Následuje
Panorama

Pilot Kopfstein má nový motor a věří v dobrou sezonu. Zkušenosti vyhrávají, tvrdí

Závody formule jedna se mihl jediný Čech Tomáš Enge, v letecké F1 – Red Bull Air Race - jsou Češi hned dva. Martin Šonka loni získal titul. V jeho stínu je stále Petr Kopfstein, předloni pátý, loni třináctý. V úvodním závodě nové sezony skončil čtyřicetiletý sympaťák z Karlových Varů desátý – ale nakonec spokojený. "Jsme spokojení, je to vzpruha, byl to správný krok," oddechl si Kopfstein s vírou v lepší zítřky.

Petr Kopfstein
zdroj: ČTK/AP/ autor: Zoltan Mathe

Postup mezi nejlepší v Abú Dhabí Kopfsteinovi zhatily penalizace. Pozitivnější zprávou bylo nasazení nového motoru, který šlapal výborně. Český pilot tak konečně nahradil ten starý, který byl nejstarší v celém startovním poli a s nímž lítali hned čtyři piloti před ním.

"Starý motor už nebyl v nejlepší kondici, jeho výkon klesal," vysvětloval čtyřicetiletý pilot s tím, že instalovat nový uprostřed pouště nebylo nic snadného, ale nakonec se to povedlo.

"Zpočátku se nám v trénincích a úvodních startech dost dramaticky přehříval, takže jsme to správné nastavení nakonec mohli použít až v těch závodních letech. Výsledný čas by nakonec stačil na super umístění," vysvětloval letecký akrobat s tím, že při instalaci nového motoru zjistili také deset dalších věcí, které by měly letadlo zrychlit, takže na prahu nové sezony má důvod k optimismu.

Nový motor je po generální opravě a je v něm vyměněno skoro všechno. "Čekali jsme s výměnou na pauzu mezi sezonami a nechtěli jsme ji dělat v Čechách někde na koleně. Udělali to ve fabrice a poslali nám ho rovnou do Emirátů. To se nakonec ukázalo jako správné, protože se například musela měnit klikovka, o čemž se vůbec neuvažovalo, a třeba tohle by se v Čechách nedalo rychle zařídit," vysvětlil muž, který měl své podnikání, ale nyní už se věnuje jen snu z mládí. "Dělám to na full time," konstatoval spokojeně.

Kopfstein je přesvědčený, že výkonnostně patří do první poloviny startovního pole. "To si neskromně myslím," konstatoval s úsměvem a na konci se sezony by chtěl být na pátém–šestém místě.

"Tady ta moje penalizace byla na hraně, jestli písknout, nebo ne. Ale pískli to," vzpomínal na úvodní závod sezony a dodal, že třeba Američanům se podobně hraniční momenty většinou promíjejí.

Vše je o penězích

Důvod, proč k výměně motoru nepřistoupil jeho tým dříve, je naprosto prozaický. "Věděl jsem, že starý motor už to má za sebou, ale je to o penězích, nejdřív na to musíte našetřit a finančně to naplánovat," vysvětlil, jak to v tomhle drahém sportu chodí.

Těšil se, že v nové sezoně bude deset závodů, nakonec jich ale zůstalo opět osm, jako loni, přičemž dva ještě nemají pevný termín ani místo. "Nemáme z toho radost. Teď čekáme, kdo dostane pořadatelství těch dvou závodů. Obávám se, že teď se bude závodit až v červnu v Kazani a mezi tím bude pauza," popsal situaci. "Teď se budeme snažit pracovat na letadlech a připravit je na druhou polovinu sezony, která už pak bude frčet. Pak už se nezastavíme," tvrdil.

Petr Kopfstein (vlevo) a Martin Šonka
zdroj: ČTK autor: Šulová Kateřina

Kopfstein má tak trochu smůlu, že závodí zrovna v době Martina Šonky, ale žádný problém mezi nimi není. "Respektujeme se. Martin má o tři roky víc zkušeností. Já věřím, že mám ještě všechno před sebou. Když jsem předloni skončil pátý, tak jsme měli taky trochu štěstí, které je kromě pečlivé přípravy taky potřeba."

Na vysoké škole ekonomické v Praze vystudoval obor Matematické modely v ekonomii. "Jsem ekonom," potvrdil, ale hned dodal. "V motorsportu většinou nebývá současně majitel i závodníkem, ale tady to tak je. Pomohlo mi to spíš v začátcích, kdy jsem musel poskládat tým, sehnat lidi, koupit letadlo a to všechno za dva měsíce. Ale teď už se jako ekonom necítím, teď už jsem pilot," potvrdil, že svůj čas věnuje hlavně týmu a závodění. "Starostí kolem toho je hodně. Ani jsem nečekal, že toho bude tolik, ale naplňuje mě to jako pilota i jako člověka," dodal.

Kopfstein věří, že tenhle sport bude dělat ještě dlouho. "Vždycky jsem to chtěl, vyšlo to a je vidět, že se to dá dělat dlouho. Některým pilotům v Red Bull Air Race je kolem šedesáti. To jsou ti Američani a nelítají vůbec špatně. Je to hodně o zkušenostech a ty se nedají koupit ani jednoduše předat - nejlépe se získávají přímo v kokpitu. Každá sezona je obrovský přínos. Zkušenosti můžou vyhrávat," končí debatu.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy