Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Magazín EURO 2024

Masi byl pod enormním tlakem a jednal s dobrými úmysly, má jasno FIA

Velmi kontroverzním způsobem skončila loňská sezona vozů formule 1. O konečném vítězi rozhodl až samotný závěr posledního závodu, který byl navíc po nehodě Nicholase Latifiho ovlivněn ředitelem závodu Michaelem Masim. Dle FIA se sice Masi dopustil chyb, které však nebyly úmyslné. Konečné pořadí už také není možné změnit, uvedla FIA ve své zprávě. Nový ročník F1 odstartuje v neděli 20. března závodem na okruhu v Bahrajnu.

Michael Masi
zdroj: ČTK/PA autor: David Davies

"Mercedes podal podle pravidel protest ke sportovním komisařům ve snaze klasifikaci závodu změnit. Ta byla zamítnuta. Mercedes měl poté šanci odvolat se k Mezinárodnímu odvolacímu soudu FIA, což ale neudělal. V pravidlech už nejsou jiné možnosti, jak klasifikaci změnit," uvedla FIA na svém webu.

Čtyřiačtyřicetiletý Masi se stal po loňské Grand Prix Abú Zabí terčem kritiky kvůli sérii nestandardních verdiktů. Po nehodě Nicolase Latifiho a výjezdu zpomalovacího vozu dovolil pilotům o kolo zpět, kteří byli mezi vedoucím Hamiltonem a druhým Verstappenem, safety car předjet. Ostatní jezdci tuto možnost nedostali. Masi pak v hektickém závěru nečekal, až se vozy zařadí na konec startovního roštu a v posledním kole závod urychleně restartoval. Zvýhodněný Verstappen z Red Bullu, který měl tou dobou čerstvější pneumatiky, Hamiltona předjel a získal první titul v kariéře.

Podle FIA sehrál v Masiho rozhodování roli tlak, pod který ho dostaly v rádiové komunikaci týmy obou jezdců Mercedes a Red Bull. "Účastníci šetření se shodli, že komunikace s ředitelem závodu ze strany šéfů týmů Red Bullu a Mercedes v závěrečných kolech GP Abú Zabí měla negativní dopad na průběh závěrečných kol. Rozptylovala ředitele závodu v době, kdy se potřeboval soustředit na přijímání obtížných a časově náročných rozhodnutí. Komunikace nebyla pro hladký závěr nezbytná ani plnohodnotná," uvedla FIA.

Masi podle ní udělal chyby, ale nebyly úmyslné, nýbrž učiněné v dobré víře a podle nejlepšího vědomí. "Z analýzy vyplynulo, že existují různé výklady článku 48.12 a/nebo článku 48.13. To zřejmě přispělo k nejasnostem kolem postupu pouštění vozů před safety car a načasování restartu," doplnila FIA.

Masi v únoru ve funkci skončil a nově se budou v pozici ředitele závodů střídat Niels Wittich a Eduardo Freitas. FIA také omezila přímou komunikací šéfů týmů s vedením závodů, aby nedocházelo k pokusům o ovlivňování.

Vedle zavedení tzv. VRC (Virtual Race Control), které bude pomáhat řediteli závodu ze sídla v Paříži, upravila federace i regule o zpomalovacím vozu. Nově je výslovně řečeno, že před restartem závodu musí "všechny" vozy o kolo zpět předjet lídra se safety carem a zařadit se na konec pole. Předtím bylo použité slovo "jakékoliv". FIA ale nadále preferuje končit Grand Prix v závodním režimu než za zpomalovacím vozem.

Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články