Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
SP horských kol 2024

Co je těžší než Tour de France? Objet ji celou sám, a to i s přejezdy mezi etapami

Cyklisté odvádějí v pelotonu Tour de France velice tvrdou práci, ta ale končí po několika hodinách v pohodlném autobusu, který je na cestě na hotel. Co kdyby celý závod absolvovali bez týmové podpory a navíc objeli celou Tour i s přejezdy mezi jednotlivými startovními městy? To letos zkouší australský cyklista Lachlan Morton.

Lachlan Morton
zdroj: efprocycling.com

Osmadvacetiletý Lachlan Morton rozhodně není neúspěšným profesionálním cyklistou. Před pěti lety vyhrál závod Kolem Utahu, zkusil si italské Giro i španělskou Vueltu, obléká dres týmu EF Education-Nippo, tedy člena elitní divize WorldTour. Už několik let je ale zřejmé, že Australan není jen "dalším" profíkem světového pelotonu.

Morton se stal hlavní tváří svého týmu, který se v posledních letech zhusta objevuje i na "alternativních" cyklistických závodech. Někteří jezdci z týmu EF tak nejezdí jen etablovaná silniční klání, ale i závody na horských či gravel kolech jako americké Unbound Gravel, britské GB Duro či španělské Badlands.

Takové závody jsou zpravidla bez týmové podpory, dosahují enormních délek a cyklista je v nich odkázaný tak trochu sám na sebe. Jaký rozdíl oproti klasickému silničnímu pelotonu, kde stačí jen zvednout ruku, a týmové auto je brzy po ruce se vší možnou pomocí. Pro Lachlana Mortona je ale takové závodění, jak sám říká, trochu nuda.

Bez podpory a bez přejezdů

A proto je třeba jej zpestřit, třeba šíleným nápadem absolvovat kompletní Tour de France. Má to ale dva háčky: zaprvé zcela sám, bez týmové asistence. A za druhé když "kompletní", tak "kompletní", tedy celou trasu, ovšem i s přejezdy mezi jednotlivými startovními městy, které běžní závodníci absolvují pohodlně na sedadlech autobusu.

Ne, Lachlan Morton není jen další běžný cyklista. Jeho cílem je dorazit do Paříže ještě před pelotonem, ovšem jeho trasa se oproti zhruba 3400 kilometrům, které absolvuje oficiální peloton, natáhne ještě o dalších více než dva tisíce.

Přičtěme 65 tisíc metrů převýšení a máme z toho monumentální výkon, ne nepodobný dávným cyklistickým šampionům z let, kdy si ještě závodníci museli všechno na trase zařídit sami. Tak jako Morton na své Alt Tour.

"Moc se těším a jsem hlavně zvědavý, jak velký rozdíl to bude. Je to určitě výzva, která spojuje dvě věci, za nimiž si jdu, tedy objevování a soutěžení," uvedl Morton, jehož lehce podvratná akce má i charitativní účel. Pokud uspěje, dostane tisíc dětí nová silniční kola. 

"Povezu si všechno sám - oblečení, spacák, karimatku, věci na vaření. Všechno jídlo a místa na bivak si řeším sám, od čehož si slibuju, že budu mnohem víc vnímat místa, kterými projíždím. To v pelotonu nezažijete," dodává.

Cestu Lachlana Mortona letní Francií je možné sledovat zde.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články