Sám Saharou zase dojel do Dakaru. Jsem šťastný jako blecha, říká solitér Tomeček
Sám, vždycky sám. Tak to Tomáše Tomečka zkrátka baví. Letos na stupně vítězů na Africa Eco Race nedosáhl. Zradila ho technika. Ale nic si z toho nedělal a v cíli byl spokojený. Vyhlíží už další ročník.
Ze závodu, který kopíruje tratě Rallye Dakar, když se ještě jezdila v Africe, má Tomeček tři triumfy a několik medailových umístění. Pilot tatry ale letošní páté místo bral. "Je to velká radost, že jsme dojeli. Cíl byl jasný: být na bedně. Ale vzhledem k technickým problémům, které jsme měli v páté etapě, se priorita během sekundy změnila na dojetí s hrdostí do cíle. A to se nám splnilo," prohlásil v pořadu Svět motorů speciál Tomeček.
Zatímco v Jižní Americe zuří velkolepá show, v Africe jedou nadšenci. Soupeření nechybí, ale je to jiné. "Je to tam familiární. Všichni se známe, přejeme si všechno dobré. Solidní závod. Klasický starý Dakar, než se z toho stala komerce."
Start Tomečkovi vyšel. Bojoval o přední příčky, a to do toho podle svých slov nikterak nešlapal. "Vždycky se snažím o opatrný vstup do soutěže, protože to nechci rozbít hned na začátku, jak se mi to párkrát povedlo. Moc toho během roku nenatrénuju, rozjíždím se opatrně, přemýšlím dopředu," popisoval strategii.
Jenže o šanci na skvělý výsledek jej připravila ukroucená spojková hřídel. "Uletěla jako řepa. Po patnácti letech, co jsem ji měl v kamionu, už ale měla na únavu nárok," pousmál se Tomeček.
"Bylo to neočekávané, měli jsme rychlou etapu, jeli jsme na limitu 150 km/h, omezovač mám na 149 km/h. Z ničeho nic motor běžel naprázdno, žádné signály o tom, že by nějaká porucha měla přijít. Najednou auto přestalo jet," přiblížil rozhodující momenty Tomeček.
S opravou to měl složité, náhradní díl totiž u sebe neměl. Nakonec v soutěži pokračoval díky tomu, že si hřídel vzal z asistenčního kamionu balai, který v závodě pomáhal jezdcům v problémech. I to totiž tradičně na Africa Race zajišťoval jeho tým. A pro náhradní mechanici dojeli 1500 km do Zagory, kde stála porouchaná tatra dalšího českého účastníka rallye Petra Čapka.
I letos Tomeček startoval v závodu bez mechanika a navigátora sám. "A jsem rád, že jsem se tak opět rozhodl. Zase jsem to jen tak tak stíhal a párkrát jsem zabloudil. Snažil jsem se udělat to nejlepší, co umím, a přiznávám, že poznámky po stranách v roadbooku jsem ani nečetl. Chtěl bych to příště zopakovat. Radost, že jsem to zažil, převyšuje bloudění," řekl Tomeček.
Proč jezdí Tomáš Tomeček sám?
"Je to moje volba. Jsem tam šťastný jako blecha. Navigace je horší. Nestačím to všechno číst. Kolikrát, když vidím nějaké díry, vůbec nevím, do čeho jedu. Ale fakt nevím, jestli je to handicap."
Je to samorost. I nadále chce závodit se starým "mechanickým" modelem Tatry 815. "Je to stoprocentní tatra: motor z tatry, převodovka z tatry, podvozek, kabina, korba."
"Vše se dá opravit. Je normální, že se auta kazí, a to se teď stalo nám. Přijde mi, že tam (do Afriky) naše patří. Elektroniku do něj nechci, to platí pořád," pousmál se osmačtyřicetiletý závodník. Uvědomuje si ale, že s výkonnějšími kamiony soupeřů bude stále složitěji držet krok. "Stále věřím, že jen o výkonu to není," dodal.
Se stále se vyvíjejícím "retro" vozem jel už podeváté. A rozhodně nechce, aby to bylo naposledy. Tak zase za rok z Monaka až k Růžovému jezeru.