," podtrhl.

Improvizace však má své meze. "Bojím se, že už nebude úplně možné dodržet nabité kalendáře formule 1, rallye nebo motoGP, kde je třeba dvacet nebo dvaadvacet podniků, ale myslím si, že je reálné odjet mezi patnácti a dvaceti podniky i za cenu zkrácení závodního víkendu," odhadl prezident Autoklubu.

Zdroj
ČT sport, ČTK

Hlavní zprávy