ČT: Už ne kraj, ale Brno a Babiš. Jednání o Grand Prix vzala nový směr
Brno, Praha – Carmelo Ezpeleta z promotérské společnosti Dorna, která vlastní práva k šampionátu Grand Prix, ve čtvrtek podle zjištění České televize jednal v Praze o budoucnosti brněnské Velké ceny. Na schůzce se sešel s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO) a brněnským primátorem Petrem Vokřálem (ANO). Podle Automotodromu by mělo být řešení situace ohledně závodu jasné do prvního červnového týdne. Jednání vzala zcela nový směr poté, co se svojí iniciativou neuspěl Jihomoravský kraj.
"Podporujeme to, je to tradice a přínos pro ekonomiku. Musí se najít kombinace, kdo bude uvolňovat peníze," řekl na adresu brněnského závodu Grand Prix ministr financí Andrej Babiš (ANO). Ten se ve čtvrtek v Praze setkal se šéfem promotérské společnosti Dorna Carmelem Ezpeletou. Hlava španělského promotéra přiletěla do Prahy zvlášť kvůli jednání o osudu tuzemského závodu světového šampionátu. Šlo o výrazné gesto, v době mimo srpnový závod tu byl naposledy před osmi lety.
Jednání zprostředkoval Automotodrom na popud brněnského primátora Petra Vokřála (ANO), který se jednání také zúčastnil. "Po dokončení auditu hospodaření Automotodromu jsme se s panem primátorem domluvili, že je ze strany města zájem pomoci řešit situaci kolem Grand Prix," potvrdil mluvčí Automotodromu Brno Jiří Smetana. "S Dornou jsem se setkal. Z rozhovoru s panem Ezpeletou vnímám nervozitu, která tam je, ale zatím se jednání odehrává v poměrně vstřícném tónu," komentoval jednání primátor.
Jednalo se nejen o budoucnosti, ale i o minulosti. Za loňskou Velkou cenou ještě stále leží mnohamilionový dluh za takzvaný zalistovací poplatek. "Pan Ezpeleta nás informoval, že už včera bylo pozdě a že dávno očekával uhrazení finančních závazků z loňského roku. Nicméně zatím je připraven ještě vyčkat, byť poměrně krátkou dobu, zda se tu situaci povede vyřešit," komentoval výsledek jednání Vokřál. Termín, do kdy chce španělský promotér vědět, jestli může s finanční podporou od českého státu počítat, byl stanoven na první červnový týden. Až poté bude řešit konkrétní sumu a systém podpory Velké ceny.
Kraj s iniciativou neuspěl
Původně se o záchranu závodu Grand Prix pokusil Jihomoravský kraj. Loni se totiž ukázalo, že slíbenou třicetimilionovou vládní dotaci na ročník 2014 nemá promotérovi kdo poslat. Nakonec se jako příjemce peněz nabídl kraj, na jehož účet slíbené finance letos na jaře přišly. Jak se ale později ukázalo, dotace byla vázaná na letošní ročník, nikoliv na loňský, za který Automotodrom stále dluží.
I proto Automotodrom odmítl podepsat krajem nabízenou smlouvu. "Pan hejtman nám znovu poslal výzvu k podpisu smlouvy, kterou už jsme dříve označili za nepřijatelnou, stejně tak i společnost Dorna. My jsme mu odeslali odpověď, ve které ho informujeme, že tuto smlouvu opravdu podepsat nemůžeme," uvedl Smetana. Podle něj má nabízený kontrakt řadu právních vad.
Miliony na Grand Prix zatím leží na kraji, to se ale přestává líbit ministrovi financí. "Pokud není schopen použít peníze na Velkou cenu, nechť je vrátí a my to zajistíme nějak jinak," vyzval Babiš Jihomoravský kraj. Kraj ale dotaci zřejmě jen tak vrátit nehodlá. "Státní dotace je do 31. 12. 2015, není důvod spěchat s vrácením, když Grand Prix naznačuje ochotu jednat. Jinak pro ministerstvo financí i Brno platí stejné podmínky veřejné podpory jako pro Jihomoravský kraj," uvedl v SMS zprávě pro Českou televizi hejtman Michal Hašek (ČSSD).
Zavládl optimismus?
Slibů na záchranu závodu, který Automotodrom léta táhne do červených čísel, už padlo mnoho. Primátor i zástupci Masarykova okruhu ale vyjadřují opatrný optimismus. "My jsme se té schůzky přímo neúčastnili, takže máme výsledek jen zprostředkovaně. Ale víme, že pan Ezpeleta ze schůzky odcházel pozitivní," uvedl Smetana.
Podle Vokřála je teď nutné, aby se našla cesta, jak závod finančně podpořit a nedostat se při tom do křížku se zákonem, aby nešlo o nedovolenou podporu. "Ministerstvo musí prověřit všechna úskalí, abychom po právní stránce nenarazili, ale já se domnívám, že řešení existují. Pokud jsou možná v celé řadě evropských zemí, kde se takovéto závody pořádají v nejrůznějších modelech, nevidím důvod, proč by se nenašlo řešení v Česku," uzavřel Vokřál.