Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Následuje
SP ve skeletonu 2024/2025

Randýsek si brousí zuby na další Dakar a kategorii SxS. Pojedu v každém případě, hlásí

Dušan Randýsek s velkým zájmem přímo na místě sledoval počínání závodníků na letošní Rallye Dakar, hlavně pak ty pod hlavičkou SxS (side by side). Úplně nová kategorie v prestižní soutěži se podle čtyřnásobného účastníka Dakaru konečně přiblížila k lidem, kteří si nemohou dovolit vydat statisíce eur za automobil. Dojmy z Peru Randýska navíc definitivně utvrdily v tom, že příští ročník závodu si opět vyzkouší naostro.

Randýsek absolvoval Rallye Dakar celkem čtyřikrát – třikrát na motocyklu, jednou pak v malé bugině. Přímo v Peru letos sbíral cenné zkušenosti. Důležité pro něj bylo zejména pozorovat, jak se budou ctít pravidla v nové kategorii SxS.

"Konečně je tu situace, kdy se to přiblížilo k lidem, kteří nemusí vyhodit za auto 300 tisíc eur," říká Randýsek a vzpomíná hlavně na 80. a 90. léta minulého století, kdy se podle něj mohl jet Dakar takřka s čímkoli.

"Kategorie open SxS se nastartovala. Zjednodušila se pravidla, aniž by se muselo sahat k zabezpečení, ale je to daleko dostupnější. Přejímky byly perfektní, byly daleko benevolentnější než kdysi," myslí si Randýsek poté, co v uplynulých letech zaznamenal úpadek závodníků.

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Dakarské ozvěny

Malou buginu v SxS připodobňuje k traktorkům z minulosti. "Z nich vychází. Dá se s tím závodit a je to opravdu fofr, přestože máte maximální rychlost 130 km/h. Stroje jinak musí vycházet ze sériově vyráběných věcí, ale musí mít váhu 850 kg, aby to nešlo k ultralightům," popisuje Randýsek. Důvodem je totiž bezpečnost vozidla. "Není to teď úplně nejlehčí, ale s těmi motory to jde," dodává.

V kategorii SxS se na Dakaru letos ukázala za čtyřkolky Olga Roučková, která byla v průběžném pořadí po deváté etapě na 20. místě. "Seděla v tom poprvé. Je skvělé, že potlačila ambice a projela to. Co za deset dní nasbírala, nikde v životě nenajde. Musí počítat s tím, že pokud se zrychlí, sériové komponenty budou potřebovat větší servis. Doufám, že u toho zůstane a bude pořád ozdobou závodu," těší se Randýsek.

V kategorii automobilů obsadil Martin Prokop šesté místo, o jednu příčku tak vylepšil české maximum v této kategorii. Šestatřicetiletý pilot se spolujezdcem Janem Tománkem předčili ve fordu vlastní výsledek z loňska.

"Všichni víme, co Martin dokáže. Posílil svůj asistenční servis, funguje mu to skvěle. Pro mnoho šoférů a pilotů je to vzor," říká Randýsek. Z českých závodníků podle něj nemá Prokop konkurenci. "Nedokážu si představit, kdo by mohl s lepším základem konkurovat. Myslím, že tohle je opravdu top."

Sám Randýsek se chystá na příští Dakar jako závodník. Chce zkusit právě kategorii SxS v bugině. "Budu u toho v každém případě," tvrdí. Otázka je, kde se pojede. "Slyšel jsem všechny verze, od Asie po Evropu. Všechno možné. Nebudu spekulovat," doplňuje.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články