Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
Branky, body, vteřiny

Auto není hezké, zato jede rychle. Prokop se těší na Dakar a chce konečně mezi pět nejlepších

Dakarská rallye se blíží a do jejího startu zbývá už jen pět týdnů. Připravuje se také Martin Prokop, který výrazně obměnil svůj Ford Raptor. V závodě se bude snažit výrazně vylepšit nepovedené představení z předešlého ročníku, kdy dojel až pětadvacátý. Ideálně by český závodník chtěl skončit v nejrychlejší pětici. Na Dakar se chystá i nový domácí tým Workoutland ACCR.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Prokop přestavěl auto a sní o top 5

"Pětka je něco, co nás trápí. To, kam bychom se chtěli dostat. Určitě bychom chtěli být v desítce. Věřím, že i přes řadu továrních aut tam patříme. I poté, co se nám poslední Dakar nepovedl, tak jsme dostali startovní číslo 210, takže je vidět, že s námi počítá a věří nám i pořadatel. Uvědomujeme si ale, že si to musíme zasloužit, a uděláme vše, aby se to povedlo," řekl Prokop.

Rodáka z Jihlavy na předešlých "dakarech" v Saúdské Arábii limitovala nižší maximální rychlost oproti špičce v kategorii. Do dalšího ročníku vyrazí se speciálem s výrazně pozměněnou karosérií. "Spolupracovali jsme se specializovanou firmou, která nám na počítači připravila úpravy. Myslím si, že zepředu se nám to povedlo. Zezadu to sice není úplně hezké, vypadá to jako takový brouk, ale myslím, že jsme se posunuli dopředu. Vyzkoušeli jsme to na rallye v Maroku a je to lepší," řekl Prokop.

Změnit by podle jeho slov potřebovala ještě příliš široká kabina, na to ale tým potřebuje více času. Podobné je to i s novým motorem, který chce do vozu usadit v příštím roce. Již v příštích dnech se navíc Prokop chystá ve voze vyzkoušet nové tlumiče, které v minulých dnech tým získal. "Budeme je testovat ve Francii, po cestě do přístavu, kde odevzdáváme techniku. Uvidíme, zda přinesou zlepšení. Věříme, že ano. Až po víkendu ale budeme vědět, zda je to správný krok," řekl Prokop.

Karel Trněný
zdroj: ČTK / Uhlíř Patrik

Zbrusu nový český tým Workoutland ACCR Czech Team

V kategorii T1 budou české barvy hájit s vozem Ford F-150 EVO Karel Trněný se spolujezdcem Milanem Horylem, a to v barvách nového týmu Workoutland ACCR. Jejich cílem bude závod dokončit a nasbírat zkušenosti do dalších let.

Trněný i Horyl jsou zkušení závodníci s mnohaletou praxí v kokpitech různých strojů. Přesto je v lednu příštího roku čeká v mnoha směrech premiéra. "Nás tým totiž vznikl až letos a Rallye Dakar bude naší první velkou společnou akcí," řekl Trněný. Devětačtyřicetiletý jezdec sice slavný Dakar absolvoval v roce 2017 v posádce kamionu, nyní ale upřímně připouští, že jdou do neznáma.

"Největším handicapem bude absence testovacích kilometrů v tamních podmínkách. Vyprošťování z písku a vykopávání jsme nikdy nedělali, bude to pro nás novinka. V Evropě jsme sice občas závodili v dunách, ale to se nedá srovnat," konstatoval Trněný, který mimo jiné vyhrál Evropský pohár v závodech do vrchu. "Já už jsem za svoji kariéru vystřídal snad třicet automobilů. Začínal jsem v roce 1997 na Škodě Favorit a nyní usednu za volant tohoto krasavce," poukázal Trněný na speciál pro Dakar.

Tento vůz písečnou rallye v arabských dunách absolvoval v roce 2020 za volantem s Borisem Vaculíkem, ale do cíle nedorazili. Nedávno se naskytla pro nově vzniklý tým možnost automobil koupit včetně servisního kamionu, který je bude na Dakaru doprovázet i nyní.

"Celé auto jsme do šroubku rozebrali a zase dali dohromady. Byla to velká fuška a další nás do startu ještě čeká," připustil Horyl. Ford v sobě skrývá pětilitrový motor a také speciálně chráněnou nádrž na 500 litrů. "Na takovou zátěž při rychlostních zkouškách nejsem zvyklý, i tohle bude pro mě nové," připustil Trněný. I z těchto důvodů si posádka nového týmu nedává pro Dakar 2023 žádné přehnané cíle. "Chceme dojet do cíle a nasbírat zkušenosti, abychom se v dalších letech vrátili s vyššími ambicemi," konstatoval Trněný.

Rallye Dakar odstartuje 31. prosince, čtrnáct etap je rozloženo do patnácti dnů. Na trase čeká závodníky téměř 5000 km rychlostních zkoušek, z nichž většina měří okolo 450 kilometrů.

Zdroj
ČTK, ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články