Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
ESA logistika Tatran Střešovice - FAT PIPE FLORBAL CHODOV

Radikální mercedesy a Ferrari zpět na vrcholu? Testy F1 přinesly drama

Týden před začátkem nové sezony formule 1 se předsezonní testování přesunulo z Barcelony do Bahrajnu. Týmy tak měly poslední tři dny pro nasbírání dat a vyzkoušení nových součástí, které jim mají pomoci na vrchol v nové éře sportu. Další ročník formule 1 odstartuje 20. března závodem právě na bahrajnském okruhu.

Charles Leclerc během testování v Bahrajnu
zdroj: ČTK/Panoramic autor: ANTONIN VINCENT

Ferrari s šancí bojovat o titul?

Už je to dlouhých patnáct let, co naposledy jezdec Ferrari získal titul mistra světa ve formuli 1. V roce 2007, kdy o titul soupeřili Kimi Raikkönen, Lewis Hamilton a Fernando Alonso, v závěru rozhodl rozdíl jediného bodu a zisk slavil finský "Iceman". Následovaly úspěšné roky pro Red Bull a následná dominance Mercedesu.

Zejména rok 2020 by pak nejúspěšnější tým historie F1 nejraději úplně vymazal, neboť se celou sezonu trápil a nebyl schopen postavit konkurenceschopný monopost a celkově skončil až ve druhé polovině startovního pole.

Kimi Raikkönen oslavuje zisk titulu mistra světa F1
zdroj: ČTK/AP autor: Ricardo Mazalan

Před startem nového ročníku se však zdá, že v Maranellu dokázali postavit vůz, který může bojovat o titul. V průběhu druhého dne dokázal Carlos Sainz zajet nejrychlejší kolo. Jeho čas sice ještě nakonec překonal Kevin Magnussen v Haasu, který jako kompenzaci za první den dostal hodinu testování k dobru. Nic to ovšem nemění na tom, že italská stáj po úspěšném průběhu testů v Barceloně předvedla opět přesvědčivý výkon.

Nikdo nejede naplno

Veliká pozornost médií byla samozřejmě věnována také stáji Red Bull, která v loňské sezoně do poslední chvíle bojovala jak o sesazení Mercedesu z trůnu konstruktérů, tak o porážku Lewise Hamiltona jakožto šampiona, který atakoval rekordní osmý titul mistra světa. O ten ho v posledním závodu sezony nakonec připravil Max Verstappen.

Ačkoliv byl už při testování v Barceloně nizozemský pilot s vozem spokojený, na nejrychlejší čas nestačil. Jinak tomu nebylo ani první dva dny v Bahrajnu, chuť si ovšem spravil v samotném závěru, kdy druhému Charlesi Leclercovi s Ferrari nadělil téměř sedm desetin.

"Nikdo nejede na plný plyn," uvedl po ukončení jízd. "Zkoušeli jsme různá nastavení a zaměřili jsme se na pneumatiky, které bychom chtěli příští týden použít. Ve vozu jsem se cítil dobře a zvládli jsme vše, co jsme chtěli, což je pro nás pozitivní," hodnotil závěr testování.

Sport
zdroj: ČT4

Změny u Mercedesu

Asi největší diskusi rozpoutal Mercedes, který do Bahrajnu přijel s radikálně upraveným monopostem. Jedná se o změnu tvaru boční části vozu, kde prakticky zmizely otvory pro chladicí vzduch. Zatímco u ostatních týmů jsou bočnice primárně horizontálně, Mercedes přišel s vertikálním řešením.

Tato radikální změna vyvolala vzrušenou diskusi, zda nový monopost splňuje pravidla FIA. "Je to nepochybně radikální interpretace regulí. Inovace ve formuli 1 jsou vždy extrémní a myslím, že bude velká diskuse s týmy o tom, zda nedošlo k chybnému vyložení pravidel," uvedl Ross Brawn, výkonný ředitel F1. Ředitel stáje Toto Wolff je však přesvědčen, že jejich vůz pravidla splňuje.

Ačkoliv Mercedes nezaznamenal nejrychlejší časy během testování, nelze o jeho šancích v boji o titul pochybovat. "Typický Mercedes, taktizuje a všechny své zbraně ukáže až v prvním závodu," měl jasno Sainz.

Rošáda v Haas, problémy pro McLaren, Williams v plamenech

Velké změny musel podstoupit tým Haas. Kvůli ruské agresi na Ukrajině stáj ukončila smlouvu s Nikitou Mazepinem i s hlavním sponzorem. Uvolněné místo zaplnil navrátilec Kevin Magnussen, který u týmu působil v sezonách 2017 až 2020 společně s Romainem Grosjeanem. A byl to právě dánský pilot, jenž upoutal největší pozornost během druhého dne, kdy dokázal překonat nejrychlejší čas Carlose Sainze. Na výkon dánského jezdce navázal i jeho týmový kolega Mick Schumacher, který v závěrečný den zajel druhý nejrychlejší čas vůbec.

Americká stáj, která ve formuli 1 působí od roku 2016, se poslední dva roky trápí na konci startovního pole. S novými regulacemi však pro tým svitla naděje na změnu, a tak už v průběhu loňského roku došlo vedení stáje k závěru, že nebudou vyvíjet stávající monopost a veškerou energii směřují do vývoje monopostu pro nadcházející ročník.

Zda se týmu podařil radikální obrat a zda nový vůz bude schopen držet krok s ostatními, lze zatím těžko odhadovat, nicméně jak Magnussen, tak Schumacher svými výkony ukázali, že nový monopost je rozhodně konkurenceschopnější, než tomu bylo loni.

Sport
zdroj: ČT4

Problémy neminuly McLaren. Daniel Ricciardo do úvodního dne nenastoupil vůbec a později se u něho potvrdila nákaza koronavirem. Do průběhu testování v Bahrajnu tak australský jezdec nemohl nastoupit vůbec, o úvodní závod by však přijít neměl.

Tím ovšem problémy britské stáje neskončily – z důvodu vyšších teplot v Bahrajnu bylo nutné řešit přehřívání předních brzd, což limitovalo možnost v počtu zajetých "ostrých" kol. Podobný problém potkal i ostatní týmy, konkrétně Williams Kanaďana Latifiho dokonce skončil během druhého dne v plamenech.

Úvodní závod proběhne v neděli 20. března závodem v Bahrajnu.

Zdroj
formula1.com

Hlavní zprávy

Nejčtenější články