Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Panorama

Trať, kde se psala historie. Čeká formuli 1 poslední závod v Monaku?

Těžko lze hledat trať, která by s historií motosportu byla spjata více, než městský okruh v Monaku. Poprvé zde burácení závodních vozů znělo už v roce 1929 a závody formule 1 se zde konají od roku 1950, samého počátku sportu. Začíná být ovšem čím dál více patrné, že okruh už svými parametry neodpovídá současným potřebám sportu a těží více ze svého historického odkazu.

Grand Hotel Hairpin Monako
zdroj: ČTK/XINHUA autor: Qian Jun

Monako odjakživa patřilo k velmi vyhledávanému závodu jak diváky, kteří se díky tomu, že se jezdí v ulicích města, dostali k vozům opravdu blízko, tak samotnými jezdci, pro které šlo o ultimátní test schopností – sebemenší chyba zde znamenala konec a smrtelné nebezpečí.

Mezi ostatními okruhy tak vítězství v Monaku znamenalo pro jezdce víc, než jinde. Historicky nejvíc úspěchů zde slavil slavný brazilský pilot Ayrton Senna, který si v ulicích Monaka dojel pro prvenství v rozmezí let 1987 až 1993 šestkrát.

Cirkus pro smetánku

Formule 1 vždy přitahovala společenskou smetánku a movitější podnikatele, kteří v seriálu spatřili možnost se zviditelnit. Závodní víkend v Monaku se proto vždy stal jakýmsi "cirkusem" ve kterém nešlo a samotné závodění. "Je to exhibice, která existuje pouze pro sponzory, kteří se chtějí zviditelnit. Měli by uspořádat jen přehlídku, vozy jsou v Monaku širší než jinde," kritizoval okruh James Hunt. Jeho slova dnes platí více, než kdy jindy. 

Současné monoposty jsou mnohem větší, než tomu bylo dříve. Důsledkem toho je, že se v úzkých uličkách Monaka prakticky nedá předjíždět. V loňském závodu došlo během 78 kol k jedinému předjetí. Místo nedělního závodu jde tedy hlavně o sobotní kvalifikaci. Navzdory tomu však jezdci okruh stále milují, právě pro jeho náročnost.

"Bez Monaka to pro mne není formule 1, na žádné jiné trati to není takový adrenalin. Je to součást historie F1 a měla by v kalendáři zůstat," má zcela jasno monacký jezdec Ferrari Charles Leclerc. "V Monaku jezdíme kvůli jeho odkazu a historii, to je celé," opanuje názoru Christian Horner, ředitel Red Bullu. "Musíte se vyvíjet, jinak se pohybujete zpátky," dodal. 

Pilot stáje F1 Ferrari Charles Leclerc
zdroj: ČTK/ZUMA autor: Hoch Zwei

Nové okruhy - konec Monaka?

Šampionát F1 se v posledních letech, i díky popularitě seriálu Netflix: Drive to Survive, snaží rozšířit i mimo Evropu. Díky tomu se do kalendáře dostávají nové tratě - nový okruh v Saudské Arábii, letos se prvně závodilo v Miami, plánuje se návrat do ulic Las Vegas, spekuluje se o návratu do Jihoafrické republiky. Závodní sezona se prodlužuje, ta letošní měla být s 23 závody vůbec nejdelší, kvůli ruské agresi na Ukrajině však z kalendáře vypadla Velká cena v Soči.

Pořádání závodů v Monaku bylo speciální i ve vztahu s vedením F1. Monako za pořádání závodu formule 1 platilo zdaleka nejmenší poplatky. Je tedy otázkou, jak dopadne jednání mezi vedením F1 a Automobile Club de Monaco, pořadatelem závodu. Kontrakt na pořádání závodů vozů F1 totiž letos vyprší a stále není jasné, zda, a za jakých podmínek, bude kontrakt obnoven. 

Zdroj
Guardian

Hlavní zprávy

Nejčtenější články