Mužský závod končí, ženský pomalu začíná. Jaká bude Tour de France Femmes?
Peloton se blíží k cílové čáře na Elysejských polích. Klubko drahých strojů, pestrobarevných dresů a těl se pohybuje na dlažebních kostkách v srdci Paříže rychlostí, která přihlížející fanoušky zaráží a fascinuje. Nakonec se uprostřed skupiny zvednou ruce nad hlavu. Právě jsme sledovali finiš etapy Tour de France. A žlutý dres na sebe nebere muž, ale žena.
Ano, zatímco mužský peloton už bude mít v neděli večer svou Tour de France za sebou, ten ženský se na ni teprve vydá. Závod odstartuje pod slavnou Eiffelovou věží a finiš první etapy bude, stejně jako je to už tradičně pro cyklisty, na Elysejských polích. To ale bude jen začátek. Tour de France Femmes čítá ve svém prvním ročníku celkem osm etap.
Pro ženský peloton je to důležitý moment. "Každý ví, že existuje Tour de France. I moje babička. Každý se mě ptal: 'Ty se cyklistikou živíš, tak jela jsi už taky Tour?' Dosud jsem musela odpovídat, že ne. Až teď konečně můžu říct ano," svěřila se před startem jedna z účastnic, Dánka Cecilie Uttrup Ludwigová magazínu Rouleur.
Ženská cyklistika na své cestě k rovnoprávnosti s tou mužskou ušla dlouhou cestu. Často se vzpomíná na rok 1984, kdy se uskutečnil první ročník Tour de France Féminin – tehdy zvítězila Američanka Marianne Martinová. Ale pokusy o ženskou variantu žlutého závodu tu byly už o třicet let předtím, když se v polovině padesátých let postavilo na start čtyřicet jedna závodnic.
Dosud nejbytelnější pokus o ženskou TDF
Všechny závody, i ten dosud poslední, tedy mezi lety 2014–2021 existující La Course by Le Tour de France, ale měly jedno společné: dlouho nevydržely. Důvody k tomu byly různé. Organizátoři si stěžovali na nedostatek financí, závodnice na často nepříliš atraktivní a nenáročnou trať.
Pořadatel zmíněného ročníku 1955 zase na "vrozené" rozdíly mezi oběma pohlavími. "Ženy se v pelotonu příliš baví, a to není normální. A navíc, když závod skončí, tak místo odpočinku vyrazí na nákupy," nechal se Jean Leulliot, jinak zakladatel mužského závodu Paříž-Nice, slyšet v padesátých letech.
Jeho pohled odpovídal době, dnes už takto naštěstí smýšlí málokdo. Tour de France Femmes navíc působí ze všech dosavadních pokusů zřejmě "nejbytelněji". Těší se pevné podpoře organizace ASO, držitele značky Tour de France. Má také schopnou ředitelku v Marion Rousseové i finanční a sponzorskou podporu od populárních značek, jako je Zwift.
A společnost se od Leulliotových dob, ale i od nálady v osmdesátých letech, už také posunula. Mít ženskou Tour de France je zcela normální. Co není normální, je něco jiného, tedy proč to trvalo tak dlouho. Jaký tedy vlastně bude letošní premiérový ročník? Na koho se těšit, jaké etapy očekávat a kdo ze závodnic může získat slavný žlutý dres?
Na Ballon d'Alsace i Planinu krásných dívek
Týmy mohou na TDF Femmes nominovat šestičlenné sestavy, ve startovním poli se tak nachází celkem 144 závodnic – schází bohužel Tereza Neumanová, kterou z nominace stáje Liv Racing Xstra vyřadilo zranění, které si přivodila na italském Giro Donne. Velké hvězdy ale na startu budou, a to včetně Annemiek van Vleutenové.
Devětatřicetiletá Nizozemka vyhrála ve své kariéře prakticky vše, co vyhrát mohla (s několika výjimkami, například olympijským silničním závodem). Hvězda týmu Movistar triumfovala i ve dvou ročnících La Course, nyní je hlavní favoritkou na vítězství i na "plnohodnotné" Tour de France. Do karet by jí měl hrát závěr závodu s velmi náročnými dvěma etapami na závěr.
TDF Femmes sice začne zvolna dvěma sprinterskými etapami, už ta třetí po městě šampaňského Épernay ale má v závěru velmi prudkou, "klasikářskou" stěnu. Čtvrtý den závodu přinese čtyři šotolinové pasáže, které mohou celkovým pořadím docela zamávat – ne nepodobně, jako tomu bylo mezi muži v páté kostkované etapě.
Víkendový program nabídne horské etapy. V sobotu se v Alsasku pojede na Petit Ballon, Col du Platzerwasel a konečně Grand Ballon, čtrnáctikilometrový kopec s průměrem 6,6 procenta. A v neděli, závěrečný den závodu, se přes slavný Ballon d'Alsace, kam Tour de France poprvé zavítala už v roce 1905 a který je dnes považován za první "kopec" v historii závodu, peloton dostane až na Planinu krásných dívek.
Takový profil by měl Van Vleutenové sedět na míru. V pelotonu není lepší vrchařky, a tak to před startem závodu vypadá, že by ji o vítězství mohly připravit buď jen nepředvídatelné okolnosti typu pádu či nemoci, anebo slabší týmová podpora, kterou jí může nabídnout tým Movistar. Zde jsou v jasné převaze závodnice jiných stájí.
Třeba SD Worx s Demi Volleringovou a Ashleigh Moolmanovou. Anebo FDJ, které přiveze letošní jarní kometu Martu Cavalliovou spolu s již zmiňovanou Cecilií Uttrip Ludwigovou. Sestava Canyon SRAM zase čítá Katarzynu Niewiadomovou, zatímco Jumbo-Visma se pokusí úspěch svých mužských kolegů zopakovat s Marianne Vosovou.
A kdo by se mohl jako první obléknout v Paříži do žlutého? Sprinterské schopnosti letos jasně ukázala mistryně světa Elisa Balsamová, která by klidně mohla se svými klasikářskými vlohami zvítězit i ve třetí etapě v Épernay. Hlavní favoritkou ale musí být Lorena Wiebesová z týmu DSM, která má letos již patnáct (!) profesionálních vítězství.
"Tohle je něco jiného (než tu bylo předtím). Tohle je něco většího. A ženská cyklistika si to podle mě zaslouží," svěřila se Van Vleutenová před startem TDF Femmes. Těšme se na krásné závodění a mějme radost z toho, že letošní Tour de France vlastně nemá pouze tři, ale dokonce čtyři týdny.