Jakobsen prošel skrz bariéru. Organizátoři a UCI za to musí přijmout zodpovědnost, kritizoval McEwen
Už před osmi lety upozorňoval na problémy v cílových rovinkách. Bývalý skvělý spurtér Robbie McEwen dokonce sám v minulosti navrhl bezpečnější podobu bariér, které se ve finiši používají, jenže se nikdy nedočkal ze strany Mezinárodní cyklistické unie (UCI) jakékoliv odpovědi. A nyní se domnívá, že podíl na středečním hrůzostrašném pádu nizozemského cyklisty Fabia Jakobsena v závodě Kolem Polska a jeho následcích nese i UCI.
Třiadvacetiletý Jakobsen měl při hromadném spurtu hrozivý pád těsně před cílovou čárou. Krajan Dylan Groenewegen jej natlačil v souboji o prvenství do bariéry a Jakobsen proletěl zábradlím, při tom mu navíc spadla helma a po srážce s fotografem zůstal bezvládně ležet na zemi. Úřadující mistr Nizozemska musel být na místě oživován a po intubaci byl v bezvědomí převezen vrtulníkem do nemocnice. Tam se podrobil pětihodinové operaci hlavy a zejména obličeje.
Podobně nepříjemné okamžiky si v minulosti prožila řada jezdců, shodně v roce 2014 vedle jiných také současný Jakobsenův týmový kolega Zdeněk Štybar či úspěšný paralympionik Jiří Ježek, jenž byl stejně jako Nizozemec v ohrožení života. McEwen i proto volá po tom, aby UCI a organizátoři závodů přijali výraznější díl zodpovědnosti za bezpečnost jezdců a věnovali větší pozornost obavám samotných závodníků.
"Nejdůležitější je, že každý teď na Fabia myslí a věří, že všechno zvládne a uzdraví se. Jde mi ale o jednu věc - při spurtech jsme podobný incident viděli už opravdu mnohokrát. Sám jsem byl při takové situaci v obou rolích - skončil jsem jako ten diskvalifikovaný, ale také jsem byl tím, kdo narazil do bariéry a skončil na zemi," uvedl McEwen, stříbrný muž z mistrovství světa 2002 a vítěz 12 etap na Tour de France a stejného počtu na Giru d'Italia.
McEwen kritizoval Groenewegena: Špatně tu situaci vyhodnotil
McEwen, který ukončil kariéru před osmi lety, podrobil kritice i viníka kolize Groenewegena. "Absolutně v žádném případě nesouhlasím s tím, jak si tam Groenewegen počínal," prohlásil McEwen. "Jel napříč silnicí prostě až moc a v profesionální cyklistice jste pak na tenké hraně. Mám tím na mysli to, že někomu zavřít cestu je možné, ale jen natolik, aby nenarazil do bariéry. Špatně tu situaci vyhodnotil, ale určitě nebylo jeho úmyslem způsobit tak hrozný pád jiného jezdce, i když ten pád pak opravdu přišel."
Prozradil ale rovněž, že jakékoliv jeho snahy pomoci zabránit podobným situacím - nebo alespoň zmírnit jejich následky - přišly pokaždé zcela vniveč. "Nejvíc ze všeho mě na tom znepokojuje, že když už Fabio Jakobsen narazil do bariéry, neusměrnila ho zase zpátky na silnici. Prošel přímo skrz. To není moc dobrá vizitka pro organizátory, ale ani pro UCI. Musí za to přijmout zodpovědnost. A začít naslouchat závodníkům. Je to něco, co se děje už dlouhé roky. Vemte si, že jsem za tohle lobboval už jako závodník. Skončil jsem přitom už před osmi lety," podotkl McEwen.
"Vytvořil jsem právě z těchto důvodů speciální podobu bariér a předložil ji UCI a společnosti ASO (pořadatel Tour de France a dalších velkých závodů). Přestože se věci v mnoha ohledech na některých závodech zlepšily, správně se ten plůtek nemůže takhle rozpadnout. Vše musí být podřízeno tomu, aby to odrazilo jezdce zpátky na cestu," uvedl McEwen.
"Bariéry v Polsku se ale rozletěly na všechny strany, vypadaly jako z plastu, jedna se rozpadla na kousky, něco takového se přece nestane se železnou zábranou. Myslím, že je toho dost, co by se dalo vylepšit pro zvýšení bezpečnosti jezdců v posledních stovkách metrů," doplnil McEwen.