Premier League na Facebooku nebo Netflixu? Giganti se ucházejí o televizní práva
Proč mají dnes kluby Premier League tolik peněz? Vše má své počátky v pětadvacet let staré revoluci v britském fotbale, kdy se práv na anglickou ligu zmocnila placená stanice Sky Sports. Její mateřská společnost BSkyB přenosy z Premier League ovládá prakticky dodnes. Zanedlouho ale může dojít k další seismické změně. O možnost vysílání anglické ligy totiž podle šéfa Manchesteru United Eda Woodwarda bojují také internetoví hráči – Amazon a Facebook.
Premier League je momentálně zdaleka nejbohatší klubovou fotbalovou soutěží na světě. A hlavní podíl na tom mají drahá vysílací práva. Anglická nejvyšší soutěž má od loňské sezony díky smlouvám se společnostmi BSkyB a BT Sport až do ročníku 2018-19 zajištěný roční výdělek ve výši 1,8 miliard liber (více než 53 miliard korun).
Už dnes se ale licituje o novém majiteli televizních práv, který by měl být oznámen začátkem příštího roku. A je jasné, že BSkyB, vlastněné australským mediálním magnátem Rupertem Murdochem, se rýsuje značná konkurence. A to v podobě internetových gigantů – o práva na Premier League se podle zpráv britských médií ucházejí Amazon, Apple, Facebook, Google či Netflix.
Tyto spekulace nyní potvrdil i generální ředitel Manchesteru United Ed Woodward. "Určitě si myslím, že by se tyto firmy mohly zapojit do boje. Mimochodem už v minulém cyklu boje o práva jsme ze strany těchto společností zaznamenali neuvěřitelně silný zájem," upozornil Woodward v deníku The Guardian.
Není to přitom jediná fotbalová soutěž, po které se firmy poohlížejí. "O zájmu neslyšíme jen v kruhu klubů Premier League, ale také na evropské půdě, ať už jde o Ligu mistrů či Evropskou ligu," dodal pětačtyřicetiletý rodák z Británie. "Věřím, že zaznamenáme ještě větší zájem těchto firem, přivítali bychom jej."
Premier League na Facebooku či Netflixu? Zatím nepravděpodobné, soudí expert
Internetoví giganti přitom už pomalu získávají zkušenosti se sportovními přenosy. Amazon se dokonce už pustil na britský trh, když nedávno překonal Sky v aukci o britská vysílací práva na turnaje ATP. Zároveň již ve Spojených státech uzavřel dohodu s NFL. Facebook zase chystá spustit sportovní přenosy na platformě Facebook Watch. Obě společnosti přitom odmítly spekulace o nákupu práv na Premier League komentovat.
O tom, že bychom se dočkali Premier League na obrazovkách Facebooku či Netflixu, ale zatím pochybuje analytik Citibank Thomas Singlehurst. "Je nepravděpodobné, že velký digitální hráč bude chtít získat hlavní balíčky Premier League, protože jsou mimořádně drahé a dostupné jen v Británii," zdůraznil Singlehurst v srpnu.
"Žádný z těchto nových zájemců momentálně nemůže poskytnout službu v televizi, širokopásmovém připojení nebo na mobilu na stejné úrovni jako Sky nebo BT. A to ani Amazon. Navíc tyto společnosti preferují smlouvy na globální bázi," dodává Singlehurst.
I kdyby však nemělo dojít k tomu, že se určitého podílu práv zmocní internetoví hráči, cena za vysílací práva by měla znovu raketově stoupnout. "Čekáme, že Sky v příští aukci o Premier League zaplatí o 40-45 % více. Základní konsenzus analytiků Sky je, že by se platby měly zvednout o 600 milionů liber za rok," popisuje Singlehurst.
Praskne bublina Premier League?
Noví zájemci by zároveň do velké míry měli utišit spekulace o potenciální bublině Premier League, která podle různých zpráv britských médií nemá daleko k prasknutí. Čím dál vyšší částky za předplatné služeb Sky odrazují stávající i nové zákazníky. A ti se stále více uchylují k ilegálnímu streamování.
Paradoxně by to ale mohl být i velký zájem, který by mohl přispět ke kolapsu televizních práv. Sky už v minulém cyklu pochybovala o smysluplnosti obřích cen za Premier League.
"Nejsem si úplně jistý, zdali je to neudržitelné, ale můj instinkt mi praví, že se blížíme bodu, kdy budou byznysplány dosti napjaté," soudí bývalý vysoký představitel Sky Mike Darcey. "Mám dojem, že v aukci v roce 2015 se už Sky pomalu dostávala k bodu, kdy se musela sama sebe hodně ptát, jestli z nákupu neustoupit."
Krach přitom již v minulosti postihl leckteré evropské ligy, ty elitní nevyjímaje. Patnáct let starý bankrot mediální společnosti Kirch distribuující práva na bundesligu byl katalyzátorem německé revoluce ve výchově mládeže. Serii A zase ekonomicky položila nakumulovaná neschopnost efektivně prodávat televizní práva.