Radikální mercedesy a Ferrari zpět na vrcholu? Testy F1 přinesly drama
Týden před začátkem nové sezony formule 1 se předsezonní testování přesunulo z Barcelony do Bahrajnu. Týmy tak měly poslední tři dny pro nasbírání dat a vyzkoušení nových součástí, které jim mají pomoci na vrchol v nové éře sportu. Další ročník formule 1 odstartuje 20. března závodem právě na bahrajnském okruhu.
Ferrari s šancí bojovat o titul?
Už je to dlouhých patnáct let, co naposledy jezdec Ferrari získal titul mistra světa ve formuli 1. V roce 2007, kdy o titul soupeřili Kimi Raikkönen, Lewis Hamilton a Fernando Alonso, v závěru rozhodl rozdíl jediného bodu a zisk slavil finský "Iceman". Následovaly úspěšné roky pro Red Bull a následná dominance Mercedesu.
Zejména rok 2020 by pak nejúspěšnější tým historie F1 nejraději úplně vymazal, neboť se celou sezonu trápil a nebyl schopen postavit konkurenceschopný monopost a celkově skončil až ve druhé polovině startovního pole.
Před startem nového ročníku se však zdá, že v Maranellu dokázali postavit vůz, který může bojovat o titul. V průběhu druhého dne dokázal Carlos Sainz zajet nejrychlejší kolo. Jeho čas sice ještě nakonec překonal Kevin Magnussen v Haasu, který jako kompenzaci za první den dostal hodinu testování k dobru. Nic to ovšem nemění na tom, že italská stáj po úspěšném průběhu testů v Barceloně předvedla opět přesvědčivý výkon.
Nikdo nejede naplno
Veliká pozornost médií byla samozřejmě věnována také stáji Red Bull, která v loňské sezoně do poslední chvíle bojovala jak o sesazení Mercedesu z trůnu konstruktérů, tak o porážku Lewise Hamiltona jakožto šampiona, který atakoval rekordní osmý titul mistra světa. O ten ho v posledním závodu sezony nakonec připravil Max Verstappen.
Ačkoliv byl už při testování v Barceloně nizozemský pilot s vozem spokojený, na nejrychlejší čas nestačil. Jinak tomu nebylo ani první dva dny v Bahrajnu, chuť si ovšem spravil v samotném závěru, kdy druhému Charlesi Leclercovi s Ferrari nadělil téměř sedm desetin.
"Nikdo nejede na plný plyn," uvedl po ukončení jízd. "Zkoušeli jsme různá nastavení a zaměřili jsme se na pneumatiky, které bychom chtěli příští týden použít. Ve vozu jsem se cítil dobře a zvládli jsme vše, co jsme chtěli, což je pro nás pozitivní," hodnotil závěr testování.
Změny u Mercedesu
Asi největší diskusi rozpoutal Mercedes, který do Bahrajnu přijel s radikálně upraveným monopostem. Jedná se o změnu tvaru boční části vozu, kde prakticky zmizely otvory pro chladicí vzduch. Zatímco u ostatních týmů jsou bočnice primárně horizontálně, Mercedes přišel s vertikálním řešením.
Tato radikální změna vyvolala vzrušenou diskusi, zda nový monopost splňuje pravidla FIA. "Je to nepochybně radikální interpretace regulí. Inovace ve formuli 1 jsou vždy extrémní a myslím, že bude velká diskuse s týmy o tom, zda nedošlo k chybnému vyložení pravidel," uvedl Ross Brawn, výkonný ředitel F1. Ředitel stáje Toto Wolff je však přesvědčen, že jejich vůz pravidla splňuje.
Ačkoliv Mercedes nezaznamenal nejrychlejší časy během testování, nelze o jeho šancích v boji o titul pochybovat. "Typický Mercedes, taktizuje a všechny své zbraně ukáže až v prvním závodu," měl jasno Sainz.
Rošáda v Haas, problémy pro McLaren, Williams v plamenech
Velké změny musel podstoupit tým Haas. Kvůli ruské agresi na Ukrajině stáj ukončila smlouvu s Nikitou Mazepinem i s hlavním sponzorem. Uvolněné místo zaplnil navrátilec Kevin Magnussen, který u týmu působil v sezonách 2017 až 2020 společně s Romainem Grosjeanem. A byl to právě dánský pilot, jenž upoutal největší pozornost během druhého dne, kdy dokázal překonat nejrychlejší čas Carlose Sainze. Na výkon dánského jezdce navázal i jeho týmový kolega Mick Schumacher, který v závěrečný den zajel druhý nejrychlejší čas vůbec.
Americká stáj, která ve formuli 1 působí od roku 2016, se poslední dva roky trápí na konci startovního pole. S novými regulacemi však pro tým svitla naděje na změnu, a tak už v průběhu loňského roku došlo vedení stáje k závěru, že nebudou vyvíjet stávající monopost a veškerou energii směřují do vývoje monopostu pro nadcházející ročník.
Zda se týmu podařil radikální obrat a zda nový vůz bude schopen držet krok s ostatními, lze zatím těžko odhadovat, nicméně jak Magnussen, tak Schumacher svými výkony ukázali, že nový monopost je rozhodně konkurenceschopnější, než tomu bylo loni.
Problémy neminuly McLaren. Daniel Ricciardo do úvodního dne nenastoupil vůbec a později se u něho potvrdila nákaza koronavirem. Do průběhu testování v Bahrajnu tak australský jezdec nemohl nastoupit vůbec, o úvodní závod by však přijít neměl.
Tím ovšem problémy britské stáje neskončily – z důvodu vyšších teplot v Bahrajnu bylo nutné řešit přehřívání předních brzd, což limitovalo možnost v počtu zajetých "ostrých" kol. Podobný problém potkal i ostatní týmy, konkrétně Williams Kanaďana Latifiho dokonce skončil během druhého dne v plamenech.
Úvodní závod proběhne v neděli 20. března závodem v Bahrajnu.