Gumy jsou jako z kamionu, teprve si zvykám, ale zrychluji, říká Kornfeil po premiéře v MotoE
První závod mu nevyšel. Jakub Kornfeil v neděli ve španělském Jerezu premiérově nastoupil v sérii World Cup MotoE a obsadil až poslední místo. Zůstává však v klidu podobně jako jeho nový tým. "Možná jsem trochu ve skrytu duše čekal víc, ale je to vývoj a strašně mě to baví. Hlavně že zrychluji," vysvětluje muž, jenž má za sebou devět sezon v šampionátu Moto3.
Sedmadvacetiletý jezdec z Kyjova, který tuhle sezonu v šampionátu přes platnou smlouvu odpískal kvůli problémům s penězi od sponzorů, se připravoval na premiéru v elektrické části šampionátu na okruhu v Brně na litrové motorce, aby si zvykl na těžší stroj, než na jakém jezdil, ale nestačilo to. Všechno se seběhlo hodně rychle.
"Jen připravit přilbu v mých barvách a kombinézu... bylo to hektické a šilo se to horkou jehlou," říká k novému angažmá, které domluvil před pár týdny.
V úvodním závodě na zkušenější soupeře ztrácel. "Zklamání? Vůbec. Na té motorce jsem zatím najel zhruba padesát kol a ti kluci mají rok náskok. Jen v březnu na tom odjeli tři dny po třech trénincích. Já měl tři tréninky a pak mě čekal závodní víkend," vysvětluje muž, který stál pětkrát na stupních vítězů v benzinovém šampionátu. "To nejsou výmluvy, to jsou fakta," poznamenává.
Obrovské rozdíly v motorkách
Rozdíl mezi závodní motorkou, na jaké jezdil dosud, a tou současnou – elektrickou, je možná větší, než jaký čekal. "Ta motorka je těžší než Gold Wing," přirovnává elektrický stroj k obří cestovní motorce, které k absolutnímu pohodlí schází už jen podsklepení a terasa.
"Má skoro tři sta kilo a já celý život závodil v nejslabší kategorii, kde motorka váží 79 kilo. Potřebuje to čas, to je můj největší nepřítel," vysvětluje Kornfeil rozdíly, které ještě potřebuje vstřebat.
Ale věří, že je na dobré cestě: "Pravidelně zrychluji o půl vteřiny. Začínal jsem za 56, teď jedu kolo za 50,5, takže všechno jde podle plánu," tvrdí, ale lituje, že alespoň bod v neděli nezískal. "Nikdo v týmu nečekal, že tam vlítnu a budu vyhrávat," dodává s tím, že v nadcházejícím víkendu se chce dostat na 49 vteřin.
Kornfeil se těší na závody v Misanu
Víc čeká od příští zastávky seriálu, který je součástí mistrovství světa MotoGP, ale VC Brna vynechává. Takže po Jerezu se pojede hned třikrát za sebou v Misanu. "Tam mi to sedí víc. Ještě mi s tou motorkou nejdou zatáčky. Pořád nevěřím těm pneumatikám, proti nim byly ty na Moto3 galusky (110–115 mm šířka), tady je dvoustovka – to je jak na kamionu nebo autobusu," říká s úsměvem, čemu se také musí přizpůsobit.
"Špatně se na to zvyká, když má trénink jen sedm kol," vysvětluje specifika MotoE, protože kapacita stodvacetikolové baterie na motorce nesmí klesnout pod 35 procent, což odpovídá sedmi až osmi kolům, a pak se hodinu a půl nabíjí.
Pár dnů mezi závodními víkendy v Jerezu tráví ve Španělsku, ale na motorku si sedne znovu až ve čtvrtek před dalším závodem. "Motorky jsou všechny stejné, ale můžeme si hrát s převodama a tlumičema," popisuje, co je možné upravovat.
Zvláštně to bzučí
Velký tlak je při váze stroje na už zmiňované pneumatiky. "Na tak těžkou motorku jsou třeba extrémně měkké směsi. Takže každý trénink je na nových gumách. Ty mají vzorek tři až čtyři milimetry a za těch sedm kol se úplně zmydlí," říká Kornfeil.
Základem všeho je v elektrické kategorii dobíjení baterií, na což má každý tým kontejner s obrovským agregátem. "Tam pořád teče nějakých dvacet kilowatthodin, to je fakt brutální," popisuje závodník, který by za týden už chtěl bojovat alespoň o třinácté až patnácté místo a úvodní závod ho nijak neotrávil.
"Ne, vůbec. Je to bomba, hrozně mě to baví a všechny ty kluky taky. Je to zajímavé, tak zvláštně to bzučí a na jízdu je to hodně náročné. Musíte se s tím hodně prát, ale je to zábavné," uzavírá.