Ředitel Tatry: Těší nás, že tatrovkám drží podvozky
Praha - Technický ředitel automobilky Tatra Trucks Rodomír Smolka si při sledování letošního Dakaru zatím lebedí. Radost mu dělají výkony pilotů i odolnost kamionů. "Pozitivní je, že ani jedna z šesti tatrovek neodstoupila a nemá závažnější technický problém. Hlavně mě těší, že nemají závažné problémy na podvozku," uvedl Smolka v Dakarských ozvěnách.
Smolka v úvodu objasnil, co znamená tovární podpora pro Tatru Martina Kolomého (po osmé etapě mu patřilo 8. místo). "Tým Tatra Buggyra Racing využívá většího know-how. Na Tatře Martina Kolomého jsou z technologického vývoje novinky, které pak zkoušíme v sériové výrobě. Tovární podpora Kamazů to ale zdaleka není," řekl Smolka.
Další Tatra v soutěži Tomáše Vrátného si také nevede špatně, aktuálně jí patří 14. místo. Kapotová verze jeho Tatry je podle Smolky pro řidiče pohodlnější. Tatrovka má však jiné priority. "My preferuje trambusový typ. Výhled řidiče je možná lepší v kapotové verzi, ale v první desítce aktuálních výsledků jsou kamiony s kapotou jen dva, ostatní jsou trambusy," poznačil Smolka.
Co říká Smolka o přestupu české jedničky Aleše Lopraise na MAN? "Je nutné poznamenat, že Aleš Loprais si svoje vozidlo staví a konstruuje sám, my do toho nezasahujeme. Bylo několikrát zmíněno, že Tatra nevyrábí vozidlo se střední kabinou a to byl kámen úrazu. Jemu je ale jedno, s čím jede. Rychlý bude vždy, je to talent od Pánaboha."
Porovnat Tatrovky s MANY nebo kamiony Liaz a říct, který typ je pro nejtěžší závod světa nejvhodnější, je podle Smolky na Dakaru častým předmět diskuzí. "Myslím, že rozdíly se v Argentině dost smazávají. Tratě jsou převážně rychlé a rovné, jede se hodně na šotolině. Přestože se kamiony jasně liší v koncepcích, dnešní podoba Dakaru nedává nikomu výhodu," vyjádřil svůj názor.
Martin Kolomý letos už svůj kamion převrátil na bok, Smolka to sám zažil na Dakaru už dvakrát. Co by v takovém případě měla posádka ihned udělat? "V první chvíli musí pilot hlavně vypnout motor, aby se nezadřel. Pak se musíte co nejrychleji dostat ven. Vždy je za vámi někdo, kdo vám pomůže dostat se na kola. Následovat by měla kontrola oleje v motoru, musí se ovzdušnit palivový systém a zkontrolovat další základní věci, aby třeba neupadla kabina," popsal.
Na závěr kvantifikoval jakou mají kamiony na Dakaru vlastně spotřebu. "V rovinatých etapách to může být 70-80 litrů, v dunách klidně i 120 až 130 na sto kilometrů. Nádrže jsou konstruovány na objem 800 litrů, takže by se nemělo stát, že vozy zůstanou někde stát, jako se tomu v minulosti dělo v Africe," konstatoval Smolka.