Měli bychom se bavit o zdravotních důsledcích, říká Sainz na adresu nových vozů F1
Letošní sezona vozů formule 1, ve které týmy představily kompletně nové monoposty po změnách pravidel FIA, má za sebou teprve pět odjetých závodů. Přesto už se mezi jezdci objevují obavy ze zdravotních dopadů, kterým mohou čelit vlivem změny konstrukce vozů a jejich vysokého přítlaku. "Vzhledem k tomu, jakým směrem se ubírají nová pravidla a konstrukce vozů, bychom o tom měli přinejmenším začít debatu," míní španělský pilot.
Do letošního ročníku vstoupily týmy s novými monoposty, které se od loňského roku výrazně proměnily vlivem změny pravidel FIA. Pro dramatičtější průběh závodů mají vozy vyšší přilnavost a díky změnám v aerodynamice se také mohou lépe následovat na rovinkách.
Již od předsezónního testování však bylo patrné, že se týmy potýkají s tzv. "porpoisingem" - jevem, při kterém vůz začne po trati divoce "poskakovat" vlivem ztráty a opětovného získání přítlaku. Zejména páteř a oblast krku jezdců je tím nadměrně zatěžována.
O problémech promluvil již po Velké ceně Emilia-Romagna George Russell. Pilot Mercedesu, jehož monopost se s problémem "porpoisingu" potýká skoro nejvíce ze všech na startovním poli, si po závodu stěžoval na bolesti zad a hrudníku. Dodal, že je současný stav dlouhodobě neudržitelný.
Ve stejném duchu nyní před domácím závodem promluvil také Carlos Sainz. "Sám letos pociťuji větší únavu a napětí v oblasti krku a zad. Je jasné, že dalších deset let v tomto duchu bude náročných," uvedl španělský pilot Ferrari.
"Je to otázka pro všechny ve formuli 1. Kolik zdraví musí jezdec obětovat pro to, aby mohl závodit? Přemýšlím o dlouhodobém důsledku," dodal Sainz.